Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257964 keer)

0 gebruikers (en 90 gasten bekijken dit topic.

beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #770 Gepost op: 9 januari 2013, 22:08:53
Dan heb je m.i. de juiste beslissing gemaakt. Helaas zijn er ook mensen die mijn besluit in twijfel willen trekken. Daarom ben ik een voorstander van alleen politie/brandweer responders. Wij spreken namelijk grotendeels dezelfde taal en wij hebben vergelijkbare ervaringen. Leken moeten niet worden blootgesteld aan zulke dilemma's.

CM

Misschien aanmatigend, maar eerlijk gezegd vind ik er wel een wezenlijk verschil tussen ambupersoneel enerzijds en politie en brandweer anderzijds. Ambupersoneel is medisch professioneel geschoold; Politie en brandweer hebben een heel ander vak (waarvoor overigens heel veel respect) en doen de eerste hulp 'erbij'. In de praktijk (zowel real life-ongelukken als wanneer ik ze als lotus meemaak) zie ik van hen soms 'eerstehulpverlening' waar ik echt kromme tenen van krijg...


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #771 Gepost op: 9 januari 2013, 22:13:23
Dan heb je m.i. de juiste beslissing gemaakt. Helaas zijn er ook mensen die mijn besluit in twijfel willen trekken. Daarom ben ik een voorstander van alleen politie/brandweer responders. Wij spreken namelijk grotendeels dezelfde taal en wij hebben vergelijkbare ervaringen. Leken moeten niet worden blootgesteld aan zulke dilemma's.

CM
Wat maakt politie en brandweer in jouw ogen geen leken?
Het feit dat zij meer worden geconfronteerd met het assisteren bij ongevallen en acute stoornissen geeft hen absoluut geen bijzondere status. Zij blijven nog steeds leken eerstehulpverleners, ondanks hun "status".
Het EHBO opleidingsniveau binnen de politie en brandweer en de kwaliteit daarvan verschilt enorm. Dat betekent in de praktijk dat de eerstehulp door politie en brandweer dus verschilt in kwaliteit en niveau.
Een beetje opgeleide EHBO-er (absoluut niet OK o.i.d.) spreekt namelijk ook dezelfde taal van de ambulancezorgverlening.
Ook de politie en de brandweer dienen niet te worden blootgesteld aan dilemma's als leken eerstehulpverlener.
Dilemma's, laat die lekker over aan de profesionals in de zorg.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #772 Gepost op: 9 januari 2013, 22:40:32
Brandweer en politie zijn parate hulpdiensten, AED inzet in de vorm van first responders zoals in Gelderland-Midden is makkelijk te beheersen door de ambulancedienst. Deze mensen kun je bijscholen om ingezet te worden bij reanimaties.

Van brandweer of politie verwacht ik ook niet te horen dat ze dilemma's lekker over laten aan de zorg. Je praat over mensen, mensen waar je samen het beste voor wilt bereiken, geen mensen waar je maar wat mee doet en als het niet goed uitpakt ze over de schutting gooit bij de dokter.

Wat mij betreft gaat de EHBO weer blaren prikken tijdens de vierdaagse of kwallenbeten behandelen op het strand.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #773 Gepost op: 9 januari 2013, 23:04:03
Brandweer en politie zijn parate hulpdiensten, AED inzet in de vorm van first responders zoals in Gelderland-Midden is makkelijk te beheersen door de ambulancedienst. Deze mensen kun je bijscholen om ingezet te worden bij reanimaties.

Van brandweer of politie verwacht ik ook niet te horen dat ze dilemma's lekker over laten aan de zorg. Je praat over mensen, mensen waar je samen het beste voor wilt bereiken, geen mensen waar je maar wat mee doet en als het niet goed uitpakt ze over de schutting gooit bij de dokter.

