Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257896 keer)

0 gebruikers (en 69 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #860 Gepost op: 11 januari 2013, 16:12:40
Het reanimeren door burgers is ter overbrugging tot de professionele hulpverlening het over kan nemen. Dat het gat voordat die professionele hulpverlening er is (in de praktijk een ambulance) zo klein mogelijk moet zijn is duidelijk (en ik snap ook niet -meer- zo goed dat een ambulance er langer over mag doen dan de brandweer).

Een ambulance heeft, in tegenstelling tot de brandweer, niet te maken met escalerende branden,
vandaar ook dat er ook meer brandweerposten zijn, dan ambulanceposten.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #861 Gepost op: 11 januari 2013, 16:34:28
bovenstaande is geen quote van mij of ik moet misschien eens met mijn huisarts gaan praten over die gaten in mijn geheugen....

Al is de verklaring over het verschil tussen brandweer/ambulance aanrijtijden vanwegen branden natuurlijk erg raar.
De ambulance heeft dan wel niets te maken met snel escallerende branden.... De brandweer heeft weer niets te maken met circulatie stilstanden, dat is werk van de ambulance. Maar wacht die is er niet op tijd, dus sturen we toch maar de brandweer.......

Erg mooi voorbeeld van de maatschappelijke vraag "wat is een leven waard" kennelijk hechten we meer waarde aan een gebouw dat kan afbranden dan aan een mensenleven. Dat zie je ook in het feit dat een all risk autoverzekering duurder is dan een ziektekosten verzekering met alle aanvullende modules.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #862 Gepost op: 11 januari 2013, 16:45:03
Ik heb helemaal niets met semi-commerciele intiatieven in de zorg. Tot de woede van het halve forum heb ik al gezegd dat de EHBO opleiding + AED certificaat onvoldoende is om op te treden als een parate hulpdienst in geval van woonadressen. Alles en iedereen met minder opleiding en training zal ik ook als ongewenster bestempelen.
......
Woede haal je op de hals als je met je hoofd boven het maaiveld uitsteekt. Dus afwijkt van de gangbare algemene groepsmening. En dat mag niet in Nederland, een eigen mening hebben. Foei !  :'(   >:(
Het geeft ook weer aan dat sommigen totaal geen enkel respect hebben voor andermans mening, hoe meer afwijkend van de "groepsmening" des te harder gaat het hard-tegen-hard.
Vooruitgang door nieuwe ontwikkelingen en inzichten worden hierdoor vertraagd en dat is uitermate schadelijk voor onze maatschappij.
Het overgrote deel van de Nederlanders, bedrijven en overheden blijven zich dien ten gevolge letterlijk vastklampen aan de visie en beleid van het Oranje Kruis met als gevolg dat de EHBO in de afgelopen jaren in zowel kwaliteit als niveau is achteruitgehold. De tien jaren geleden gehanteerde visie van het Oranje Kruis van aansluiting op de ambulancezorg is sinds enkele jaren veranderd in "eenvoudig en simpel". Hoe ver kan je zakken als organisatie als je (tegenstrijdig!) beweert dat kwaliteit van de EHBO-er de absolute boventoon voert in je communicatie. De EHBO-er in Nederland wordt mijn inziens hierdoor steeds dommer in plaats van slimmer.
Als iedereen de visie en gedachte van "eenvoudige en simpele EHBO" los laat en zich gaat storten op EHBO opleidingen van EHBO organisaties waar je echt wat aan hebt, dan zijn wij -burgers, slachtoffers en patienten- in Nederland veel beter af.

Stilstand en achteruitgang in de EHBO komt diverse personen artsen en verpleegkundigen uit de ambulancezorg en spoedeisende zorg goed uit.
Wijzend naar het huidige afgetakelde niveau en kwaliteit van de huidige leken EHBO-er kan ik ze enigszins gelijkgeven, aan de andere kant komt er niet of nauwelijks enige "aanmoediging" van hun zijde om EHBO-ers beter te laten functioneren.
Sterker nog, elk initiatief om de leken eerstehulp in niveau en kwaliteit op te krikken wordt de grond in geboord. Het circeltje is rond ter meerdere glorie van die professionals die zich niet beseffen dat juist de cruciale eerstehulp in de eerste minuten letterlijk levensreddend is. Of het moet een gigantisch stuk arrogantie en egotrippen zijn om het alleenrecht van eerstehulp te claimen.
Het draait om de eerstehulp  aan slachtoffers (en BLS maakt daar een deel vanuit) en niet om de ego's van hen die leken "dom" willen houden.
Zolang dit soort ego's nog de boventoon voeren zijn er nog vele van dit soort ellelange "gevechten" lees discussies.
 98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #863 Gepost op: 11 januari 2013, 16:56:56
bovenstaande is geen quote van mij of ik moet misschien eens met mijn huisarts gaan praten over die gaten in mijn geheugen....

