Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257665 keer)

0 gebruikers (en 48 gasten bekijken dit topic.

EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #1070 Gepost op: 22 januari 2013, 15:44:50
Zijn er eigenlijk cijfers bekend hoe vaak deze complicaties voorkomen na een reanimatie?

Mijn gevoel zegt mij dat de cijfers, als deze er zijn, schrikbarend hoog zullen zijn.

Twee kleine studies, gepubliceerd in het blad Resuscitation, concludeerden dat onder de groep 'ROSC'/ succesvolle reanimatie, 25 van de 71 patienten rib-/sternumfracturen hadden, terwijl bij autopsies na reanimatie bleek dat 21 van de 47 reanimanten middels borstcompressie er fracturen dan wel bloedingen optraden. In de groep van reanimanten middels mechanische compressies (Lucas) bleek 16 van de 38 er fracuren/bloedingen op te treden. Dit zijn echter zeer kleine studies.


Kim MJ et al. Resuscitation. 2012 Jul 20. Chest injury following cardiopulmonary resuscitation: A prospective computed tomography evaluation.

Smekal D et al. Resuscitation. 2009 Oct;80(10). No difference in autopsy detected injuries in cardiac arrest patients treated with manual chest compressions compared with mechanical compressions with the LUCAS device.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1071 Gepost op: 22 januari 2013, 16:49:21
Naast fracturen van rib(ben) en sternum, moeten we de epicardiale bloedingen, de retrosternale bloedingen, ventrale mediastinum bloedingen en het hemopericardium als resultante van borstcompressies niet vergeten.

Amice,
dit gaat U zelf vertalen voor iedereen hier op het forum? Oma blijft niet bezig met teksten van de dokters te vertalen  ;)

Kortom, bloedingen achter het borstbeen, bloedingen (in het vlies) van hartzakje en de ruimte tussen beide longen.

Precies, hier mag en kun je gewoon jezelf zijn hoor, op dit forum. Beetje ontspannen.  0098
Resultante


Lees je bijdrage eens rustig na, voordat je op verzenden  klikt. Dat zorgt n.a.w. voor wat prettiger lezen, voor veel mensen.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #1072 Gepost op: 22 januari 2013, 17:19:54
Precies, hier mag en kun je gewoon jezelf zijn hoor, op dit forum. Beetje ontspannen.  0098
Resultante


Tussen vakjargon gebruiken en jezelf zijn zit een verschil. Maar 024 had me daar al op geattendeerd. Dank je wel


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1073 Gepost op: 22 januari 2013, 17:26:10
Tussen vakjargon gebruiken en jezelf zijn zit een verschil.

Uiteraard.

Maar 024 had me daar al op geattendeerd. Dank je wel

No problem. Ik dacht; neem e.e.a. even in 1 zucht mee in een reactie.  O0


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1074 Gepost op: 22 januari 2013, 20:04:08
Met het risico dat ik als instructeur hier ook een veeg onderuit de pan ga krijgen  98uiye:

Als ik naar mezelf kijk ben ik als instructeur niets meer dan een leek met een beetje extra achtergrondinformatie. De inmiddels 54 pagina's hiervoorgaand geven mij zelfs duidelijk aan dat ik als instructeur tot nu toe een erg eenzijdig beeld had van BLS.

Veel instructeurs (mezelf meegerekend) hebben niet eens een medische achtergrond (maar techniek bijv.). We hebben de informatie uit het OK boekje paraat en hebben daarin extra onderricht en achtergrondinformatie gehad, maar dat is het. Een instructeur doet dan ook niets meer dan de informatie uit het de huidige editie van het OK boekje 1 op 1 doorgeven aan zijn cursisten.
Sterker nog, het gevaar bestaat dat instructeurs die een "meerwaarde" willen leveren aan hun lessen, feitelijke onwaarheden gaan doorgeven aan hun cursisten (ribben breken bij ouderen, bijvoorbeeld), dit alleen maar in een poging de lessen een beetje kleur te geven. Een valkuil waar ik overigens zelf ook wel eens schuldig aan ben (geweest).

Zoals ik al eerder heb aangegeven in deze discussie, is een EHBO-er goed geschikt voor de kleine huis, tuin en keuken ongevallen. Zodra je als EHBO-er in een situatie terecht komt die levensbedreigend is voor het slachtoffer, dan kan je een meerwaarde betekenen voor zijn overlevingskansen, maar meer ook niet.
Ditzelfde is ook door te vertalen naar de instructeurs. Wij kunnen de handelingen bij kleine ongevallen goed overbrengen bij de niet levensbedreigende EHBO. Bij de zwaardere ongevallen (shock en BLS als voorbeeld) kunnen wij enkel een algemeen beeld scheppen in de les en de daarbij behorende basishandelingen overbrengen.

Een instructeur met een medische achtergrond kan natuurlijk meer diepgang en informatie in zijn lessen brengen. Zonder die diepgang is het gevaarlijk als instructeur om dit te bieden. Het reeele gevaar bestaat dat je de cursisten verkeerde zaken aanleert! Voor extra diepgang nodig ik dan ook graag een gastspreker uit in mijn lessen! ;)

Ik voel niet eens de behoefte om je een veeg uit de pan te geven. Zoals je al aangeeft doe je gewoon je best en is er een instantie die beter hoort te weten. Zij zijn verantwoordelijk voor het lesmateriaal en behoren zorg te dragen dat de instructeurs + cursisten weten wat ze doen en waar ze mee te maken kunnen krijgen.

EHBO is uitermate geschikt om op te treden bij de kleinere letsels, de huis-, tuin- en keukenongevallen of aanwezig te zijn bij evenementen om daar pleisters te plakken, blaren te prikken, enz.

In noodgevallen zoals reanimatie is het ook prima dat EHBO de eerste hulp kan bieden, nog mooier als ze de AED bij zich hebben tijdens evenementen.

Het in georganiseerd verband uitrukken als een parate hulpverleningsdienst naar woonadressen hoort daar niet bij. Grote kans dat je mensen gaat aantreffen die je niet meer aantreft buiten op straat. Je spreekt hier over de kwetsbare (hoog)bejaarden en/of hele zieke mensen.

Verpleegkundigen en artsen weten wat ze kunnen aantreffen door opleiding en vooral ervaring. Ik voel me wel bezwaard om me uit te leven op hele oude, zieke lichamen. Ik denk dat alle ambulanceverpleegkundige dat gevoel prima herkennen. Soms zie je direct al aan de patient dat alles gaat breken wat maar kan breken tijdens de reanimatiepoging terwijl je gevoel al zegt dat het waarschijnlijk een zinloos avontuur gaat worden. Ik kan me prima inleven in de ambulanceverpleegkundigen die in de Zembla uitzending zeggen dat ze er soms over denken een ander vak te zoeken omdat ze hier geen zin meer in hebben.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1075 Gepost op: 22 januari 2013, 20:15:33
Ik voel niet eens de behoefte om je een veeg uit de pan te geven. Zoals je al aangeeft doe je gewoon je best en is er een instantie die beter hoort te weten. Zij zijn verantwoordelijk voor het lesmateriaal en behoren zorg te dragen dat de instructeurs + cursisten weten wat ze doen en waar ze mee te maken kunnen krijgen.

EHBO is uitermate geschikt om op te treden bij de kleinere letsels, de huis-, tuin- en keukenongevallen of aanwezig te zijn bij evenementen om daar pleisters te plakken, blaren te prikken, enz.

In noodgevallen zoals reanimatie is het ook prima dat EHBO de eerste hulp kan bieden, nog mooier als ze de AED bij zich hebben tijdens evenementen.

Het in georganiseerd verband uitrukken als een parate hulpverleningsdienst naar woonadressen hoort daar niet bij. Grote kans dat je mensen gaat aantreffen die je niet meer aantreft buiten op straat. Je spreekt hier over de kwetsbare (hoog)bejaarden en/of hele zieke mensen.

Verpleegkundigen en artsen weten wat ze kunnen aantreffen door opleiding en vooral ervaring. Ik voel me wel bezwaard om me uit te leven op hele oude, zieke lichamen. Ik denk dat alle ambulanceverpleegkundige dat gevoel prima herkennen. Soms zie je direct al aan de patient dat alles gaat breken wat maar kan breken tijdens de reanimatiepoging terwijl je gevoel al zegt dat het waarschijnlijk een zinloos avontuur gaat worden. Ik kan me prima inleven in de ambulanceverpleegkundigen die in de Zembla uitzending zeggen dat ze er soms over denken een ander vak te zoeken omdat ze hier geen zin meer in hebben.

Dat zijn inderdaad van die dingen waar ik ook niet blij van wordt, sommige verpleeghuizen hebben daar echt een handje van, om toch "te beginnen". Om te zeggen dat ik daarom een ander vak ga zoeken, ik sta niet elke week dagelijks te reanimeren, en er zitten er ook nog tussen waar je wel hoopt dat het lukt om met rosc de kliniek in te gaan..
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #1076 Gepost op: 22 januari 2013, 20:17:01
daar gaat ze weer
Wij als ehbo worden dus wel opgeroepen naar huis adressen
En ik neem aan dat de meeste mensen van de EHBO ook wel kunnen inzien dat het geen nut heeft als het een persoon van 200 jaar is
Maar regelmatig krijgen wij ook oproepen voor huis adressen van mensen onder de 60
En die zouden graag wel verder willen leven
Als wij als EHBO dat KUNNEN bereiken dan graag
Wij zijn geen artsen of ambu personeel, maar wij hebben wel gezond verstand

Persoonlijk heb ik 5 oproepen gehad op huisadressen
En alle 5 waren onder de 60 jaar, de jongste was denk ik 45 jaar
Wie ben jij om te bepalen of ik wel of niet naar een huis adres ga, jij en ik weet niet WIE er achter die deur ligt
Een persoon van 200 of een persoon van 30
Zolang wij ons gezond verstand gebruiken kunnen wij ook op huisadressen komen

