Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257997 keer)

0 gebruikers (en 62 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #800 Gepost op: 10 januari 2013, 15:10:34

Maar waarde 024, ik ben zeer geïnteresseerd in die onderzoeken die dit tegenspreken!

Je draait de zaken om, jij haalt de wetenschap aan om te onderbouwen dat deze vorm van AED inzet, zelfs met leken in thuissituaties, waardevol is. Het lukt je niet eens om het te onderbouwen. Jij leest mijn reacties, de reacties van Kanarie en Auditor maar je kunt helemaal geen antwoord geven.

Wetenschap is ook niet dat ik moet gaan aantonen dat het onjuist is, als je dit soort burgerprojecten op deze wijze wilt uitvoeren moet je wetenschappelijk bewijs leveren dat het juist is.

Een manager of gezondheidswetenschapper is namelijk niet de belastingdienst waar je omgekeerde bewijslast kunt hanteren.

Wat bedoel je met pre-hospitaal zorgstelsel eigenlijk? Dat we hier normaal vinden om mensen met 2 uur AED cursus achter de rug laten uitrukken in opdracht van de ambulancedienst, terwijl men dat in andere landen niet doet?

Succes met de vragen beantwoorden van diverse forumleden, ik volg het met belangstelling. Misschien komen we vanavond er wel achter dat het toch gewoon prietpraat was.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #801 Gepost op: 10 januari 2013, 15:20:40
Wat ik me afvraag is, de studie is in Noord Holland gedaan, de tweede provincie als het gaat om bevolkingsdichtheid, veel stedelijk gebeid en waarschijnlijk dus ook een betere ambulance dekking dan de rest van het land.

Corrigeren ze voor de aanrijtijd van de ambulance in het onderzoek?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #802 Gepost op: 10 januari 2013, 15:28:18
Wat ik me afvraag is, de studie is in Noord Holland gedaan, de tweede provincie als het gaat om bevolkingsdichtheid, veel stedelijk gebeid en waarschijnlijk dus ook een betere ambulance dekking dan de rest van het land.

Corrigeren ze voor de aanrijtijd van de ambulance in het onderzoek?

In Noord Holland, inderdaad met een betere ambulancedekking, als je het wetenschappelijk wilt omslaan naar geheel Nederland moet je dit soort onderzoek ook doen in Zeeland, Friesland en de gebieden waar managers in de ambulancezorg over roepen "het wonen op platteland is eigen risico van de burger".


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #803 Gepost op: 10 januari 2013, 15:30:30
Ik stel ook niet dat reanimatie met leken in Thuissituatie succesvol is, ik stel dat er nog niet voldoende bekend is om definitief te zeggen of het wel of niet effectief is/kan zijn.

Ik probeer de discussie met jou aan te gaan, maar klaarblijkelijk durf je alleen met vakgenoten die onder de juk van de medische hierarchie zitten te discussiëren omdat die geen tegenspraak zullen geven aan de machtige Chirurg! :-\

Ik vraag wederom, ga nou eens inhoudelijk in op argumenten die ik en vele anderen poneren in dit topic, zonder iedere keer weer te rusten op nonargumenten en kleinerende opmerkingen. Wellicht zal dit de onderlinge relaties op dit forum weer gaan herstellen, want er zijn vele leden die de toon van jouw discussies niet op prijs stellen.

Wat ik me afvraag is, de studie is in Noord Holland gedaan, de tweede provincie als het gaat om bevolkingsdichtheid, veel stedelijk gebeid en waarschijnlijk dus ook een betere ambulance dekking dan de rest van het land.

Corrigeren ze voor de aanrijtijd van de ambulance in het onderzoek?

Over corectie is niets te vinden, bij alle groepen was de mediane responstijd van de Ambulance 9 minuten.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #804 Gepost op: 10 januari 2013, 15:40:15
Ik stel ook niet dat reanimatie met leken in Thuissituatie succesvol is, ik stel dat er nog niet voldoende bekend is om definitief te zeggen of het wel of niet effectief is/kan zijn.

Ik probeer de discussie met jou aan te gaan, maar klaarblijkelijk durf je alleen met vakgenoten die onder de juk van de medische hierarchie zitten te discussiëren omdat die geen tegenspraak zullen geven aan de machtige Chirurg! :-\


Ik heb weinig behoefte om in discussie te gaan met jonge managers die niet verder komen dan een reeks cijfers, afkortingen en een brei aan woorden over mij uitstorten waarbij ik tien keer moet lezen wat je nu allemaal schrijft. Ik ben niet de enige die moeite heeft om het te volgen omdat er al meerdere mensen inhoudelijke opheldering hebben gevraagd.

Als je iets nuttigs te zeggen hebt kan dat ook in gewone, heldere taal.

Inderdaad speelt de factor van almachtige, oude chirurg mee, ik heb bijzonder weinig met jonge managers in de zorg die amper de schoolbankjes hebben verlaten. Als je me in de gang van het ziekenhuis met dit soort dingen lastig valt geef je ik 50 eurocent om een lekkere koek te halen in het restaurant. Zo ben ik en ga het ook niet veranderen omdat jij je er aan stoort.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #805 Gepost op: 10 januari 2013, 15:50:35
Ik stel voor, om vandaag nog, de stekker er uit te trekken, totdat alle problemen zodanig zijn opgelost, dat we de stekker er weer in kunnen stoppen.

024
Ik weet dat er veel schort, bij een aantal instructeurs en/of opleidingen.

Ik heb, een jaar of 6 geleden, les gegeven aan 16 bedrijfartsen
3 artsen waren goedgetraind
11 artsen waren op het nivo van de burgerhulpverlener en een aantal ging het om de punten
2 artsen wilde niet meedoen, de ene zag het niet zetten, de ander hoopte met medicatie te redden.
Deze laatste arts liet mensen inspanningsoefeningen doen, waarbij er gemiddeld per jaar een slachtoffer onderuit gaat


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #806 Gepost op: 10 januari 2013, 16:08:47
Ik probeer de discussie met jou aan te gaan, maar klaarblijkelijk durf je alleen met vakgenoten die onder de juk van de medische hierarchie zitten te discussiëren omdat die geen tegenspraak zullen geven aan de machtige Chirurg! :-\
Inderdaad speelt de factor van almachtige, oude chirurg mee, ik heb bijzonder weinig met jonge managers in de zorg die amper de schoolbankjes hebben verlaten. Als je me in de gang van het ziekenhuis met dit soort dingen lastig valt geef je ik 50 eurocent om een lekkere koek te halen in het restaurant. Zo ben ik en ga het ook niet veranderen omdat jij je er aan stoort.
Dergelijke opmerkingen voegen niets toe aan de inhoud van de discussie en neigen richting het denigrerende. Bij deze dus het niet vrijblijvende verzoek om het inhoudelijk te houden. Verdere onrespectvolle sneren over de leeftijd of het niveau van de discussiedeelnemer worden verwijderd.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #807 Gepost op: 10 januari 2013, 17:01:06
Wat mij betreft gaat de EHBO weer blaren prikken tijdens de vierdaagse of kwallenbeten behandelen op het strand.
ik vind dit toch wel een erg storend opmerking. Het klopt inderdaad dat hartslag nu een hoop veranderingen moet ondergaan en dat niet iedere leek hulpverlener een reanimatie kan uitvoeren. Maar om EHBO-ers maar gewoon lekker blaren te laten prikken vind ik te ver gaan. Er zijn op dit forum een groot aantal ehbo-ers (waaronder ikzelf) die vele uren van hun vrije tijd naast hun school/studie stoppen in het bij houden van allerlei dingen om een eerste hulp te kunnen verlenen aan de gene die daar behoefte aan heeft.

Is het misschien een idee 024 dat u als arts zijnde een brief schrijft naar hartslagNU en de hartstichting met uw ideeën? Hopelijk luisteren ze hier naar en komt er eindelijk de gewenste verandering.


helm

  • Gast
Reactie #808 Gepost op: 10 januari 2013, 17:01:35
Kom kom, ook al gaat het om een serieus onderwerp moet je nog wel de humor kunnen inzien van sommige reacties.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #809 Gepost op: 10 januari 2013, 17:13:36
ik vind dit toch wel een erg storend opmerking. Het klopt inderdaad dat hartslag nu een hoop veranderingen moet ondergaan en dat niet iedere leek hulpverlener een reanimatie kan uitvoeren. Maar om EHBO-ers maar gewoon lekker blaren te laten prikken vind ik te ver gaan. Er zijn op dit forum een groot aantal ehbo-ers (waaronder ikzelf) die vele uren van hun vrije tijd naast hun school/studie stoppen in het bij houden van allerlei dingen om een eerste hulp te kunnen verlenen aan de gene die daar behoefte aan heeft.

Is het misschien een idee 024 dat u als arts zijnde een brief schrijft naar hartslagNU en de hartstichting met uw ideeën? Hopelijk luisteren ze hier naar en komt er eindelijk de gewenste verandering.

Jij schrijft wat ik dacht  alleen ik had het niet zo netjes verwoord als ik eerder gereageerd had.


Kom kom, ook al gaat het om een serieus onderwerp moet je nog wel de humor kunnen inzien van sommige reacties.

Als ik de reacties van 024 als humor moet zien dan is het tijd om eens bij een psycholoog langs te gaan. Haar berichten zijn niet bedoeld als humor, hier worden ehbo ers en instructeurs gewoon keihard afgeserveerd met 50 cent  waarbij ieder respeckt ontbreekt voor het werk wat de ehbo er / instructeur doet .
 
Deze discussie zal dan ook nergens op uitlopen omdat de bewijzen waar om gevraagd worden niet boven water zullen komen omdat ze er gewoon weg niet zijn.
ga de organisaties lastig vallen die antwoorden kunnen geven en post dan hier hun bevindingen maar laat verder iedereen in zijn/ haar waarde.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN