Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257772 keer)

0 gebruikers (en 77 gasten bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #940 Gepost op: 15 januari 2013, 07:56:38
Ik ben bang dat willem het nog een stapje erger bedoelt dan gewoon niet correct een chinlift uitvoeren, maar mensen diezelfs niet echt een idee hebben van wat uberhaupt de bedoeling is.
Tijdens BHV herhalingen op mijn vorige werk zag je zaken als hulverleners die:
boven het s.o. gaan zitten in plaats van er naast om een chin lift uit te voeren,
een halve minuut hun vingers zitten te tellen voor ze besluiten er 2 of 3 of de hele hand onder de kin te plaatsen.
Gewoon maar de kaak helemaal vast pakken met een volledige hand.

Precies een mooi voorbeeld.
Het uitvoeren van de kinlift is op zich vrij een vrij simpele handeling.
Ondanks dat ontgaat veel mensen totaal de doelstelling van de Kinlift en kunnen deze niet uitvoeren ondanks dat deze geoefend moet worden bij iedere reanimatie, BHV en EHBO cursus en opleiding en op herhalingslessen moet worden beoefend.
Ligt het dan aan de mensen zelf of aan de instructeur? Is het onwetendheid, angst om te handelen, desinteresse en/of onervarenheid of een combinatie daarvan?
Daarnaast speelt negatieve houding en gedrag mee bij BHV-ers en EHBO-ers die alleen "voor de baas" hun papiertje moeten halen.

De hamvraag : waar gaat het fout bij de cusussen, opleidingen en bij een eerstehulpverlening dat veel mensen niet de kinkift zoals is omschreven kunnen uitvoeren of wat erger is, in de praktijk niet uitvoeren met directe gevolgen vandien?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Reactie #941 Gepost op: 15 januari 2013, 08:43:29
...
Ondanks dat ontgaat veel mensen totaal de doelstelling van de Kinlift en kunnen deze niet uitvoeren ondanks dat deze geoefend moet worden bij iedere reanimatie, BHV en EHBO cursus en opleiding en op herhalingslessen moet worden beoefend....

Moet, moet,... in welke Wet staat dat?


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #942 Gepost op: 15 januari 2013, 08:47:04
Precies een mooi voorbeeld.
Het uitvoeren van de kinlift is op zich vrij een vrij simpele handeling.

De hamvraag : waar gaat het fout bij de cusussen, opleidingen en bij een eerstehulpverlening dat veel mensen niet de kinkift zoals is omschreven kunnen uitvoeren of wat erger is, in de praktijk niet uitvoeren met directe gevolgen vandien?

De kinlift is een aantal jaren terug door het OK ingevoerd ter vervanging van de neklift, dit ter voorkoming verergering nekletsels.
(andere discussie)

Probleem is dat dit bij EHBO lessen alleen op een pop geoefend kan worden. Daarbij in overweging nemend dat de oude resque Annies niet eens geschikt zijn voor toepassing van de kinlift en je ziet het probleem om een effectief lesbeeld te krijgen. Hoe ver het oefenen op een pop van de werkelijkheid vandaan staat kan ik (gelukkig) alleen maar naar gissen, er is gewoonweg geen mogelijkheid om cursisten in de praktijk te laten oefenen!
Zelf kan ik als regelmatig geoefende instructeur de kinlift perfect uitvoeren op een pop. Of ik het in de praktijk ook zo goed zal doen betwijfel ik. Het zal zeker "in the heat of the moment' even wat prutsen worden voordat ik de ademweg vrij krijg.

Oefenen van cursisten bij elkaar geeft ook geen goed beeld, gewoonweg omdat men "te voorzichtig" is bij elkaar (te vreemd) en het "s.o." niet echt bewusteloos is.

Kortom, het oefenen van de kinlift wordt nu op een goede manier aan de EHBO-er gebracht, het grootste probleem zit em in de vertaling van oefenpop naar praktijk, denk ik.
Hoe je dit eventueel oplost? Is er misschien een SEH afdeling in ZW Nederland waar ik eens een dagje kan komen oefenen met zo'n 30 cursisten?  ;D
vrijwilliger instructeur


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #943 Gepost op: 15 januari 2013, 10:01:28
zou je de kinlift oefen op een diep slapende persoon vergelijkbaar zijn met een bewusteloos persoon? Als dat zo is dan hebben we vannacht iets te doen, al denk ik dat een aantal partners wel een beetje raar wakker zal worden.....


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #944 Gepost op: 15 januari 2013, 10:13:10
Als Bayer het Oranje Kruis gaat sponsoren komt Therenal in de EHBO koffer, dit ter voorkoming verergering van aambeiklachten bij reanimatie patienten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #945 Gepost op: 15 januari 2013, 10:15:33
;D ;D ;D

Ik heb vorige week mijn luchtwegvaardigheden weer eens mogen bijwerken op de OK
Wisten jullie dat de meeste mensen in de verste verte niet op een ambu pop lijken?  :o

Lach maar, ik heb tenminste een vak geleerd. Als ze nog druk bezig zijn met kinliften op de OK zit ik nog aan de cup-a-soup of ga de handjes wassen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #946 Gepost op: 15 januari 2013, 10:18:18
Moet, moet,... in welke Wet staat dat?
Moeten moeten, niet zo letterlijk nemen zoals het er staat.
Maar cursisten moeten wel aan de eindtermen voldoen van desbetreffende cursus/opleiding en daar valt reanimatie bijna altijd in.