OK jij bent een chirurg en ik ben een leek
Maar beide willen we dat iemand het overleeft met onze inspanning
Jij gaat niet snijden als je weet dat het onbegonnen werk is
Ik ga niet reanimeren op een 200 jarig fosiel

Leer eens onderscheid maken tussen de leken hulpverlening
We zijn niet allemaal cowboys
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1077 Gepost op: 22 januari 2013, 20:21:33
Dat zijn inderdaad van die dingen waar ik ook niet blij van wordt, sommige verpleeghuizen hebben daar echt een handje van, om toch "te beginnen". Om te zeggen dat ik daarom een ander vak ga zoeken, ik sta niet elke week dagelijks te reanimeren, en er zitten er ook nog tussen waar je wel hoopt dat het lukt om met rosc de kliniek in te gaan..

Ben ik helemaal met je eens. Verpleeghuisartsen zijn zelf al jaren bezig met dit debat. In feite horen ze het gesprek aan te gaan met de patienten waarbij er goed en eerlijk gesproken wordt over de huidige kwaliteit van leven en de te verwachten kwaliteit van leven na een mogelijke reanimatie. Na dergelijke gesprekken kan in het dossier geschreven worden dat er een niet-reanimatie beleid is afgesproken met de patient.

Een probleem is dat deze gesprekken deels moeizaam verlopen omdat de patient in kwestie ook de reclame en propaganda ziet van de Hartstichting. Zij hebben ook een totaal ander beeld en de vervelende zeurpiet-arts zegt ze even dat het onzin is.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1078 Gepost op: 22 januari 2013, 20:22:52
daar gaat ze weer
Wij als ehbo worden dus wel opgeroepen naar huis adressen
En ik neem aan dat de meeste mensen van de EHBO ook wel kunnen inzien dat het geen nut heeft als het een persoon van 200 jaar is
Maar regelmatig krijgen wij ook oproepen voor huis adressen van mensen onder de 60
En die zouden graag wel verder willen leven
Als wij als EHBO dat KUNNEN bereiken dan graag
Wij zijn geen artsen of ambu personeel, maar wij hebben wel gezond verstand

Persoonlijk heb ik 5 oproepen gehad op huisadressen
En alle 5 waren onder de 60 jaar, de jongste was denk ik 45 jaar
Wie ben jij om te bepalen of ik wel of niet naar een huis adres ga, jij en ik weet niet WIE er achter die deur ligt
Een persoon van 200 of een persoon van 30
Zolang wij ons gezond verstand gebruiken kunnen wij ook op huisadressen komen

OK jij bent een chirurg en ik ben een leek
Maar beide willen we dat iemand het overleeft met onze inspanning
Jij gaat niet snijden als je weet dat het onbegonnen werk is
Ik ga niet reanimeren op een 200 jarig fosiel

Leer eens onderscheid maken tussen de leken hulpverlening
We zijn niet allemaal cowboys

Voel je dan ook niet persoonlijk aangevallen.

Het systeem van HartslagNu staat namelijk wel wagenwijd open voor cowboys.
9 van de 10 opleiders besteed totaal geen aandacht aan het verschil tussen iemand van 30 of 80 (geen 200, die opmerking slaat nergens op)
Het enige dat daar in een paar uur geleerd wordt is om met een tempo van 100, max 120x per minuut een borstkas 5 cm in te drukken, een aed aan te sluiten en je bent een gecertificeerde held. (of soms niet gecertificeerd).

Ja veel mensen hebben gezond verstand. Veel mensen ook niet. Waarom voel jij je met je gezonde verstand dan aangevallen als er gewoon gevoelige punten worden aangedragen die echt aangepakt MOETEN worden voor je met een systeem als hartslagNU aan de slag gaat.


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #1079 Gepost op: 22 januari 2013, 20:26:52
Voel je dan ook niet persoonlijk aangevallen.

Het systeem van HartslagNu staat namelijk wel wagenwijd open voor cowboys.
9 van de 10 opleiders besteed totaal geen aandacht aan het verschil tussen iemand van 30 of 80 (geen 200, die opmerking slaat nergens op)
Het enige dat daar in een paar uur geleerd wordt is om met een tempo van 100, max 120x per minuut een borstkas 5 cm in te drukken, een aed aan te sluiten en je bent een gecertificeerde held. (of soms niet gecertificeerd).

Ja veel mensen hebben gezond verstand. Veel mensen ook niet. Waarom voel jij je met je gezonde verstand dan aangevallen als er gewoon gevoelige punten worden aangedragen die echt aangepakt MOETEN worden voor je met een systeem als hartslagNU aan de slag gaat.

het is niet persoonlijk, omdat ik praat over de EHBOérs
en niet over de cowboys die het even tussendoor hebben geleerd
daarom vraag ik ook om eens het verschil te zien tussen de leken hulpverlening
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl