Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257597 keer)

0 gebruikers (en 38 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1050 Gepost op: 21 januari 2013, 22:05:45
@Auditor Ja, dat is VF. Was al terug gekomen naar het forum om het er even bij zetten in de tekst.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1051 Gepost op: 21 januari 2013, 22:07:26
@Auditor Ja, dat is VF. Was al terug gekomen naar het forum om het er even bij zetten in de tekst.

Dankje, leuk om eens te zien.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #1052 Gepost op: 21 januari 2013, 22:25:21
Ik durf zelfs te beweren dat BLS in die situatie tot ernstige complicaties kan leiden, die de mortaliteit zelfs verhogen. Iemand beweerde enkele pagina's terug dat een ribfractuur niet zoveel uitmaakt. Dan ben je toch niet goed bij je hoofd. Ribfracturen, aspiratie of een combinatie van deze is zeer ernstig bijkomend letsel. Een BLS getrainde burger hulpverlener moet zich vooral houden aan wat hij heeft geleerd. Ik kan een andere afweging motiveren.

Dat ben ik denk ik geweest...
Ik was toen nog in de veronderstelling, dat de kans op succes veel groter was.
En mijn uitspraak was gebaseerd op het feit dat ik liever had dat iemand bij me kwam klagen over de ribfractuur (wat betekent dat hij nog leeft) dan dat hij het niet zou redden.

Deze 53 pagina-lange discussie heeft er in ieder geval voor gezorgd dat mijn ogen geopend zijn!
Dat de successen niet zo groot zijn als dat ons wordt voorgespiegeld.

Natuurlijk zie ik ook wel in dat een ribfractuur wel wat uitmaakt, maar in mijn verhaal was het of/of.
En bedoelde ik het als, een ribfractuur is beter, dan dood.

Ik hoop dat u, dit beziend, uw opmerking dat ik niet goed bij mijn hoofd zou zijn, zou willen herzien.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #1053 Gepost op: 22 januari 2013, 11:20:20

Dat ben ik denk ik geweest...
Ik was toen nog in de veronderstelling, dat de kans op succes veel groter was.
En mijn uitspraak was gebaseerd op het feit dat ik liever had dat iemand bij me kwam klagen over de ribfractuur (wat betekent dat hij nog leeft) dan dat hij het niet zou redden.

Deze 53 pagina-lange discussie heeft er in ieder geval voor gezorgd dat mijn ogen geopend zijn!
Dat de successen niet zo groot zijn als dat ons wordt voorgespiegeld.

Natuurlijk zie ik ook wel in dat een ribfractuur wel wat uitmaakt, maar in mijn verhaal was het of/of.
En bedoelde ik het als, een ribfractuur is beter, dan dood.

Ik hoop dat u, dit beziend, uw opmerking dat ik niet goed bij mijn hoofd zou zijn, zou willen herzien.


Beste Soetevent,

Tijdens deze discussie is het er paar keer hard op gegaan. Ribfracturen tijdens BLS komen nogal eens voor. Het is geen onschuldige bijkomstigheid en kan zelfs tot een spanningspneumothorax leiden. Vandaar mijn nogal scherpe reactie, wanneer daar in mijn beleving met een zeker gemak over wordt gesproken.

De door jouw aangebrachte nuance omschrijf ik als ruiterlijk.

Expert


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #1054 Gepost op: 22 januari 2013, 11:35:52
Begin van video is er sprake van VF, na toedienen van schok een normaal ritme.

http://www.youtube.com/watch?v=sYjHTGhBuLg

Afgezien van de ernst van de situatie kan ik niets anders zeggen dan: Super Cool!

Geeft ook heel duidelijk weer dat er wel activiteit is maar geen effectieve activiteit.

De werking van de ICD is ook mooi om te zien trouwens.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1055 Gepost op: 22 januari 2013, 12:35:15
Afgezien van de ernst van de situatie kan ik niets anders zeggen dan: Super Cool!

Geeft ook heel duidelijk weer dat er wel activiteit is maar geen effectieve activiteit.

De werking van de ICD is ook mooi om te zien trouwens.

Remco

In de video is heel goed het hart te zien in VF en daarna het hart dat echt weer pompt. Expert gaf het voorschot maar gaf al aan dat vergelijk met AED  niet helemaal één op één valt door te trekken. In de OK zijn het gecontroleerde omstandigheden, bijvoorbeeld de slangen die je in de video ziet. Deze komen van de hart-longmachine, daardoor zorg je ook dat de hartspier voorzien wordt van zuurstofrijk bloed, bij VF buiten op straat is dat niet meer het geval.

Hier onder twee foto's waardoor je een beeld kunt vormen wat er zich afspeelt aan de andere kant van die slangen.





oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1056 Gepost op: 22 januari 2013, 13:00:25
Beste Soetevent,

Tijdens deze discussie is het er paar keer hard op gegaan. Ribfracturen tijdens BLS komen nogal eens voor. Het is geen onschuldige bijkomstigheid en kan zelfs tot een spanningspneumothorax leiden. Vandaar mijn nogal scherpe reactie, wanneer daar in mijn beleving met een zeker gemak over wordt gesproken.

De door jouw aangebrachte nuance omschrijf ik als ruiterlijk.

Expert

Inderdaad ruiterlijk.

Met name bij de oudere mensen waarbij de kans op succes van reanimatie niet zo heel groot is stijgt de kans op het ontstaan van fracturen. De botten van bejaarde mensen zijn vaak broos. Meestal blijft het niet bij een enkele ribfractuur, je mag rustig zeggen als je merkt dat er een rib breekt er nog meer volgen. Ik heb mensen gezien met 12 ribfracturen na een reanimatie. Alleen de fracturen zijn al ernstige complicaties.

Het ontstaan van spanningspneumothorax is weer een extra bijkomende complicatie (veroorzaakt door de fracturen), het kan ook beschading zijn van een belangrijke ader dichtbij het sleutelbeen of wat vaker voorkomt het ontstaan van hematomen.

Het blijft ook niet altijd bij fracturen van de ribben, fracturen van het borstbeen (met name in de onderste helft) zijn niet zo uitzonderlijk als men denkt.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1057 Gepost op: 22 januari 2013, 13:31:25
En dan te bedenken dat ik een instructeur wel eens heb horen zeggen: "Als je (zeker bij oudere mensen) geen rib gebroken hebt, moet je je afvragen of de massage wel voldoende is geweest."  :-X


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1058 Gepost op: 22 januari 2013, 13:34:44
En dan te bedenken dat ik een instructeur wel eens heb horen zeggen: "Als je (zeker bij oudere mensen) geen rib gebroken hebt, moet je je afvragen of de massage wel voldoende is geweest."  :-X

Dat is het walgelijke. Het geeft je zelfs het idee dat je harder, dieper of nog sneller moet tekeer gaan omdat je als hulpverlener effectief wilt reanimeren maar denkt dat je slecht bezig bent omdat je niets voelt of hoort breken.

Forumlid Soetevent heeft zich hier wel uitgelaten en een beetje onderuit de zak gekregen van de dokter hier. Echter heeft Soetevent het helemaal niet zelf bedacht, hij is trouw naar de cursus geweest waar hem is voorgehouden dat de resultaten van reanimatie gunstig zijn en een gebroken rib geen probleem is.

De cursisten bedenken het niet zelf, het probleem ligt bij de organisaties en instructeurs.


bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #1059 Gepost op: 22 januari 2013, 13:38:06
Maar is een gebroken rib of borstbeen te voorkomen als je goed borstcompressie geeft? Je moet toch redelijk door duwen?
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er