Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257612 keer)

0 gebruikers (en 45 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1030 Gepost op: 21 januari 2013, 01:08:15
Voor de volledigheid heb ik de Van Dale er maar even bij gepakt, die er een ruime betekenis aan geeft: "reanimatie - de pogingen om iemand die een stilstand heeft van adem of bloedcirculatie in leven te houden"

Ik ken een perfusionist die Van Dale heet.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1031 Gepost op: 21 januari 2013, 01:46:11
Ik denk dat als het de AED niet lukt te synchroniseren de schok toch komt.

De technische specificatie van de cardiac science G3 AED geeft dat inderdaad aan ja. Dat was het model waarin tegen kwam dat hij probeert te synchroniseren. Na indrukken van de schok knop probeert hij 1 sec. de r top te vinden, vindt hij die niet dan komt de schok na die 1 seconden niet gesynchroniseerd. Zodra ik weer wat ruimer in de tijd zit duik ik weer eens in de specificaties van andere merken of ze dat ook doen.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1032 Gepost op: 21 januari 2013, 09:45:37
Maar in de eerste seconden, als er nog sprake is van VT en de on site aed in die eerste seconden wordt aangesloten, en hij synchroniseerd op de R golf zoals cardiac science doet (was toch de R golf???) dan is het cardioversie, telt het dan al als reanimatie aangezien er nog wel wat ritme en minimale circulatie is?

Een VT zonder output (bloeddruk) schok je ongesynchroniseerd.
De synchrone klap wordt gebruikt voor een SVT (= supra ventriculaire tachycardie). Excuus voor het gooien met jargon, maar ik kom net uit de nachtdienst en kom even niet op een normaal Nederlandse omschrijving.
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1033 Gepost op: 21 januari 2013, 10:26:31
Een VT zonder output (bloeddruk) schok je ongesynchroniseerd.
De synchrone klap wordt gebruikt voor een SVT (= supra ventriculaire tachycardie). Excuus voor het gooien met jargon, maar ik kom net uit de nachtdienst en kom even niet op een normaal Nederlandse omschrijving.

Deze AED heeft filters waardoor er geen schok komt bij SVT

Supraventriculaire ritmestoornis = boven de kamers van het hart (de boezems). De oorzaak van ritmestoornis ligt meestal in de AV-knoop of de boezems.

Ventriculaire ritmestoornis = als de kamers van het hart onafhankelijk van de boezems het hartritme gaan bepalen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #1034 Gepost op: 21 januari 2013, 15:48:31

Nou... Een on-site AED moet gehaald en aangesloten worden. Ik mag hopen dat als die AED besluit dat er geschokt moet worden, dat door de menselijke hulpverleners inmiddels gecombineerd is met een aantal rondjes BLS. Dat geheel noem ík reanimatie.

Een ICD doet dan aan ritmecorrectie zonder BLS.

Voor de volledigheid heb ik de Van Dale er maar even bij gepakt, die er een ruime betekenis aan geeft: "reanimatie - de pogingen om iemand die een stilstand heeft van adem of bloedcirculatie in leven te houden"


Ik ben benieuwd naar de definitie van een "AED on site". Als ik als burger het winkelcentrum wandel en naast mij zakt iemand door zijn hoeven met een stilstand, dan is de kans heel groot dat er sprake is van polsloze VT of VF. Heb ik de directe beschikking over een AED, dan is het aansluiten, klappen, klaar en verder gaan met winkelen. Met directe beschikbaarheid bedoel ik een AED, zichtbaar in mijn nabije omgeving. Dat is ritmecorrectie. Natuurlijk heeft de beschikbaarheid van AED's de overleving fors vergroot van mensen die anders gewoon dood waren gebleven. Daarbij richt de focus zich vooral op de succesverhalen. Waar men het hoofd van afwend is de duistere keerzijde. Niemand van ons hoopt ooit in een toestand te verzanden die je gerust als mensonterend mag beschrijven.

Ik durf zelfs te beweren dat BLS in die situatie tot ernstige complicaties kan leiden, die de mortaliteit zelfs verhogen. Iemand beweerde enkele pagina's terug dat een ribfractuur niet zoveel uitmaakt. Dan ben je toch niet goed bij je hoofd. Ribfracturen, aspiratie of een combinatie van deze is zeer ernstig bijkomend letsel. Een BLS getrainde burger hulpverlener moet zich vooral houden aan wat hij heeft geleerd. Ik kan een andere afweging motiveren.

Tijdens veel cardio-thoracale ingrepen worden patiënten diep gekoeld en weer opgewarmd. Daar kan 024 je ook van alles over vertellen. Tijdens het opwarmen ontstaat er vaak VF. Er wordt dan een keer gedefibrilleerd. We spreken dan van ritmecorrectie en niet van reanimatie. Je kunt de vergelijking natuurlijk niet één op één doortrekken, maar je moet de beeldspraak begrijpen.

Expert.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #1035 Gepost op: 21 januari 2013, 16:15:44
Ik durf zelfs te beweren dat BLS in die situatie tot ernstige complicaties kan leiden

Ik snap hem niet helemaal, je bedoeld geen BLS doen??of bedoel je slechte BLS kan tot ernstige complicaties leiden ,in welke situatie bedoel je eigenlijk ?

groet gerritsen
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1036 Gepost op: 21 januari 2013, 16:35:45
Ik durf zelfs te beweren dat BLS in die situatie tot ernstige complicaties kan leiden

Ik snap hem niet helemaal, je bedoeld geen BLS doen??of bedoel je slechte BLS kan tot ernstige complicaties leiden ,in welke situatie bedoel je eigenlijk ?

groet gerritsen

Ik denk dat hij de situatie bedoeld van polsloze VT of VF waarbij direct (binnen seconden in plaats van minuten) een AED beschikbaar is en het ritme dus direct herstelt kan worden en de circulatie weer op gang komt. Dat zou dus kunnen als er iemand neer valt in een winkelcentrum of sportschool met de AED gewoon net zo in het zicht en snel te pakken als een brandblusser.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1037 Gepost op: 21 januari 2013, 16:39:16
Ik durf zelfs te beweren dat BLS in die situatie tot ernstige complicaties kan leiden

Ik snap hem niet helemaal, je bedoeld geen BLS doen??of bedoel je slechte BLS kan tot ernstige complicaties leiden ,in welke situatie bedoel je eigenlijk ?

groet gerritsen

Nee, geen hartmassage toepassen. Als iemand in elkaar zakt in de sportschool pak je de AED van de muur, sluit de persoon in kwestie aan, er komt een schok en klaar is kees.

Er is geen noodzaak om hartmassage toe te passen omdat na de schok het hart gewoon keurig klopt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1038 Gepost op: 21 januari 2013, 16:40:26
Ik denk dat hij de situatie bedoeld van polsloze VT of VF waarbij direct (binnen seconden in plaats van minuten) een AED beschikbaar is en het ritme dus direct herstelt kan worden en de circulatie weer op gang komt. Dat zou dus kunnen als er iemand neer valt in een winkelcentrum of sportschool met de AED gewoon net zo in het zicht en snel te pakken als een brandblusser.

Dit geintje lukt je in de eerste minuut, misschien nog wel de tweede minuut met een beetje geluk.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1039 Gepost op: 21 januari 2013, 16:42:15
Dit geintje lukt je in de eerste minuut, misschien nog wel de tweede minuut met een beetje geluk.

Dat wilde ik net vragen :) welke tijd grofweg valt daar op te plakken? Gaat het dus niet lukken om binnen 1 a 2 minuten de AED er aan te hebben -> CPR aanvangen. Correct???