Wat mij betreft gaat de EHBO weer blaren prikken tijdens de vierdaagse of kwallenbeten behandelen op het strand.
Als je uit gaat van de hedendaagse en traditioneel opgeleide EHBO-ers dan deel ik enigszins je mening, echter scheer niet elke EHBO-er over één kam. Er zijn EHBO opleidingen in Nederland die uitstekend geschikt zijn om op een gezonde en overeenkomstige basis met de ambulancezorgverlening samen te werken.
De kwaliteit en niveau van EHBO-ers is de laatste jaren dramatisch achteruit gehold. Dat heeft alles te maken dat EHBO voor iedereen bereikbaar moet zijn volgens het oranje kruis. Met deze boodschap zijn nagenoeg alle BHV en EHBO opleiders meegegaan met een dramatische daling van kwaliteit en niveau van leken eerstehulpverleners tot gevolg.
De kloof tussen leken en professionele eerstehulp wordt steeds groter door deze ontwikkeling, letterlijk tussen "iets" van EHBO en de professionele eerstehulp.
Een reden en vooral aanleiding des te meer voor sommige artsen en verpleegkundigen om te beweren dat EHBO-ers zich uitsluitend moeten bemoeien met "pleisters plakken". Daarmee ontken je het bestaansrecht van acute levensreddende eerstehulp door leken. Levensredden is niet voorbehouden aan professionals !
Het potentieel van EHBO-ers is momenteel bedroevend laag, maar met een andere vorm van EHBO opleidingen kan dit potentieel van enorme betekenis worden. Wat in het buitenland wel kan, kan door onze nuchtere en eigenwijze Nederlandse denkwijze nooit plaats vinden. Vooruitgang en verandering hou je nooit tegen.  98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #774 Gepost op: 9 januari 2013, 23:24:35
Als je uit gaat van de hedendaagse en traditioneel opgeleide EHBO-ers dan deel ik enigszins je mening, echter scheer niet elke EHBO-er over één kam. Er zijn EHBO opleidingen in Nederland die uitstekend geschikt zijn om op een gezonde en overeenkomstige basis met de ambulancezorgverlening samen te werken.
De kwaliteit en niveau van EHBO-ers is de laatste jaren dramatisch achteruit gehold. Dat heeft alles te maken dat EHBO voor iedereen bereikbaar moet zijn volgens het oranje kruis. Met deze boodschap zijn nagenoeg alle BHV en EHBO opleiders meegegaan met een dramatische daling van kwaliteit en niveau van leken eerstehulpverleners tot gevolg.
De kloof tussen leken en professionele eerstehulp wordt steeds groter door deze ontwikkeling, letterlijk tussen "iets" van EHBO en de professionele eerstehulp.
Een reden en vooral aanleiding des te meer voor sommige artsen en verpleegkundigen om te beweren dat EHBO-ers zich uitsluitend moeten bemoeien met "pleisters plakken". Daarmee ontken je het bestaansrecht van acute levensreddende eerstehulp door leken. Levensredden is niet voorbehouden aan professionals !
Het potentieel van EHBO-ers is momenteel bedroevend laag, maar met een andere vorm van EHBO opleidingen kan dit potentieel van enorme betekenis worden. Wat in het buitenland wel kan, kan door onze nuchtere en eigenwijze Nederlandse denkwijze nooit plaats vinden. Vooruitgang en verandering hou je nooit tegen.  98uiye

Het lukt de ouderwetse EHBO-ers ook niet meer om overeind te blijven onder het juk van Oranje Kruis filosofie. Het moet allemaal simpel en snel. Ik denk dat daardoor het Oranje Kruis de kloof groter maakt tussen professionals en de ouderwetse EHBO-er. Misschien is het wel eerlijker om te zeggen dat de kloof tussen het bestuur van Oranje Kruis en de gepassioneerde EHBO mensen ook groter is geworden.

Ik ben het met veel  in je bericht eens, behalve met "voortuitgang en verandering", als ik het goed begrijp wat je schrijft is er geen sprake van vooruitgang maar van achteruitgang en verandering.

