Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257561 keer)

0 gebruikers (en 55 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1090 Gepost op: 22 januari 2013, 21:51:18
Kortom, bloedingen achter het borstbeen, bloedingen (in het vlies) van hartzakje en de ruimte tussen beide longen.

Fijn dat je ook rekening  houdt met minder onderlegde forumlezers in de medische terminologie....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1091 Gepost op: 22 januari 2013, 22:02:01
Met het risico dat ik als instructeur hier ook een veeg onderuit de pan ga krijgen  98uiye:

Als ik naar mezelf kijk ben ik als instructeur niets meer dan een leek met een beetje extra achtergrondinformatie. De inmiddels 54 pagina's hiervoorgaand geven mij zelfs duidelijk aan dat ik als instructeur tot nu toe een erg eenzijdig beeld had van BLS.

Veel instructeurs (mezelf meegerekend) hebben niet eens een medische achtergrond (maar techniek bijv.). We hebben de informatie uit het OK boekje paraat en hebben daarin extra onderricht en achtergrondinformatie gehad, maar dat is het. Een instructeur doet dan ook niets meer dan de informatie uit het de huidige editie van het OK boekje 1 op 1 doorgeven aan zijn cursisten.
Sterker nog, het gevaar bestaat dat instructeurs die een "meerwaarde" willen leveren aan hun lessen, feitelijke onwaarheden gaan doorgeven aan hun cursisten (ribben breken bij ouderen, bijvoorbeeld), dit alleen maar in een poging de lessen een beetje kleur te geven. Een valkuil waar ik overigens zelf ook wel eens schuldig aan ben (geweest).

Zoals ik al eerder heb aangegeven in deze discussie, is een EHBO-er goed geschikt voor de kleine huis, tuin en keuken ongevallen. Zodra je als EHBO-er in een situatie terecht komt die levensbedreigend is voor het slachtoffer, dan kan je een meerwaarde betekenen voor zijn overlevingskansen, maar meer ook niet.
Ditzelfde is ook door te vertalen naar de instructeurs. Wij kunnen de handelingen bij kleine ongevallen goed overbrengen bij de niet levensbedreigende EHBO. Bij de zwaardere ongevallen (shock en BLS als voorbeeld) kunnen wij enkel een algemeen beeld scheppen in de les en de daarbij behorende basishandelingen overbrengen.

Een instructeur met een medische achtergrond kan natuurlijk meer diepgang en informatie in zijn lessen brengen. Zonder die diepgang is het gevaarlijk als instructeur om dit te bieden. Het reeele gevaar bestaat dat je de cursisten verkeerde zaken aanleert! Voor extra diepgang nodig ik dan ook graag een gastspreker uit in mijn lessen! ;)

Toen ik in 1997 de cursus instructeur BLS deed waren de eisen om die opleiding uberhaupt te mogen volgen behoorlijk hoog. In de afgelopen tijd zijn er veel meer instructeurs opgeleid. Bij het opleiden daarvan zijn de eisen die aan hen gesteld worden verlaagd en is ook de opleidingsduur en niveau behoorlijk verlaagd.
Als gevolg hiervan, maar ook vanwege de commerciele kant van de zaak, is er een fors getal aan BLS en AED instructeurs opgeleid die bij commerciele AED en BLS opleidingsbedrijven werkzaam zijn. AED en BLS trainingen zijn big business...helaas.

Als ik van de zaalverhuurder waar ik mijn lessen geef hoor dat het ''BHV opleidingsbedrijf" een herhaling BHV aanbiedt die 1 dagdeel duurt, herhaling Brandbestrijding plus AED en BLS dan zet ik wel enorme vraagtekens bij de deskundigheid van de instructeurs die zo weinig tijd uittrekken om voor 12 cursisten in 3 uren tijd een herhaling BHV er door te jassen die officieel minimaal 8 lesuren moet duren!

Dit soort wanpresterende en didactisch totaal onverantwoorde instructeurs/bedrijven hebben niets te zoeken op het prehospitale erf waar ze zich met hun cursussen weldegelijk op begeven. Kwaliteit van instructeur en opleiding is van belang voor iedere potentiele patient.

