Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257783 keer)

0 gebruikers (en 72 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #950 Gepost op: 15 januari 2013, 11:08:10

Willem,

Met deze passage heb ik moeite. Een effectieve Chinlift is een zeer lastige procedure om correct uit te voeren bij een bewusteloze patiënt. Oefening en ervaring in deze handeling verkrijgt men louter en alleen op een Operatie Kamer bij patiënten na inductie van algehele anesthesie, onder leiding van een ervaren anesthesioloog. In deze hoedanigheid vind ik het zelfs soms buitengewoon lastig om de ademweg manueel te controleren.

Overigens is de Chinlift onderdeel van de Triple Airway Management manoeuvre. Hiernaast zijn Headtilt en Jaw Thrust onderdelen van manueel luchtweg management.


Onder normale omstandigheden, wordt de integriteit van de bovenste luchtwegen adequaat gewaarborgd door een delicaat samenspel van spierspanning. Bij een diep bewusteloos slachtoffer gaat, als gevolg van verlies hiervan deze integriteit verloren en is de luchtweg niet langer patent.

Oefening op een pop is iets anders. Het is noodzakelijk om iets van training te krijgen, maar het staat helaas ver van de realiteit af. Dat moet men zich goed realiseren en daarom heb ik moeite met het dédain waarmee sommige forumleden zich uitlaten over dit onderwerp.

Expert.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #951 Gepost op: 15 januari 2013, 11:14:01
;D ;D ;D

Ik heb vorige week mijn luchtwegvaardigheden weer eens mogen bijwerken op de OK
Wisten jullie dat de meeste mensen in de verste verte niet op een ambu pop lijken?  :o

meen je dat nou ?? 998765

BTW: gister bijeenkomst gehad..  overlevingspercentage in NHN, mede door Alerts, verbeterde ALS etc naar 23% , en daar zijn de "verpleeghuis-eindslachtoffers"  NIET in meegenomen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #952 Gepost op: 15 januari 2013, 11:16:26
meen je dat nou ?? 998765

BTW: gister bijeenkomst gehad..  overlevingspercentage in NHN, mede door Alerts, verbeterde ALS etc naar 23% , en daar zijn de "verpleeghuis-eindslachtoffers"  NIET in meegenomen.

Wat is een verpleeghuis-eindslachtoffer?


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #953 Gepost op: 15 januari 2013, 11:16:54
Auditor,

Natuurlijk heb ik er geen enkele moeite mee wanneer EHBO-ers deze handeling krijgen aangeleerd.

Waar ik wel moeite mee heb, is het gemak waarmee er over spreekt als de enige referentie een pop is, vervaardigd uit één mal.

Expert.

Grijp je kans en breng variabele popdelen op de markt !   8)

Zonder stringente BLS trainingen wordt het probleem van niet, te laat en/of verkeerd toepassen van de kinlift niet opgelost.
Dat is dus zaak dat de instructeur moet blijven hameren en bij de cursisten in moet blijven stampen dat zij de kinlift conform de (ik zal gemakshalve de) ERC richtlijnen moeten uitvoeren.
Elke afwijkende handeling blijven corrigeren en net zolang oefenen tot het wel goed gaat.
Maar de praktijk in de BHV en bij menig commerciele EHBO opleiding is dat helaas anders, daar hebben de commerciele afwegingen voorrang boven de kwaliteit.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Reactie #954 Gepost op: 15 januari 2013, 11:17:33
...
Waar ik wel moeite mee heb, is het gemak waarmee er over spreekt als de enige referentie een pop is, vervaardigd uit één mal.

Precies. Je kan een pop goed gebruiken om het proces en de procedure te leren.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #955 Gepost op: 15 januari 2013, 14:44:50
Wat is een verpleeghuis-eindslachtoffer?

024,
hiermee bedoel ik dat de reanimatie-slachtoffers, welke hierdoor in een verpleeghuis belandden, NIET zijn meegteld als "overleefd".

Groet,

Peter


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #956 Gepost op: 15 januari 2013, 15:16:57
024,
hiermee bedoel ik dat de reanimatie-slachtoffers, welke hierdoor in een verpleeghuis belandden, NIET zijn meegteld als "overleefd".

Groet,

Peter

Oftewel mensen die met een goede kwaliteit van leven, niet kwijlend in een rolstoel, het ziekenhuis verlaten.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #957 Gepost op: 15 januari 2013, 15:47:45
024,
hiermee bedoel ik dat de reanimatie-slachtoffers, welke hierdoor in een verpleeghuis belandden, NIET zijn meegteld als "overleefd".

Groet,

Peter

Precies, bij de hengelsportvereniging gaan ze ook niet praten over de dagen dat ze niets vingen. Waarom zou je als reanimeren je hobby is de slechte dagen wel meetellen.


Johanna

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Lotus
Reactie #958 Gepost op: 15 januari 2013, 19:11:47
Even over die kinlift, waarom wordt die bij jullie niet ook geoefend op een lotus? Die zou zich toch voldoende moeten kunnen ontspannen (ik ben juist altijd aan het voelen wat mijn tong doet bij een kinlift, of ie nou echt zakt of niet).

Overigens zou ik graag eens een echt effectieve kinlift willen ondergaan, zodat ik wat beter feedback zou kunnen geven.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #959 Gepost op: 15 januari 2013, 21:32:16
zou je de kinlift oefen op een diep slapende persoon vergelijkbaar zijn met een bewusteloos persoon? Als dat zo is dan hebben we vannacht iets te doen, al denk ik dat een aantal partners wel een beetje raar wakker zal worden.....
Ik denk van niet, want als aan extern aan de kaak getrokken wordt, zorgt er een reflex voor die naar de kaak gestuurd wordt, die er voor zorgt dat de kaak niet uit de kom getrokken wordt.
maar het lukt wel als de lotus meewerkt