Misschien heb ik je eerdere bericht iets te scherp gelezen, je schreef "Daarvoor moet je bij de NRR zijn".
De NRR en Oranje Kluis kladderen een stukje wetgeving over, dat zegt toch helemaal niet dat zij daar over gaan. De wetgevende macht gaat daar over, de WGBO en de grondwet zijn niet geschreven of bedacht door de NRR. De NRR citeert of refereert, dat mag je buurman ook.
De professionele hulpverlener zal zich bij een klacht moeten verantwoorden bij de tuchtrechter. De burgerhulpverlener is ook aan te klagen via civiel recht, artikel 11 van de Grondwet.
Ik ben helemaal met je eens dat zowel NRR en Oranje Kruis duidelijk en helder moeten zijn hierover. Belangrijkste blijf ik vinden dat een EHBO-er ook zijn eigen verstand moet gebruiken, wie ben je in hemelsnaam als je de penning ziet maar besluit te gaan reanimeren omdat misschien de penning ongeldig is of ingetrokken had moeten zijn.
De gang van zaken binnen jullie instelling is raar, het kan niet zo zijn als men weet dat er voor bewoners een niet-reanimeren verklaring is er toch begonnen wordt door personeel met een reanimatie. In ziekenhuizen liggen mensen die niet meer gereanimeerd hoeven te worden, het is niet zo dat de verpleegkundige eerst begint tot er een arts komt die zegt dat er gestopt kan worden.