Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257515 keer)

0 gebruikers (en 26 gasten bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #1120 Gepost op: 23 januari 2013, 20:02:48
Als ambulanceverpleegkundige of als trauma arts heb je het dus o zo makkelijk tijdens je werk, alles wat je wilt hebben is binnen handbereik of kan je direct worden aangereikt door de chauffeur.


vind dit een te makkelijke opmerking,raakt naar mijn inzien kant of wal .die mensen hebben wel veel en veel meer kennis waar ze iets mee doen
Bekijk het ook vanuit de geest van de discussie en niet zo letterlijk.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #1121 Gepost op: 23 januari 2013, 20:09:42
@ Willem D.
Dat het Oranje Kruis steeds basaler wordt ben ik het je eens, dat heb ik eerder al eens aangegeven. Hun doel is om een zo groot mogelijke groep mensen iets te leren. De mensen die diepgang zoeken kunnen niet echt meer terecht bij het Oranje Kruis.

EHBO+ is een onduidelijke term, het zegt niets, net als termen als Intermediate Life Support (is iets anders dan ILS van de ERC/NRR), First Responder cursussen of wat dan ook. Dat EHBO+ meer is dan het Oranje Kruis is niet zo moeilijk, er is genoeg daarbuiten te leren. Artsen en (ambu)verpleegkundigen staan echt niet zo negatief tegenover de EHBO'er die meer kan en weet dan het Oranje Kruis als jij ons wil doen geloven. Het is makkelijk schoppen richting de medisch professional.

Nogmaals, meer weten en kunnen is mooi, maar je moet weten waar je grenzen liggen. Sommige vaardigheden zijn niet geschikt voor de eerstehulpverlener. Als het misgaat, dan kunnen de professionals de problemen oplossen, de patiënt wordt er niet beter van. 024 zei al eerder iets van die strekking over een cursus broodbakken en je eigen baksels opeten...

Misschien moeten we daar maar weer eens een topic over starten en een ellenlange wel/niet discussie voeren ;)...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1122 Gepost op: 23 januari 2013, 20:42:51
EHBO kan een hobby zijn.

EHBO is een hobby. Je moet lid worden van de vereniging, je betaalt je contributie en je mag samen met andere leden bij evenementen je hobby uitoefenen. Daar is helemaal niets mis mee, maar het blijft een hobby.

Voetbal kan een hobby zijn, sommige spelers betalen geen contributie meer maar krijgen een miljoenen contract aangeboden.

Sommige EHBO-ers worden arts, niet omdat ze zo goed waren in EHBO, gewoon omdat ze naar de universiteit zijn gegaan. Het EHBO certifcaat zal ze niet zoveel helpen tijdens de studie of later in het ziekenhuis.

Het opereren van harten kan ook een hobby zijn. Ik opereer alleen nog voor het goede doel, omdat ik het prachtig werk vind. Ik kan niet eens zonder omdat het voor mij ook passie is. Dat ik het kan en mag doen heeft weinig te maken met hobby, het kan en mag omdat ik ingeschreven sta als cardio-thoracaal chirurg.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #1123 Gepost op: 23 januari 2013, 21:22:59

Ik bespeur duidelijk een bepaalde angst bij verpleegkundigen en artsen om EHBO-ers meer dan standaard OK op te leiden.

Komen leken kennelijk in de buurt van het werkveld van artsen en verpleegkundigen en/of willen we gewoon leken eerstehulpverleners dom houden?


Willem,

Waar heb je het over?

Expert.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #1124 Gepost op: 23 januari 2013, 21:37:47

Als ambulanceverpleegkundige of als trauma arts heb je het dus o zo makkelijk tijdens je werk, alles wat je wilt hebben is binnen handbereik of kan je direct worden aangereikt door de chauffeur.


Willem,

Deze zienswijze is echt aberrant! Je hebt géén idee waarover je spreekt, als je dit soort onzin schrijft.

EHBO is wat mij betreft niks meer, en niks minder, dan elementaire hulp bieden aan slachtoffers met letsel, in afwachting van professionele hulp.

Expert.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #1125 Gepost op: 23 januari 2013, 21:52:58
Ik bespeur duidelijk een bepaalde angst bij verpleegkundigen en artsen om EHBO-ers meer dan standaard OK op te leiden.
Komen leken kennelijk in de buurt van het werkveld van artsen en verpleegkundigen en/of willen we gewoon leken eerstehulpverleners dom houden?

Ik ben benieuwd wat voor extra opleiding je bedoelt. En wat is het uiteindelijke doel daarvan, vind je?


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #1126 Gepost op: 23 januari 2013, 23:11:37
En als ik de discussie lees over de niet-reanimeerpenning denk ik ook niet dat er veel EHBO-ers zijn die echt besluiten om niet te beginnen.

Daarvoor moet je bij de NRR zijn. Wij als professionals moeten stoppen in het kader van de WGBO wanneer wij deze penning tegenkomen, maar een EHBO-er mag gewoon doorgaan met de reanimatie. Stel dan meteen op dat niemand mag doorgaan.

Los ervan dat het binnen de instellingen ook soms raar geregeld is. Ik werk extramuraal, de mensen wonen bij ons op een eigen appartement (veel zitten niet eens bij ons in zorg). Wanneer er iemand neervalt met een hartstilstand moeten wij beginnen met reanimeren, ook al weet ik 100% zeker dat de persoon in kwestie een niet-reanimeren verklaring heeft. Ik mag pas stoppen op het moment dat het (schaduw-)dossier waarin dat document zit naast de cliënt ligt zodat het zwart op wit staat. Stel dat de AED er eerder is en deze succesvol ingegrepen heeft, hebben wij nog niet aan de wens van de cliënt voldaan.

Mocht ik als EHBO-er zijnde een penning tegenkomen zal ik deze overigens respecteren. Iemand maakt niet voor niets deze weloverwogen keuze.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1127 Gepost op: 23 januari 2013, 23:34:51
Ik ben benieuwd wat voor extra opleiding je bedoelt. En wat is het uiteindelijke doel daarvan, vind je?

Ik wil het naadje van de kous weten, maar bij het handelen, beperk ik mij tot levensreddend handelen, o.a. door het fixeren botbreuken en actieve uitwendige bloedingen stelpen.

Ik ben in zo'n situatie blij, als de gele bus er is
ik vraag of zij mijn hulp nodig hebben, zo ja ga ik helpen zo niet neem ik afscheid

 

Het merendeel is en blijft kleine ongevallen.

EHBO is 80% sociaal werk en 20% handelen


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1128 Gepost op: 24 januari 2013, 01:05:34
Daarvoor moet je bij de NRR zijn. Wij als professionals moeten stoppen in het kader van de WGBO wanneer wij deze penning tegenkomen, maar een EHBO-er mag gewoon doorgaan met de reanimatie. Stel dan meteen op dat niemand mag doorgaan.

Los ervan dat het binnen de instellingen ook soms raar geregeld is. Ik werk extramuraal, de mensen wonen bij ons op een eigen appartement (veel zitten niet eens bij ons in zorg). Wanneer er iemand neervalt met een hartstilstand moeten wij beginnen met reanimeren, ook al weet ik 100% zeker dat de persoon in kwestie een niet-reanimeren verklaring heeft. Ik mag pas stoppen op het moment dat het (schaduw-)dossier waarin dat document zit naast de cliënt ligt zodat het zwart op wit staat. Stel dat de AED er eerder is en deze succesvol ingegrepen heeft, hebben wij nog niet aan de wens van de cliënt voldaan.

Mocht ik als EHBO-er zijnde een penning tegenkomen zal ik deze overigens respecteren. Iemand maakt niet voor niets deze weloverwogen keuze.

Klinkt als een onrechtmatige daad, ook al schrijft een instelling of manager van alles en nog wat voor, de nederlandse wet is hele duidelijk in wat wel en niet mag.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1129 Gepost op: 24 januari 2013, 08:56:42
Daarvoor moet je bij de NRR zijn. Wij als professionals moeten stoppen in het kader van de WGBO wanneer wij deze penning tegenkomen, maar een EHBO-er mag gewoon doorgaan met de reanimatie. Stel dan meteen op dat niemand mag doorgaan.

Los ervan dat het binnen de instellingen ook soms raar geregeld is. Ik werk extramuraal, de mensen wonen bij ons op een eigen appartement (veel zitten niet eens bij ons in zorg). Wanneer er iemand neervalt met een hartstilstand moeten wij beginnen met reanimeren, ook al weet ik 100% zeker dat de persoon in kwestie een niet-reanimeren verklaring heeft. Ik mag pas stoppen op het moment dat het (schaduw-)dossier waarin dat document zit naast de cliënt ligt zodat het zwart op wit staat. Stel dat de AED er eerder is en deze succesvol ingegrepen heeft, hebben wij nog niet aan de wens van de cliënt voldaan.

Mocht ik als EHBO-er zijnde een penning tegenkomen zal ik deze overigens respecteren. Iemand maakt niet voor niets deze weloverwogen keuze.

Daarvoor moet je helemaal niet bij de NRR zijn, wie of wat is vredesnaam toch die NRR. Ik heb zelfs de WGBO niet nodig hiervoor, alleen kleuters en debielen hebben wettelijk afgedwongen verboden nodig om iets niet te doen. Als er iemand een niet-reanimatiepenning bij zich draagt dan reanimeer je niet.

De NRR gaat daar totaal niet over, een EHBO-er moet zelf nadenken. Als ze toch reanimeren is het verwerpelijk en toont het vooral aan dat ze totaal niets begrijpen van het hele reanimatieverhaal, niet reanimeren staat nimmer gelijk aan het plegen van moord of iets dergelijks. Iemand die gereanimeerd moet worden is al dood.

Binnen instellingen moet het gewoon goed op orde zijn. Het is raar als een medewerker 100% zeker weet dat een bewoner niet gereanimeerd moet worden maar het toch doet omdat er geen dossier naast de patient ligt. Als ik het 100% zeker weet reanimeer ik niet en haal later het dossier wel op.