Dat bespeur ik helemaal niet. Het enige wat er gesteld wordt is "schoenmaker blijf bij je leest" EHBO is geen vervanger van de ambulance, net zo goed als het andersom ook niet zo is. Wij als EHBO'er vinden het ook fijn als wij onze taken mogen uitvoeren en pleisters mogen plakken, enkels mogen koelen en mitella's mogen knopen zonder er meteen een ambu-vpk of arts ons werk komt overnemen. We hebben daar als actieve EHBO'er ook waarschijnlijk allemaal wel ervaringen en verhalen over, maar dat doet er helemaal niet toe.
De problemen in dekking van de ambulance voorziening kun je niet oplossen door EHBO in te zetten. Bij grote evenementen zie je een heel mooi samenspel tussen EHBO inzetten en ALS hulpverlening waarin er heel goede afspraken zijn tussen EHBO organisatie en RAV. Beide weten van elkaar welke capaciteit beschikbaar is, welk niveau van zorg op welke plaats binnen welke tijd geleverd kan worden en meldkamers staan met elkaar in contact. Dan kan het gebeuren dat op basis van een 112 telefoontje de MKA beslist om eerst eens een EHBO team te vragen om poolshoogte te nemen alvorens een ambulance weg te sturen. Prima samenwerking toch, maar wel iets waar heel veel planning en korte lijntjes nodig zijn. Net als dat er organisaties zijn (EMS etc.) die zelfs beide diensten leveren, BLS en ALS. Het lijkt me dat je dan een super aansluiting hebt. Maar nog steeds: schoenmaker blijf bij je leest. Dat kan, als actieve EHBO'ers weten we dat allemaal. Je hebt mooie samenwerking en naadloze overgang van BLS naar ALS.
Dat is echter een heel andere verhaal dan burgerhulpverlening zoals bij hartslagnu. Dan heb je geen idee wie de hulpverleners zijn, wat je er van kunt verwachten, er zijn geen afspraken over wie wat doet, over hoe je samenwerkt, hoe je je opstelt. Daarnaast is voor het grootste deel van de burgerhulpverleners het opleidings niveau gewoon erg laag.
En Willem, ik heb echt geen idee waar je vandaan haalt dat de professionals hier willen dat je vooral niet meer leert dan het OK boekje.
Integendeel, 024 en Expert leggen je hier alles uit wat je graag wilt leren, beschrijven alles voor je. Met daarbij wel de notie: je bent geen arts, je mag best weten wat wij doen (024 en expert), maar jij doet het niet. Heel het ABCDE verhaal zit niet meer in het OK boek, maar iedere arts en VPK hier op het forum legt het jou met liefde uit. Zolang je jou handelingen maar gewoon beperkt bij wat jij kunt, mag en ervaren in bent als EHBO'er. Overdracht volgens MIST staat niet in het OK boekje, (S)AMPLE staat er niet meer in, maar kunnen ook voor de EHBO best handig zijn. Er is geen enkele professional die als jij jou handelingen volgens die werkwijze uitvoert zal bekritiseren.
Ik begrijp de opmerking van 024 over het beledigen van een AMBU-vpk als een EHBO'er denkt daar een belangrijk deel van te zijn.
EHBO is een hobby voor de meeste van ons, een hele mooie en nobele, we zouden ook kunnen gaan vissen op zaterdag, maar het is een hobby. Vergeet ook zeker niet dat je hier niet over visjes praat, maar over mensen levens. Stel jezelf dan gewoon even wat nederig op als je jezelf gaat vergelijken of meten met mensen die er hun beroep van gemaakt hebben, er jaren voor gestudeerd hebben en dagelijks mee bezig zijn. Je hebt het over mensenlevens, wat extra voorzichtigheid in hoe je jezelf opstelt mag dan best. Dat siert een mens.
EHBO
kan een hobby zijn.
Maar EHBO is noodzakelijk en wenselijk in het kader van arbo-wetgeving (BHV). Hiertoe zijn er zelfs verschillen in opleidingsniveaus, teweten LEH, EHBO en EHBO+.
Met dat EHBO+ hebben vele artsen en verpleegkundigen moeite. In mijn ogen ten onrechte daar bedrijven hun medewerkers (BHV-ers) moeten laten opleiden naar de aanwezige gevaarsettingen. Bedrijven met een hoog ongeval risico kunnen domweg volgens de arbo-wetgeving niet af met een zeer simpele LEH of EHBO. Dan zijn ze wellicht zelfs in overtreding.
Bedrijven die BHV serieus nemen leiden hun werknemers dus goed op. Dat zelfde geldt ook voor evenementenhulpverlening.
Met de BHV is EHBO dus allang uit dat sompige vrijwillige kader getrokken en is in mijn ogen de status van "pleisterplakken" overstegen als het gaat om EHBO+.
En daarmee hebben we inderdaad beroeps en vrijwillige EHBO-ers die wellicht overdag voor hun bedrijf actief zijn (BHV) en in de avond of weekend bij de EHBO-vereniging. Alleen met een andere pet op.
Het redden van levens is beslist niet voorbehouden aan verpleegkundigen en artsen, integendeel het is de plicht van elke inwoner van ons land.
Alleen de wijze waarop kan verschillen en deze is afhankelijk van opleiding, kennis en ervaring en afhankelijk van de (on)mogelijkheden ter plekke.
Een winkelende ambulanceverpleegkundige of arts zal zonder zijn apparatuur, hulpmiddelen en medicatie ook terug moeten vallen vallen op de meest elementaire zaken bij een onwelwording en/of ongeval waarbij hij/zij het zonder enige hulpmiddelen moet redden. Dan sta je qua handelen in dezelfde omstandigheden als een EHBO-er, alleen je hebt meerkennis en ervaring, maar je staat nog steeds zonder je spullen die je beroepsmatig bij je had willen hebben.
Als ambulanceverpleegkundige of als trauma arts heb je het dus o zo makkelijk tijdens je werk, alles wat je wilt hebben is binnen handbereik of kan je direct worden aangereikt door de chauffeur.
Mijn zienswijze is daarom dat er zoveel mogelijk mensen EHBO moeten hebben en op een zo hoog mogelijk niveau niveau als persoonlijk haalbaar is.
Over de wenselijkheid daarvan zijn verschillende verpleegkundigen en artsen het niet met mij eens. Dat is hun mening.
Besef wel dat met het bekritiseren en onthouden van EHBO opleidingen op een hoger dan standaard niveau de algemene kwaliteit van de eerstehulp niet wordt bevorderd. Gezien de gestage daling van het OK niveau is er nu in mijn ogen sprake van een dreigende situatie waarin EHBO-ers ten opzichte van vroeger minder kwaliteit EHBO kunnen verlenen.
Bij reguliere inzetten is alles goed te regelen op inzet niveau BLS en ALS.
Bij ongevallen en plotseling optredende stoornissen buiten reguliere inzetten bijvoorbeeld buiten ergens op straat, kan op dat moment aleen op BLS niveau worden gehandeld door omstanders.
Hoe beter een EHBO-er is opgeleid, getraind en geoefend des te beter kan de eerstehulp op BLS niveau in kwaliteit worden verzorgd.
Alls EHBO-er kan en mag ik geen medische handelingen uitvoeren. Dat is totaal geen discussiepunt.