Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257328 keer)

0 gebruikers (en 73 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1280 Gepost op: 12 april 2013, 18:28:31
Dat idee had ik ook al. In het kranten bericht staat het alsof de arts maar wat deed, zo komt het tenminste op mij over. Echter als hij iets fout heeft gedaan kan het hem zijn papieren kosten. Lijkt me dus sterk dat er niet goed is nagedacht.

http: //www.thuisarts.nl/levenseinde/ik-wil-nadenken-over-reanimatie


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #1281 Gepost op: 12 april 2013, 21:23:23
Het is ook een vreemde uitlating van deze club. Ze zeggen eigenlijk tegen burgers dat ze gewoon door moeten gaan en niet naar een arts luisteren die zegt dat je kunt stoppen.

Zonder alles wat de NRR roept goed te willen praten: ik heb dit vanuit mijn cursus met iets meer nuance onthouden: Burgers hoeven niet te luisteren naar iedereen die roept dat 'ie arts is. Dat kan iedereen namelijk wel roepen. Als dat wel duidelijk is, doe ik uiteraard een stapje opzij en laat het aan de arts over.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1282 Gepost op: 13 april 2013, 10:17:03
Zonder alles wat de NRR roept goed te willen praten: ik heb dit vanuit mijn cursus met iets meer nuance onthouden: Burgers hoeven niet te luisteren naar iedereen die roept dat 'ie arts is. Dat kan iedereen namelijk wel roepen. Als dat wel duidelijk is, doe ik uiteraard een stapje opzij en laat het aan de arts over.

Ik vind dat je bij ongevallen en een reanimatie wel moet luisteren naar iemand die zegt dat hij/zij een arts is.

In praktijk zal iedereen blij zijn bij een reanimatie of (ernstig) ongeval zodra een toevallig passerende arts komt helpen of aanwijzingen geeft wat een EHBO-er moet doen.

Geen enkele arts zal zeggen stop maar met reanimeren, tenzij hij bijvoorbeeld zeker weet dat iemand al geruime tijd geleden is overleden.

Als ik in een winkelstraat iemand zie neervallen die daarna gereanimeerd wordt door burgers zal ik gaan helpen. Het staken van een reanimatie is in die fase te prematuur. Ik geloof niet dat er een arts in Nederland is die in dit geval tegen burgers zal zeggen dat ze mogen stoppen met reanimeren.

Als EHBO-er doe je er uiteraard wel verstandig aan om tegen de ambulanceverpleegkundige of een politieman te zeggen dat de andere hulpverlener heeft gezegd dat hij/zij arts is, indien deze persoon het niet zelf kenbaar maakt of wil vertrekken omdat de ambulance aangekomen is.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #1283 Gepost op: 13 april 2013, 14:41:15
Even een lekenvraag- hebben artsen een legitimatiebewijs dat ze als arts kenbaar maakt? Iedereen kan wel zeggen dat hij of zij arts is...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1284 Gepost op: 13 april 2013, 14:45:52
Even een lekenvraag- hebben artsen een legitimatiebewijs dat ze als arts kenbaar maakt? Iedereen kan wel zeggen dat hij of zij arts is...

Nee, dat hebben artsen niet. Het is mogelijk dat sommige artsen een pasje van het ziekenhuis of instelling bij zich hebben in de vrije tijd.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1285 Gepost op: 13 april 2013, 16:09:00
Ik vind dat je bij ongevallen en een reanimatie wel moet luisteren naar iemand die zegt dat hij/zij een arts is.
In praktijk zal iedereen blij zijn bij een reanimatie of (ernstig) ongeval zodra een toevallig passerende arts komt helpen of aanwijzingen geeft wat een EHBO-er moet doen.

Zolang de arts niet met een enorme koffer aan komt neem ik aan dat hij niet veel meer kan doen dan reanimeren en wat simpele handelingen verrichten dus hij zal (helaas) vrij weinig kunnen uitrichten als arts. (niet dat ik ze er dan niet bij wil hebben) Ik werk in een wijk met enkele ziekenhuizen dus het komt zeer regelmatig voor dat ik artsen en/of verpleegkundigen tref bij meldingen op straat. Over het algemeen gaat de samenwerking uitstekend en laat ik de medische handelingen aan hun over. Binnen enkele seconden wordt het vaak wel duidelijk of iemand echt arts is of zich slechts voordoet als...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1286 Gepost op: 13 april 2013, 17:26:59
Zonder alles wat de NRR roept goed te willen praten: ik heb dit vanuit mijn cursus met iets meer nuance onthouden: Burgers hoeven niet te luisteren naar iedereen die roept dat 'ie arts is. Dat kan iedereen namelijk wel roepen. Als dat wel duidelijk is, doe ik uiteraard een stapje opzij en laat het aan de arts over.

Volgens mij komt zoiets bijna nooit voor en mocht het wel voorkomen dan is het strafbaar om je uit te geven voor arts als je dit niet bent.
Zolang de arts niet met een enorme koffer aan komt neem ik aan dat hij niet veel meer kan doen dan reanimeren en wat simpele handelingen verrichten dus hij zal (helaas) vrij weinig kunnen uitrichten als arts.

Het geen wat een arts wel altijd bij zich heeft is een hersenpan vol met veel medische kennis. Iets wat ook bijzonder handig en waardevol is.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #1287 Gepost op: 14 april 2013, 06:39:15
Iedere arts heeft zijn eigen vakgebied. Ooit een keer moeten praten als brugman tegen een vader dat hij echt met zoon naar ziekenhuis moest. Pa vond het niet nodig. Na verl gezeur 's avonds gegaan en ja hoor: zoon mocht blijven met een zware hersenschudding. Pa was longarts en had van de bovenkant niet zoveel kaas gegeten.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #1288 Gepost op: 14 april 2013, 09:11:25
Zolang de arts niet met een enorme koffer aan komt neem ik aan dat hij niet veel meer kan doen dan reanimeren en wat
simpele handelingen verrichten dus hij zal (helaas) vrij weinig kunnen uitrichten als arts. (niet dat ik ze er dan niet bij wil hebben) Ik werk in een wijk met enkele ziekenhuizen dus het komt zeer regelmatig voor dat ik artsen en/of verpleegkundigen tref bij meldingen op straat. Over het algemeen gaat de samenwerking uitstekend en laat ik de medische handelingen aan hun over. Binnen enkele seconden wordt het vaak wel duidelijk of iemand echt arts is of zich slechts voordoet als...

Klopt helemaal. Afhankelijk van je vakgebied kun hooguit sneller inschatten wat er loos is.

Expert.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #1289 Gepost op: 14 april 2013, 13:28:20
Iedere arts heeft zijn eigen vakgebied. Ooit een keer moeten praten als brugman tegen een vader dat hij echt met zoon naar ziekenhuis moest. Pa vond het niet nodig. Na verl gezeur 's avonds gegaan en ja hoor: zoon mocht blijven met een zware hersenschudding. Pa was longarts en had van de bovenkant niet zoveel kaas gegeten.
Wat is eigenlijk de behandeling van een zware hersenschudding? (Moet dat in het ziekenhuis?)