Kortom, het oefenen van de kinlift wordt nu op een goede manier aan de EHBO-er gebracht, het grootste probleem zit em in de vertaling van oefenpop naar praktijk, denk ik.
Hoe je dit eventueel oplost? Is er misschien een SEH afdeling in ZW Nederland waar ik eens een dagje kan komen oefenen met zo'n 30 cursisten?  ;D

Onmogelijk om alle BLS-ers, BHV-ers en EHBO-ers echte praktijk ervaring op te laten doen.
Instructeurs dienen zoveel mogelijk de cursist voor te bereiden op de praktijk en dan is een oefenpop het meest aangewezen instrument.
Als opleidingsinstituut en instructeur dien je in mijn ogen dan ook reanimatiepoppen te bezitten die voldoen aan de eisen van die cursus en dat daarop de betreffende handelingen goed kunnen worden uitgevoerd.
Dat kost een hoop geld maar verwacht niet met absolete poppen dat je "moderne" handelingen kan verrichten en daarmee een kwalitatief goede cursus kan verzorgen. Vooral EHBO-verenigingen die geen of nauwelijks geld hebben om geschikte poppen aan te schaffen kunnen dus eigenlijk niet de kwaliteit leveren die ze zouden willen of moeten.

Met onderling oefenen kom je ook al een heel eind. Je ervaart dan dat er lichamelijke verschillen zijn en geen enkel mens hetzelfde is.
Belemmerende factor is dat bij onderling oefenen de cursisten bij kennis zijn (gelukkig maar  :) ) Het vermogen om volledig te ontspannen en slap te houden is voor de meeste mensen niet weggelegd.
Dat kan alleen in een veilige omgeving en daar twijfel ik sterk aan als er in bijvoorbeeld een EHBO herhalingsles 20-30 cursisten aanwezig zijn.  :(
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #947 Gepost op: 15 januari 2013, 10:40:58
Moeten moeten, niet zo letterlijk nemen zoals het er staat.
Maar cursisten moeten wel aan de eindtermen voldoen van desbetreffende cursus/opleiding en daar valt reanimatie bijna altijd in.

Onmogelijk om alle BLS-ers, BHV-ers en EHBO-ers echte praktijk ervaring op te laten doen.
Instructeurs dienen zoveel mogelijk de cursist voor te bereiden op de praktijk en dan is een oefenpop het meest aangewezen instrument.
Als opleidingsinstituut en instructeur dien je in mijn ogen dan ook reanimatiepoppen te bezitten die voldoen aan de eisen van die cursus en dat daarop de betreffende handelingen goed kunnen worden uitgevoerd.
Dat kost een hoop geld maar verwacht niet met absolete poppen dat je "moderne" handelingen kan verrichten en daarmee een kwalitatief goede cursus kan verzorgen. Vooral EHBO-verenigingen die geen of nauwelijks geld hebben om geschikte poppen aan te schaffen kunnen dus eigenlijk niet de kwaliteit leveren die ze zouden willen of moeten.

Met onderling oefenen kom je ook al een heel eind. Je ervaart dan dat er lichamelijke verschillen zijn en geen enkel mens hetzelfde is.
Belemmerende factor is dat bij onderling oefenen de cursisten bij kennis zijn (gelukkig maar  :) ) Het vermogen om volledig te ontspannen en slap te houden is voor de meeste mensen niet weggelegd.
Dat kan alleen in een veilige omgeving en daar twijfel ik sterk aan als er in bijvoorbeeld een EHBO herhalingsles 20-30 cursisten aanwezig zijn.  :(

Ik vind het een beetje onzin bij reanimatie. Het probleem is de circulatiestilstand. Hoofd opzij draaien maakt de ademweg vrij, maar wat moet je ermee als iemand geen ademhaling meer heeft. Een beetje EHBO-er die bang is voor nekletsel bij een reanimatie en het hoofd niet wil draaien heeft toch veiligheidspelden in de koffer zitten?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #948 Gepost op: 15 januari 2013, 10:42:22

Ik ben bang dat willem het nog een stapje erger bedoelt dan gewoon niet correct een chinlift uitvoeren, maar mensen diezelfs niet echt een idee hebben van wat uberhaupt de bedoeling is.
Tijdens BHV herhalingen op mijn vorige werk zag je zaken als hulverleners die:
boven het s.o. gaan zitten in plaats van er naast om een chin lift uit te voeren,
een halve minuut hun vingers zitten te tellen voor ze besluiten er 2 of 3 of de hele hand onder de kin te plaatsen.

Gewoon maar de kaak helemaal vast pakken met een volledige hand.


Auditor,

Natuurlijk heb ik er geen enkele moeite mee wanneer EHBO-ers deze handeling krijgen aangeleerd.

Waar ik wel moeite mee heb, is het gemak waarmee er over spreekt als de enige referentie een pop is, vervaardigd uit één mal.

Expert.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #949 Gepost op: 15 januari 2013, 11:07:50
Auditor,

Natuurlijk heb ik er geen enkele moeite mee wanneer EHBO-ers deze handeling krijgen aangeleerd.

Waar ik wel moeite mee heb, is het gemak waarmee er over spreekt als de enige referentie een pop is, vervaardigd uit één mal.

Expert.

Ik begrijp je punt, ik wilde alleen illustreren dat zelfs gewoon de theorie ontbreekt bij veel bhv'ers / ehbo'ers en dat je toch eigenlijk wel een beetje in je handen mag klappen als alle cursisten al in staat zouden zijn zonder er uitgebreid bij te moeten nadenken gewoon "blind" op een pop de kinlift correct kunnen uitvoeren. Dan weten ze tenminste wat er gedaan moet worden en hoe. Het verschil tussen de pop en de praktijk los je daarmee niet op, maar het lijkt me dat er dan iets minder onzekerheid en geklungel is in de praktijk en de tijd die sommige cursisten besteden aan het tellen van hun eigen vingers gebruiken om het verschil tussen mens en pop op te lossen, handen eens een keer opnieuw te plaatsen etc.