Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257669 keer)

0 gebruikers (en 48 gasten bekijken dit topic.

beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #980 Gepost op: 19 januari 2013, 15:38:39
Kijk, nou komen we tot de kern van de discussie. Ik ken jou instructeur natuurlijk niet, maar ik zou graag een keertje met hem / haar in discussie gaan. Want zoals ook eerder aangegeven, stel ik vragen bij het gemak waarmee sommige mensen over handelingen praten, terwijl ze die handeling in praktijk nog nooit hebben uitgevoerd.

Je zult mij niet horen beweren dat je als EHBO-er niet mag oefenen op een pop. Ga je Goddelijke gang. Maar zomaar iets roepen als instructeur is nogal pretentieus. Dan stel ik vragen bij je referentiekader.

 Een pop kenmerkt zich niet door variatie in anatomie of uitersten in leeftijd. Een pop heeft geen losse tanden of is zelfs edentaat. Een pop kotst niet, heeft geen bloed slijm of andere bagger in de mond- en keelholte. Bij diep bewusteloze mensen is dat vaak wel het geval.

Expert.

Ik denk dat dit een misverstand is; mijn instructeur bedoelt niet dat bij een echt mens het reanimeren gemakkelijker is; alleen de chin lift.
Overigens ben je bevooroordeeld; hij heeft wel degelijk al eens gereanimeerd. Da's prettig voor ons als cursisten, hij weet dus waar hij het over heeft. Incl. brakend SO.

Verder vind ik een opmerking als 'ga je Goddelijke gang' nogal denigrerend klinken. Wat wil je daarmee nou zeggen?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #981 Gepost op: 19 januari 2013, 15:50:45
Overigens ben je bevooroordeeld; hij heeft wel degelijk al eens gereanimeerd. Da's prettig voor ons als cursisten, hij weet dus waar hij het over heeft. Incl. brakend SO.
"Al eens" klinkt, met alle respect, nou niet echt als de ruime ervaring waar je naar op zoek bent.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #982 Gepost op: 19 januari 2013, 16:07:21
Niks misverstand. Ik heb het niet over reanimeren, ik heb het over de Chinlift. Als je de moeite had genomen de voorgaande berichten met aandacht te lezen, dan had je dat wellicht zelf ook kunnen concluderen. En als je nou gaat beweren dat je wel dat hebt gedaan, dan had je hoogstwaarschijnlijk een onvoldoende op school voor begrijpend lezen.

Het feit dat jouw instructeur wel eens heeft gereanimeerd, maakt hem echt niet ineens deskundig en daarmee stel ik zijn referentiekader nog steeds ter discussie.

Met mijn opmerking bedoel ik te zeggen, dat vooral moet doen waar je zin in hebt. Het maakt mij geen fluit uit.

Expert.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #983 Gepost op: 19 januari 2013, 16:32:01
Ik denk dat je prima in staat bent te beoordelen of een chin lift op een bewusteloze moeilijker is dan op een pop, ookal heb je het maar één keer gedaan. Overigens weet ik ook dat niet zeker; ik weet dat de instructeur slechts éénmaal daadwerkelijk gereanimeerd heeft. Het zou heel goed kunnen, dat hij de chin lift vaker toegepast heeft; gezien zijn staat van dienst acht ik dat op zich waarschijnlijk.

Als je als argument aandraagt dat slachtoffers vaak slechtzittende gebitten, braaksel of bloed in de mond hebben, kan ik me daarvan nauwelijks voorstellen dat dit van invloed is op de technische moeilijkheid van de chin lift en werk je zelf dergelijke conclusies in de hand.
Verder zou ik het op prijs stellen dat de toon wat anders wordt. Een sneer over mijn vermogen tot begrijpend lezen is neerbuigend, misplaatst en respectloos. Nogmaals; wat hoop je nu te bereiken met je toonzetting?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #984 Gepost op: 19 januari 2013, 16:39:55
Gezien de staat van dienst van Expert lijkt me dat zijn argumenten in twijfel trekken respectloos, neerbuigend en misplaatst is.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #985 Gepost op: 19 januari 2013, 16:54:47
Ik denk dat je prima in staat bent te beoordelen of een chin lift op een bewusteloze moeilijker is dan op een pop, ookal heb je het maar één keer gedaan. Overigens weet ik ook dat niet zeker; ik weet dat de instructeur slechts éénmaal daadwerkelijk gereanimeerd heeft. Het zou heel goed kunnen, dat hij de chin lift vaker toegepast heeft; gezien zijn staat van dienst acht ik dat op zich waarschijnlijk.

Als je als argument aandraagt dat slachtoffers vaak slechtzittende gebitten, braaksel of bloed in de mond hebben, kan ik me daarvan nauwelijks voorstellen dat dit van invloed is op de technische moeilijkheid van de chin lift en werk je zelf dergelijke conclusies in de hand.
Verder zou ik het op prijs stellen dat de toon wat anders wordt. Een sneer over mijn vermogen tot begrijpend lezen is neerbuigend, misplaatst en respectloos. Nogmaals; wat hoop je nu te bereiken met je toonzetting?

Je weet dat je met een (MMT-)arts aan het discussiëren bent?...


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #986 Gepost op: 19 januari 2013, 17:18:11
Ik denk dat dit een misverstand is; mijn instructeur bedoelt niet dat bij een echt mens het reanimeren gemakkelijker is; alleen de chin lift.
Overigens ben je bevooroordeeld; hij heeft wel degelijk al eens gereanimeerd. Da's prettig voor ons als cursisten, hij weet dus waar hij het over heeft. Incl. brakend SO.



Ik heb nu een paar reanimaties gedaan en ik ben instructeur. De chinlift op een pop is wel degelijk makkelijker dan op een echt persoon. Zeker wanneer de echte persoon wat steviger gebouwd is, is een goede chinlift een hele klus.

Waarom een instructeur zegt dat het bij een echte reanimatie makkelijker is, is mij een raadsel. Ja inderdaad een echt persoon doet niet zijn lippen stijf op elkaar bij een chinlift, iets dat een pop meestal wel doet. Maar voor de rest? Qua fysieke inspanning gaat het allemaal wel dankzij de adrenaline die je krijgt, maar een chinlift? En je duim op de kin? Dan werk je jezelf tegen om de chinlift goed uit te voeren....je duwt de kin weer terug. Ik denk dat jouw instructeur een beetje mazzel heeft gehad met zijn slachtoffer, bij mij hebben er 3 zich behoorlijk lastig laten beademen.

Oh ja...ik was al instructeur voor ik mijn eerste echte reanimatie om mijn oren kreeg en naar mijn idee is een echte reanimatie een 'must' voor BLS/AED-instructeurs. Dan pas weet je waarover je praat. Op alle fronten, maar ja...het is zo lastig dit verplicht te maken  ;)
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #987 Gepost op: 19 januari 2013, 17:26:55

Ik denk dat je prima in staat bent te beoordelen of een chin lift op een bewusteloze moeilijker is dan op een pop, ookal heb je het maar één keer gedaan. Overigens weet ik ook dat niet zeker; ik weet dat de instructeur slechts éénmaal daadwerkelijk gereanimeerd heeft. Het zou heel goed kunnen, dat hij de chin lift vaker toegepast heeft; gezien zijn staat van dienst acht ik dat op zich waarschijnlijk.

Als je als argument aandraagt dat slachtoffers vaak slechtzittende gebitten, braaksel of bloed in de mond hebben, kan ik me daarvan nauwelijks voorstellen dat dit van invloed is op de technische moeilijkheid van de chin lift en werk je zelf dergelijke conclusies in de hand.

Verder zou ik het op prijs stellen dat de toon wat anders wordt. Een sneer over mijn vermogen tot begrijpend lezen is neerbuigend, misplaatst en respectloos. Nogmaals; wat hoop je nu te bereiken met je toonzetting?


Dat je op een serieuze manier een bijdrage levert aan het debat. Dat je jezelf verdiept in de argumenten die worden opgevoerd door iemand, die op een serieuze wijze en vanuit een zekere deskundigheid, de moeite neemt om een vraag te beantwoorden. Dat je niet komt met kolderieke argumenten, die niets anders demonstreren dan een volstrekt gebrek aan inzicht.

Expert.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #988 Gepost op: 19 januari 2013, 18:14:21
Dat je op een serieuze manier een bijdrage levert aan het debat. Dat je jezelf verdiept in de argumenten die worden opgevoerd door iemand, die op een serieuze wijze en vanuit een zekere deskundigheid, de moeite neemt om een vraag te beantwoorden. Dat je niet komt met kolderieke argumenten, die niets anders demonstreren dan een volstrekt gebrek aan inzicht.

Expert.


Natuurlijk is mijn kennis beperkt; maar dat ontneemt mij niet de vrijheid om vragen te stellen. Daar is dit forum toch ook voor bedoeld? Evenmin geeft dat jou de vrijheid om alles wat ik schrijf, maar neer te sabelen. Maak ik een denkfout? Ik hoor het graag, ik leer graag. Maar dan graag op basis van wederzijds respect in plaats van de beledigende en belerende toon die je hier bezigt.
Ik ben er eigenlijk wel klaar mee en trek me voorlopig maar even terug uit deze discussie.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #989 Gepost op: 19 januari 2013, 18:53:01

Natuurlijk is mijn kennis beperkt; maar dat ontneemt mij niet de vrijheid om vragen te stellen. Daar is dit forum toch ook voor bedoeld? Evenmin geeft dat jou de vrijheid om alles wat ik schrijf, maar neer te sabelen. Maak ik een denkfout? Ik hoor het graag, ik leer graag. Maar dan graag op basis van wederzijds respect in plaats van de beledigende en belerende toon die je hier bezigt.
Ik ben er eigenlijk wel klaar mee en trek me voorlopig maar even terug uit deze discussie.


Er is niemand die hier je deskundigheid in twijfel trekt of daar vragen over stelt. Dat doe je zelf. Jij neemt de vrijheid om iets te schrijven, ik neem de vrijheid om daar kritisch. inhoudelijk en messcherp op te reageren vanuit mijn vak als anesthesioloog. Zonder één onvertogen woord. Jij noemt dat neersabelen, gebrek aan respect, beledigend en belerend. En ik noem dat "lange tenen". Dat je daar last van hebt is vooral jouw probleem en de keuze om je terug te trekken uit de discussie is daarmee aan jou.

Expert