Al is de verklaring over het verschil tussen brandweer/ambulance aanrijtijden vanwegen branden natuurlijk erg raar.
De ambulance heeft dan wel niets te maken met snel escallerende branden.... De brandweer heeft weer niets te maken met circulatie stilstanden, dat is werk van de ambulance. Maar wacht die is er niet op tijd, dus sturen we toch maar de brandweer.......

Erg mooi voorbeeld van de maatschappelijke vraag "wat is een leven waard" kennelijk hechten we meer waarde aan een gebouw dat kan afbranden dan aan een mensenleven. Dat zie je ook in het feit dat een all risk autoverzekering duurder is dan een ziektekosten verzekering met alle aanvullende modules.

Het citaat was van mij

Naast de escalerende brand, in die gebouwen en huizen, wonen en/of werken mensen


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #864 Gepost op: 11 januari 2013, 17:20:20
Een ambulance heeft, in tegenstelling tot de brandweer, niet te maken met escalerende branden,
vandaar ook dat er ook meer brandweerposten zijn, dan ambulanceposten.

De essentie van de locatie en hoeveelheid van brandweer posten, is toch echt de aanrijtijd en het gebied wat bestreken wordt.
Dus dat is niet anders dan voor Ambulance posten.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


helm

  • Gast
Reactie #865 Gepost op: 11 januari 2013, 18:03:51
...Als iedereen de visie en gedachte van "eenvoudige en simpele EHBO" los laat en zich gaat storten op EHBO opleidingen van EHBO organisaties waar je echt wat aan hebt, dan zijn wij -burgers, slachtoffers en patienten- in Nederland veel beter af. ...

Wie dat wil kan zich aanmelden voor de cursus SEHSO.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #866 Gepost op: 11 januari 2013, 18:22:20
Het citaat was van mij

Naast de escalerende brand, in die gebouwen en huizen, wonen en/of werken mensen

DIe kunnen toch zelf naar buiten lopen. Dat gebouw staat nog niet in brand. Korte aanrijtijden zijn alleen maar te verklaren uit economisch oordeel waarbij we niet willen dat een duur gebouw afbrandt. Het is gewoon een stukje goedkoper om iemand 12 jaar in een verpleeghuis te zetten.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #867 Gepost op: 11 januari 2013, 19:01:48
Het citaat was van mij

Naast de escalerende brand, in die gebouwen en huizen, wonen en/of werken mensen

Je zult vast iets soortgelijks hebben gezegd. Maar het geciteerde kwam uit mijn post.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #868 Gepost op: 11 januari 2013, 19:40:02
Erg mooi voorbeeld van de maatschappelijke vraag "wat is een leven waard" kennelijk hechten we meer waarde aan een gebouw dat kan afbranden dan aan een mensenleven. Dat zie je ook in het feit dat een all risk autoverzekering duurder is dan een ziektekosten verzekering met alle aanvullende modules.

Het is geen maatschappelijke vraag aangezien deze vraag een taboe is onze maatschappij. De waan van de dag regeert in ons land. Vanavond vallen de eerste vlokjes sneeuw, de media staat op scherp gesteund door de halve natie die nooit per trein reist om de prestaties van de NS te volgen. Zodra de trein te laat is heeft iedereen het er over, de kranten staan er vol mee, er komen kamervragen, etc, etc.

Ik vind dat vreemd, aangezien het schijnbaar niemand veel kan schelen dat de ambulance regelmatig te laat komt.

In relatie tot de Noord Hollandse onderzoeksbevindingen, kan men ook rustig zeggen dat de resultaten niet zo relevant zijn. Men geeft aan dat de ambulance in gemiddeld 9 minuten ter plaatse was. Dat is 6 minuten sneller dan de 15 minuten norm. De onderzoeksredactie van RTL heeft een lange lijst gepubliceerd met gebieden waar de ambulances niet binnen 15 minuten ter plaatse zijn (zelfs een gebied waar 83% van de ambulances te laat arriveren). De gunstige onderzoeksresultaten kan men daarom niet toeschrijven aan de AED, het overnemen van beademing door de ambulancedienst + medicatie is misschien wel van grotere invloed.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #869 Gepost op: 11 januari 2013, 19:42:15
Stilstand en achteruitgang in de EHBO komt diverse personen artsen en verpleegkundigen uit de ambulancezorg en spoedeisende zorg goed uit.

Hoezo?