Nou... Een on-site AED moet gehaald en aangesloten worden. Ik mag hopen dat als die AED besluit dat er geschokt moet worden, dat door de menselijke hulpverleners inmiddels gecombineerd is met een aantal rondjes BLS. Dat geheel noem ík reanimatie.
Een ICD doet dan aan ritmecorrectie zonder BLS.
Voor de volledigheid heb ik de Van Dale er maar even bij gepakt, die er een ruime betekenis aan geeft: "reanimatie - de pogingen om iemand die een stilstand heeft van adem of bloedcirculatie in leven te houden"
Ik ben benieuwd naar de definitie van een "AED on site". Als ik als burger het winkelcentrum wandel en naast mij zakt iemand door zijn hoeven met een stilstand, dan is de kans heel groot dat er sprake is van polsloze VT of VF. Heb ik de directe beschikking over een AED, dan is het aansluiten, klappen, klaar en verder gaan met winkelen. Met directe beschikbaarheid bedoel ik een AED, zichtbaar in mijn nabije omgeving. Dat is ritmecorrectie. Natuurlijk heeft de beschikbaarheid van AED's de overleving fors vergroot van mensen die anders gewoon dood waren gebleven. Daarbij richt de focus zich vooral op de succesverhalen. Waar men het hoofd van afwend is de duistere keerzijde. Niemand van ons hoopt ooit in een toestand te verzanden die je gerust als mensonterend mag beschrijven.
Ik durf zelfs te beweren dat BLS in die situatie tot ernstige complicaties kan leiden, die de mortaliteit zelfs verhogen. Iemand beweerde enkele pagina's terug dat een ribfractuur niet zoveel uitmaakt. Dan ben je toch niet goed bij je hoofd. Ribfracturen, aspiratie of een combinatie van deze is zeer ernstig bijkomend letsel. Een BLS getrainde burger hulpverlener moet zich vooral houden aan wat hij heeft geleerd. Ik kan een andere afweging motiveren.
Tijdens veel cardio-thoracale ingrepen worden patiënten diep gekoeld en weer opgewarmd. Daar kan 024 je ook van alles over vertellen. Tijdens het opwarmen ontstaat er vaak VF. Er wordt dan een keer gedefibrilleerd. We spreken dan van ritmecorrectie en niet van reanimatie. Je kunt de vergelijking natuurlijk niet één op één doortrekken, maar je moet de beeldspraak begrijpen.
Expert.