Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257293 keer)

0 gebruikers (en 48 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1300 Gepost op: 7 mei 2013, 22:05:00
Agenten en brandweerlieden krijgen volgens mij alleen levensreddend handelingen ( reanimatie, stabiel leggen en nog een aantal van dat soort zaken) geen volledige ehbo-cursus bij hun opleiding.
Wat versta je onder een volledige ehbo-cursus?

Ik heb een training verbandjes aanleggen en pleistersplakken gevolgd, en daarnaast aardig wat ziektebeelden en bijbehorende verschijnselen moeten leren.  ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1301 Gepost op: 8 mei 2013, 18:27:45
Wat versta je onder een volledige ehbo-cursus?

een ehbo-cursus die wordt gegeven door het rode/oranje kruis(e.d.) en die afgesloten worden met een eenheidsdiploma.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #1302 Gepost op: 8 mei 2013, 19:06:32
Elke EHBO en BHV organisatie zegt een volledige cursus aan te bieden.
Een eenvoudige simpele reanimatie cursus kan beslist een volledige cursus zijn voor iemand.
Dat is puur persoonlijk. De een stelt namelijk hogere of juist lagere eisen dan de ander.
Welk EHBO diploma of certificaat van welke organisatie dan ook, er zijn altijd hiaten en vraag naar "meer".
 
Beter is de cursus (vooraf) op inhoud, niveau en kwaliteit te beoordelen.
Dan kan je pas oordelen of een cursus volledig is, of beter gezegd, aan je persoonlijke wensen voldoet.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1303 Gepost op: 8 mei 2013, 19:30:30
een ehbo-cursus die wordt gegeven door het rode/oranje kruis(e.d.) en die afgesloten worden met een eenheidsdiploma.
Nou, ik heb geen officieel erkend ehbo diploma, dus ik val af.  ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


helm

  • Gast
Reactie #1304 Gepost op: 8 mei 2013, 19:45:41
Nou, ik heb geen officieel erkend ehbo diploma, dus ik val af.  ::)

Dat bestaat ook niet,... iedereen valt nu af.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1305 Gepost op: 9 mei 2013, 12:43:47
Nou, ik heb geen officieel erkend ehbo diploma, dus ik val af.  ::)

Het was niet mijn bedoeling om agenten en brandweerlieden als niet goed opgeleid ehbp-ers. Maar als ik de nvbr-boeken over levensreddende handelingen vergelijk met ehbo-cursus boeken vond ik de laatste uitgebreider. Echter op het gebied van een reanimatie zullen agenten en brandweerlieden beter op de hoogte zijn van hoe te handelen omdat hun het vaker mee maken dan de doorsnee ehbo-er.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1306 Gepost op: 14 mei 2013, 23:03:08
Het was niet mijn bedoeling om agenten en brandweerlieden als niet goed opgeleid ehbp-ers. Maar als ik de nvbr-boeken over levensreddende handelingen vergelijk met ehbo-cursus boeken vond ik de laatste uitgebreider. Echter op het gebied van een reanimatie zullen agenten en brandweerlieden beter op de hoogte zijn van hoe te handelen omdat hun het vaker mee maken dan de doorsnee ehbo-er.

Nee hoor de doorsnee ehbo-er met AED en BLS weet/kan evenveel als de brandweermedewerkers en politieagenten met diezelfde opleidingen ;-)  Er kan wel verschil zijn in ervaring/aantal meegemaakte of uitgevoerde basale reanimaties.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1307 Gepost op: 15 mei 2013, 00:06:10
Er kan wel verschil zijn in ervaring/aantal meegemaakte of uitgevoerde basale reanimaties.

Dat zegt dat ze vaker hebben gezien hoe iemand dood gaat en meer lijken hebben gezien, maar dat hadden ze toch al. Het zorgt er niet voor dat ze deskundiger worden op gebied van reanimatie, het blijft gewoon AED aansluiten, een beetje drukken en blazen tot de ambulance ter plaatse is.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1308 Gepost op: 15 mei 2013, 11:18:45
Het verschil tussen mensen die voor de eerste keer een reanimatie uitvoeren en mensen die het vaker hebben gedaan is dat deze mensen beter weten hoe ze om moeten gaan met omstanders. En burger hulpverleners die zoiets voor de eerste keer doen zijn vaak gespannen/zenuwachtig en willen alles via het boekje doen. Terwijl mensen die er ervaring mee hebben het gene doen wat het best mogelijk is. Maar verder of je nou ehbo-er, bhv-er, agent of passerend arts bent.  Het blijft duwen en blasen en wachten op hulp.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1309 Gepost op: 15 mei 2013, 11:34:55
Het verschil tussen mensen die voor de eerste keer een reanimatie uitvoeren en mensen die het vaker hebben gedaan is dat deze mensen beter weten hoe ze om moeten gaan met omstanders. En burger hulpverleners die zoiets voor de eerste keer doen zijn vaak gespannen/zenuwachtig en willen alles via het boekje doen. Terwijl mensen die er ervaring mee hebben het gene doen wat het best mogelijk is. Maar verder of je nou ehbo-er, bhv-er, agent of passerend arts bent.  Het blijft duwen en blasen en wachten op hulp.

Dat is het idiote denken van veel te veel mensen. Waarom zou je moeten weten hoe je om moet gaan met omstanders. Je moet weten hoe je om moet gaat met de patient/slachtoffer. Die heeft alleen maar iets aan mensen die weten hoe je basaal moet reanimeren. Je hoeft niet met omstanders om te kunnen gaan, ik heb liever dat je omstanders zegt op te donderen als ze niet kunnen/willen helpen.

Mensen die de omgang met omstanders een belangrijk aandachtspunt vinden zijn meestal de mensen die zichzelf graag als held willen manifesteren en de omstanders als hun publiek beschouwen.