Er is meer (commerciele) beunhazerij in de AED-BLS-BHV wereld dan we denken, en meer dan mij lief is. Instructeurs en docenten moeten mijns inziens beschikken over relevante reanimatieervaring willen zij deskundig zijn in het onderwijzen van leken in basale reanimatie.
Dit is een lastige zaak want het aantal professionele instructeurs is niet zo enorm groot, laat staan dat zij didactisch over de ideale eigenschappen beschikken. BLS en AED instructeurs zijn in mijn ogen gewaardeerde instructeurs die zich vaak met veel passie inzetten voor hun lessen, maar tegelijkertijd moet wel duidelijk zijn dat hun ervaring, kennis en kunde grenzen heeft.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1092 Gepost op: 22 januari 2013, 22:16:18
Toen ik in 1997 de cursus instructeur BLS deed waren de eisen om die opeliding uberhauot t emogen volgen behoorlijk hoog. In d eafgelopen tijd zijn er veel meer isntructeurs opgeleid. Bij het opleiden daarvan zijn de eisen die aan hen gesteld worden verlaagd en is ook de opleidingsduur en niveau behoorlijk verlaagd.

Hoi Joffry, je moet even je toetsenbord op de kop houden en een keer schudden. Ik denk dat er stof of rotzooi onder je spatiebalk zit.  ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1093 Gepost op: 22 januari 2013, 22:33:10
Hoi Joffry, je moet even je toetsenbord op de kop houden en een keer schudden. Ik denk dat er stof of rotzooi onder je spatiebalk zit.  ;)

Klopt, ik type toch sneller dan ik denk.... of ik maakte me even kwaad, gezien de materie zou dat wel kunnen   ;) De correctietijd die men krijgt op de hulpverleningswebsite is erg kort helaas. Maar gelukkig hebben de moderators even geholpen bij het rechttrekken van de tikfouten  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1094 Gepost op: 22 januari 2013, 22:43:40
Klopt, ik type toch sneller dan ik denk.... of ik maakte me even kwaad, gezien de materie zou dat wel kunnen   ;) De correctietijd die men krijgt op de hulpverleningswebsite is erg kort helaas. Maar gelukkig hebben de moderators even geholpen bij het rechttrekken van de tikfouten  ;)

Rustige blijven ademhalen. Het onderwerp is ook om nijdig over te worden.

Ik stoor me ontzettend aan de markt van cursus aanbieders, het hangt nogal samen met alle propaganda die nadelig is voor de echte zorg. De echte zorg mag namelijk patienten vertellen dat het niet zo mooi afloopt als mensen hadden verwacht, dat maakt slecht nieuws direct slecht nieuws in het kwadraat.

Lang geleden ben ik een paar keer examinator geweest, toen waren de certificaten van de hartstichting nog wit en zaten in een plastic hoesje die ik aftekende. Ik had toen het idee dat het wel op orde was met kwaliteit omdat de instructeurs (hoofd)verpleegkundige waren van CCU of de ambulancedienst.

Wat ik de afgelopen weken hier heb gelezen ligt soms mijlenver van die situatie en zie ik als een afwaardering van het certificaat en de inhoud van de cursus. Het enige waar wel een stijgende lijn in zit zijn de kosten van de cursus voor de deelnemer.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1095 Gepost op: 22 januari 2013, 22:58:24
Dat mag je wel zeggen ja, de Nederlandse Hartstichting heeft zich schielijk teruggetrokken uit de reanimatieopleidingen. Lesboekjes die ooit gratis waren vanwege de vele donaties en giften zijn gestopt, gemiddeld reanimatielesboek is nu 25 euro.
Destijds in 1996 kostte de reanimatieopleiding via de NHs en gegeven door een ambulanceverpleegkundige met 3 lesavonden mij  45 gulden.....nu worden er commerciele prijzen gerekend van 90 a 180 euro voor een BLS AED cursus van 3 uur...

Het vrijgeven van de BLS AED lesbevoegdheid en het gebrek aan continue controle op kwaliteit van de opleidingen die door instructeurs worden verzorgd krijgt een kardinale onvoldoende.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1096 Gepost op: 22 januari 2013, 23:04:14
...
Destijds in 1996 kostte de reanimatieopleiding via de NHs en gegeven door een ambulanceverpleegkundige met 3 lesavonden mij  45 gulden.....nu worden er commerciele prijzen gerekend van 90 a 180 euro voor een BLS AED cursus van 3 uur...

Het vrijgeven van de BLS AED lesbevoegdheid en het gebrek aan continue controle op kwaliteit van de opleidingen die door instructeurs worden verzorgd krijgt een kardinale onvoldoende.

Ik denk dat, als je shopt op internet, het goedkoper kan. Maar dan is het E-learning of een cursus gegeven door cowboys. En daarbij 17 jaar inflatie, de invoering van de euro etc. etc. maakt het ook niet goedkoper ;)

Maar ben het volledig met je eens dat het niveau soms bedroevend is en dan ben ik geen zwaar inhoudelijk reanimatiedeskundige.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1097 Gepost op: 22 januari 2013, 23:31:16
Dat mag je wel zeggen ja, de Nederlandse Hartstichting heeft zich schielijk teruggetrokken uit de reanimatieopleidingen. Lesboekjes die ooit gratis waren vanwege de vele donaties en giften zijn gestopt, gemiddeld reanimatielesboek is nu 25 euro.
Destijds in 1996 kostte de reanimatieopleiding via de NHs en gegeven door een ambulanceverpleegkundige met 3 lesavonden mij  45 gulden.....nu worden er commerciele prijzen gerekend van 90 a 180 euro voor een BLS AED cursus van 3 uur...

Het vrijgeven van de BLS AED lesbevoegdheid en het gebrek aan continue controle op kwaliteit van de opleidingen die door instructeurs worden verzorgd krijgt een kardinale onvoldoende.

Ik kreeg volgens mij een onkostenvergoeding van 10 gulden om de hele avond examens af te nemen in een bijzaal van het dorpshuis. Dat waren nog tijden dat de asbak op tafel stond en je als dokter gewoon mocht roken tijdens het examineren.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1098 Gepost op: 23 januari 2013, 06:54:07
Ik zeg niet dat het allemaal zo goed geregeld is binnen de EHBO, maar ik zeg alleen dat een EHBO'er meer op dingen let dan iemand die alleen een AED curses gevolgd heeft.
Daarom vraag ik om verschil te maken tussen de leken.

Ik had me voorgenomen om me niet te ergeren aan dit soort dingen, maar het is toch zo ver...
Ook de hele goede EHBO-ers hebben echt niet de kennis en kunde om een goede inschatting te maken van de zinvolheid van een reanimatie. De goed gedrilde EHBO-ers zullen misschien zich netjes aan het riedeltje houden die ze hebben aangeleerd en geoefend, en echt hele goede EHBO-ers zullen misschien zelfs wel reanimeren in de juiste diepte met de juiste frequentie en met een goede beademing...

Maar niemand in de EHBO hoeft een week later uit te leggen aan de familie dat de geslaagde reanimatie heeft geresulteerd een vader/echtgenoot met epilepsie, die verpleeghuisbehoeftig is en niet in staat iemand te herkennen. Nog steeds worden hier de spaarzame successen opgevoerd als argument om overal binnen te denderen en heroiek te bedrijven. Ik heb het nooit, maar dan ook nooit over een succesvolle reanimatie naar de familie toe als ze op de IC binnen komen. De bulk houdt er gewoon enorme schade aan over. Je hebt de ervaring nodig die je in de gezondheidszorg als arts en verpleegkundige opdoet om in te schatten of je er nog aan moet beginnen of niet. Dat zal geen enkele EHBOer ooit in zijn reanimatie/herhalingslessen kunnen leren. En als ik de discussie lees over de niet-reanimeerpenning denk ik ook niet dat er veel EHBO-ers zijn die echt besluiten om niet te beginnen.

Overigens heb ik mijn definitie van een geslaagde reanimatie de laatste tijd wat uitgebreid. Als er uit een gereanimeerde patient donornieren of andere organen zijn 'geoogst', is het in mijn optiek ook allemaal niet voor niets geweest. En daarmee neemt mijn percentage 'succesvolle' reanimaties toch toe.
Arts  www.alphalog.nl


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #1099 Gepost op: 23 januari 2013, 09:52:42
Er komt bij mij nu even één vraag opborrelen;

"Waarom komt de Hartstichting weg met het geven van geromantiseerde cijfers?"

Zijn daar geen regeltjes voor?