Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257339 keer)

0 gebruikers (en 79 gasten bekijken dit topic.

ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #1240 Gepost op: 7 april 2013, 11:19:43
In dat opzicht is voor bewustwording bij 'burgers' (en dan bedoel ik niet de hulpverleners en ik weet ook even geen betere term) van belang. Wat gebeurt er als je 112 belt met de melding 'reanimatie'? Wie komt er dan opdraven? De burgerhulpverleners buiten beschouwing gelaten komen er één en meestal zelfs twee ambulances, heb je de kans de politie aan komt rijden met hun klapkast, in sommige gemeentes komt de brandweer (en die komen dan gelijk met zes(?) man) ook nog ff meeduwen op de borst en als je 'pech' hebt en ook maar iets van een ritme vertoond wordt je met een groot apparaat wat door middel van perslucht op je borst staat rammen per ladderwagen je slaapkamer uitgetakeld.
Wil je die toestanden niet omdat 'het wel mooi is geweest', of omdat je weet dat een groot deel van de wel succesvolle reanimaties niet zonder blijvende schade afloopt en sowieso de overlevingskans na 5 jaar niet bijzonder is, dan moet je dat aangeven. Aan je huisarts, aan je naasten, etc. Ze moeten overwegen geen 112 te bellen op het moment dat je omvalt, of simpelweg aangeven dat je niet gereanimeerd wenst te worden.
Veel mensen zien reanimatie als de heilige graal, maar dat is het niet. Het is ingrijpend en de successrate is laag. Natuurlijk is dat lastig, ook omdat reanimatie, zoals al eerder op dit forum aangehaald, bepaalde niet-medische functies heeft in bijvoorbeeld rouwverwerking.

Ja, burgerhulpverleners moeten stil staan bij wat ze gaan doen en of ze dat bij deze bepaalde patiënt wel moeten en/of willen. Juridisch gezien echter, moeten ze wel. Natuurlijk is de kans klein dat je problemen krijgt maar dat risico wil je ook niet nemen.
Toen mijn vader, in het weekend 's nachts in bed, een acute stilstand kreeg en overleed na en paar jaar fors hartfalen (EF meen ik <13%) wist mijn moeder niet wat ze moest doen. Paniek. Gaspen. Iemand naast je in bed die duidelijk bezig is te sterven. Ze belde de HAP, mede omdat de huisarts dat ooit had gezegd: in zo'n situatie: bel de HAP. Geen 112. Achteraf zijn we daar beide blij om: de HAP kwam (wel onder A1), beoordeelde kort de toestand van mijn vader die toen al geen ritme / ademhaling meer had en heeft zich daarna met mijn moeder 'beziggehouden'. Geen heroïsche toestanden, maar gewoon de mogelijkheid om rustig te sterven.

Beetje lang en onsamenhangend verhaal merk ik nu, maar wat ik probeer te zeggen is dat de hartstichting jaren lang prima werk heeft verricht in het kweken van awareness en het stimuleren van mensen om te leren reanimeren, maar dat zich dat nu tegen ze keert. Het beeld dat de meeste mensen van reanimatie hebben klopt niet. Dat geldt voor burgerhulpverleners die na een avondje cursus een SMS kunnen krijgen en in zo'n situatie terechtkomen zonder te weten hoe een échte reanimatie eraan toe gaat, maar ook voor mensen die denken dat ze door 112 te bellen een leven redden. Dat is lang niet altijd zo.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #1241 Gepost op: 7 april 2013, 11:51:56
Herkenbaar verhaal. Meldkamers, hulpverleners en ehbo-ers kunnen niet anders dan op een melding reageren.

Het zou prettig zijn als mensen zelf vaker nadenken over wel of niet reanimeren en dit ook communiceren naar familie, buren en vrienden. Artsen hebben ook een belangrijke rol om dit bespreekbaar te maken bij ernstig zieke mensen en een duidelijk beleid op papier te zetten. Een niet-reanimatiepenning geeft in veel situaties ook direct duidelijkheid.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1242 Gepost op: 7 april 2013, 12:56:22
Dan krijg je wel met het lastige maken met het feit dat de ene 70-jarige de andere niet is. Er zijn genoeg 70-jarige die nog misschien wel 30 jaar kunnen leven en gezond zijn. Dan heeft het wellicht nog nut om een reanimatie te starten. Ook zijn er 70-jarige die behoorlijk ziek zijn etc. en van deze mensen hoeft het zelf vaak al niet meer.

