Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257609 keer)

0 gebruikers (en 45 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1040 Gepost op: 21 januari 2013, 16:43:37
Nee, geen hartmassage toepassen. Als iemand in elkaar zakt in de sportschool pak je de AED van de muur, sluit de persoon in kwestie aan, er komt een schok en klaar is kees.

Er is geen noodzaak om hartmassage toe te passen omdat na de schok het hart gewoon keurig klopt.
Maar, zie je vanaf de buitenzijde van welke aandoening er sprake is? Of gok je op een schokbaar ritme en ga je pas, als de AED aangeeft dat hij niet wil schokken over tot hartmassage... Thats my question.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1041 Gepost op: 21 januari 2013, 16:50:33
Dat wilde ik net vragen :) welke tijd grofweg valt daar op te plakken? Gaat het dus niet lukken om binnen 1 a 2 minuten de AED er aan te hebben -> CPR aanvangen. Correct???

Ik had mijn woorden al zorgvuldig gekozen. De eerste minuut durf ik wel met zekerheid te roepen, de tweede minuut met iets meer voorbehoud.

De grote kracht van AED zit vooral in het met eigen ogen zien gebeuren en direct een AED in de omgeving hebben. De ambulance bellen moet wel omdat de persoon zeker naar ziekenhuis moet, maar hij loopt zelf wel naar de ambulance toe  ;)

De AED cursus is in mijn ogen ook gericht op dat burgers leren hoe de AED werkt. Door een klein beetje bekendheid en geoefendheid is het ding sneller aangesloten en bereik je dit effect.

Het burgers met deze cursus achter de rug laten uitrukken in georganiseerd verband zie ik eerder als een excuus van de RAV managers, zodra een journalist ze vraagt hoe het zit met de aanrijtijden komt het AED verhaal weer uit de hoge hoed. In die gevallen moet je wel gaan reanimeren en beademen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1042 Gepost op: 21 januari 2013, 16:54:33
Maar, zie je vanaf de buitenzijde van welke aandoening er sprake is? Of gok je op een schokbaar ritme en ga je pas, als de AED aangeeft dat hij niet wil schokken over tot hartmassage... Thats my question.  ;)

De AED doet de detectie en onderneemt de actie. Als het niet schokbaar is ga je beginnen met hartmassage en draag je over aan de ambulancedienst of Monuta stichting.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #1043 Gepost op: 21 januari 2013, 17:02:55
Nee, geen hartmassage toepassen. Als iemand in elkaar zakt in de sportschool pak je de AED van de muur, sluit de persoon in kwestie aan, er komt een schok en klaar is kees.

Er is geen noodzaak om hartmassage toe te passen omdat na de schok het hart gewoon keurig klopt.

duidelijk dank je
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #1044 Gepost op: 21 januari 2013, 17:54:35

Maar, zie je vanaf de buitenzijde van welke aandoening er sprake is? Of gok je op een schokbaar ritme en ga je pas, als de AED aangeeft dat hij niet wil schokken over tot hartmassage... Thats my question.  ;)


Yes, ik zie de patiënt en kan er best naast zitten, maar meestal heb ik rap bij het rechte eind.

Ik spreek altijd van ventrikelsnurken.

Expert.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #1045 Gepost op: 21 januari 2013, 21:47:10

Ik durf zelfs te beweren dat BLS in die situatie tot ernstige complicaties kan leiden

Ik snap hem niet helemaal, je bedoeld geen BLS doen??of bedoel je slechte BLS kan tot ernstige complicaties leiden ,in welke situatie bedoel je eigenlijk ?

groet gerritsen


Precies, gewoon even wachten. Snel de borst ontbloten, terwijl ondertussen die AED wordt gepakt. Handen op de rug, aansluiten, klappen, klaar.

Expert.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1046 Gepost op: 21 januari 2013, 21:52:40
Precies, gewoon even wachten. Snel de borst ontbloten, terwijl ondertussen die AED wordt gepakt. Handen op de rug, aansluiten, klappen, klaar.

Expert.

Zie je het effect van de schok meteen als het gewerkt heeft? Met andere woorden, komt het slachtoffer meteen bij/begint hij met ademen? of kan dat even duren. Een AED gaat immers pas 2 minuten na de schok weer analyseren.


helm

  • Gast
Reactie #1047 Gepost op: 21 januari 2013, 21:58:20


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1048 Gepost op: 21 januari 2013, 22:00:53
Tijdens veel cardio-thoracale ingrepen worden patiënten diep gekoeld en weer opgewarmd. Daar kan 024 je ook van alles over vertellen. Tijdens het opwarmen ontstaat er vaak VF. Er wordt dan een keer gedefibrilleerd. We spreken dan van ritmecorrectie en niet van reanimatie. Je kunt de vergelijking natuurlijk niet één op één doortrekken, maar je moet de beeldspraak begrijpen.

Expert.

Begin van video is er sprake van VF, na toedienen van schok een normaal ritme.

http://www.youtube.com/watch?v=sYjHTGhBuLg


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1049 Gepost op: 21 januari 2013, 22:04:20