In eeder berichten toen het ging over mogelijke BLS ambulances heb ik ook duidelijk aangegeven dat EHBO-ers die taak prima kunnen invullen met aanvullende training door de ambulancedienst.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #775 Gepost op: 9 januari 2013, 23:30:15
Wat maakt politie en brandweer in jouw ogen geen leken?
Het feit dat zij meer worden geconfronteerd met het assisteren bij ongevallen en acute stoornissen geeft hen absoluut geen bijzondere status. Zij blijven nog steeds leken eerstehulpverleners, ondanks hun "status".
Het EHBO opleidingsniveau binnen de politie en brandweer en de kwaliteit daarvan verschilt enorm. Dat betekent in de praktijk dat de eerstehulp door politie en brandweer dus verschilt in kwaliteit en niveau.
Een beetje opgeleide EHBO-er (absoluut niet OK o.i.d.) spreekt namelijk ook dezelfde taal van de ambulancezorgverlening.
Ook de politie en de brandweer dienen niet te worden blootgesteld aan dilemma's als leken eerstehulpverlener.
Dilemma's, laat die lekker over aan de profesionals in de zorg.

Ik denk dat CM uit gaat van de situatie zoals deze in zijn eigen regio  is, VGGM,  is in deze regio rijd de brandweer standaard mee onder verantwoording van de ambulancedienst, en opgeleid door de ambulancedienst in het reanimeren en AED inzet.
En dat is gewoon regelmatig bijscholen in de materie dus meer als 1 x per jaar zoals de gemiddelde EHBOer.
In Gelderland-Midden word ook de politie niet mee gealarmeerd omdat de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden alles onder eigen verantwoording uit wil voeren.
Alleen is er nu ook in VGGM een burgerhulpverleningsnet opgezet waardoor nu en brandweer en burgerhulpverlening word opgeroepen waarbij ik gelukkig in een dorp woon waar de, mij bekende,  aangesloten burgerhulpverleners een recente medische achtergrond in het ziekenhuis hebben op o.a. de I.C.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #776 Gepost op: 9 januari 2013, 23:53:29
Met 1 druk op de knop van de lifepack ligt het ECG staat het ECG op het scherm van de cardioloog en kan hij beslissen of de patiënt door mag komen voor een spoed PCTA. Althans dat is de situatie in Hollands Midden. Aan de techniek ligt het dus niet.

Het ECG is bij een reanimatiepatient niet het enige dat leidend is... want anders zou er allang in het LPA7 protocol een soortgelijk iets zijn ingebouwd, en dat is niet gebeurd. En bij een patient die gereanimeerd wordt en VF of aystolie heeft is een ECG niet van toegevoegde waarde, er zijn namelijk geen QRS complexen te zien...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #777 Gepost op: 10 januari 2013, 00:01:16
Dit begrijp ik niet.
Maar dan: wat moet ik precies overlaten aan een professional? De keuze of ik al of niet ga reanimeren? Ik heb het hier over de situatie dat ik als eerste bij een so kom. Als mijn komst blijkbaar niet gewenst is door de familie respecteer ik dat uiteraard en ga ik mezelf niet opdringen.
Als ik wel welkom ben en een reanimatie start, en er professionele hulpverleners arriveren, zullen zij de regie vanzelfsprekend overnemen. Logisch toch?
Ik zal nooit een beslissing van ambupersoneel ter discussie stellen.

De beslissing om de door BLS hulpverleners opgestartte reanimatie al of niet door te zetten en om  ACLS wel of niet aan te vangen is inderdaad de beslissing van de desbetreffende aanwezige eerste AVP.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #778 Gepost op: 10 januari 2013, 00:05:15
. Levensredden is niet voorbehouden aan professionals !
Het potentieel van EHBO-ers is momenteel bedroevend laag, maar met een andere vorm van EHBO opleidingen kan dit potentieel van enorme betekenis worden. Wat in het buitenland wel kan, kan door onze nuchtere en eigenwijze Nederlandse denkwijze nooit plaats vinden. Vooruitgang en verandering hou je nooit tegen.  98uiye

Levensreddend? Reanimatie is meestal levensverlengend, voor een korte tijd, redding is vaak wel een erg groot wordt voor return of spontaneous circulation/breathing, als gedecerebreerde/hersendode patient heb je daar vrij weinig aan...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #779 Gepost op: 10 januari 2013, 00:23:50
Joffrey,

jij zat toch in het bestuur van de AED-Stichting...?
waarom komt jouw opmerking "levensreddend" dan cynisch over in mijn hoofd?

ik ken toch een aardig aantal mensen die een reanimatie hebben overleefd en gewoon hun werk doen (waaronder een directeur van een redelijk groot bedrijf hier), mijn buurman etc etc