Dat heet poldermodel. De angst om ergens een harde lijn te durven trekken. Een 70 jarige die nog 30 jaar leeft zoals jij beschrijft is een 100-jarige in goede gezondheid.


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #1243 Gepost op: 8 april 2013, 11:43:41
Met de bovenstaande kennis mag je ook zelf nadenken, wat is belangrijker eerste hulp verlenen of iemand die al heel oud is een rustige dood gunnen?
Gelukkig zijn er ook nog mensen die anders denken:

Na vier keer een hartstilstand toch weer thuis
08-04-2013 08:46 | Wim van Hengel

STAVENISSE – Op 23 november 2002 reanimeert Huib Dorst zijn dan 73-jarige vader na een hartstilstand thuis op de bank. Met gunstig resultaat. „Onze pogingen heeft de Heere willen zegenenen, waardoor zijn leven werd gespaard. Hij voelt zich nog altijd goed, fietst, rijdt auto en helpt in de huishouding.”

Zie voor de rest van het artikel: Ref. Dag.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1244 Gepost op: 8 april 2013, 12:31:20
Gelukkig zijn er ook nog mensen die anders denken:

Na vier keer een hartstilstand toch weer thuis
08-04-2013 08:46 | Wim van Hengel

STAVENISSE – Op 23 november 2002 reanimeert Huib Dorst zijn dan 73-jarige vader na een hartstilstand thuis op de bank. Met gunstig resultaat. „Onze pogingen heeft de Heere willen zegenenen, waardoor zijn leven werd gespaard. Hij voelt zich nog altijd goed, fietst, rijdt auto en helpt in de huishouding.”

Zie voor de rest van het artikel: Ref. Dag.

Bedankt, het is de ultieme bevestiging van het probleem. Iemand die een reanimatie overleeft komt in de krant, 92 leeftijdsgenoten van deze meneer die overlijden na reanimatie en 4 leeftijdsgenoten die wegkwijnen in een verpleegtehuis halen de krant nooit.

Immers van de 100 70-plussers sterft 92%, van de 8% overlevenden heeft de helft te kampen met ernstige neurologische schade.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1245 Gepost op: 8 april 2013, 13:19:30
Bedankt, het is de ultieme bevestiging van het probleem. Iemand die een reanimatie overleeft komt in de krant, 92 leeftijdsgenoten van deze meneer die overlijden na reanimatie en 4 leeftijdsgenoten die wegkwijnen in een verpleegtehuis halen de krant nooit.
Nou, bepaalde pagina's van de krant kunnen ze wel halen hoor, maar daar merken ze zelf niets meer van...  ::)  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1246 Gepost op: 8 april 2013, 14:00:44
Nou, bepaalde pagina's van de krant kunnen ze wel halen hoor, maar daar merken ze zelf niets meer van...  ::)  ;)

Behalve als je 87 jaar bent en Margaret Thatcher heet, dan haal je wel de voorpagina. De eerste mediaberichten gaan over hartinfarct of een herseninfarct.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #1247 Gepost op: 8 april 2013, 15:09:47
Behalve als je 87 jaar bent en Margaret Thatcher heet, dan haal je wel de voorpagina. De eerste mediaberichten gaan over hartinfarct of een herseninfarct.

Ik lees net dat het een CVA is geweest. Lady Thatcher is al een geruime tijd niet meer in het openbaar verschenen vanwege haar dementie. Niet dat ze in vergetelheid was geraakt, hoor! Zij was een van de meest sprakkmakende leiders in de Britse geschiedenis. Of je haar adoreerde of verguisde, iedereen wist wie zij was.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1248 Gepost op: 8 april 2013, 15:51:10
Ik lees net dat het een CVA is geweest. Lady Thatcher is al een geruime tijd niet meer in het openbaar verschenen vanwege haar dementie. Niet dat ze in vergetelheid was geraakt, hoor! Zij was een van de meest sprakkmakende leiders in de Britse geschiedenis. Of je haar adoreerde of verguisde, iedereen wist wie zij was.

CM

If you want something said, ask a man; if you want something done, ask a woman.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #1249 Gepost op: 8 april 2013, 16:28:42
Zij werd geroemd om haar standvastigheid (of koppigheid, het is hoe je het bekijkt..). Mijn favoriete uitspraak: "This lady is not for turning".

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon