Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257314 keer)

0 gebruikers (en 63 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1340 Gepost op: 23 mei 2013, 11:59:12
Uit hoofde van welke functie heb je dat advies gegeven?
Geen... Ik heb mijn bevindingen van het slachtoffer gedeeld aan de betrokkene en heb aangegeven hoe ik er over dacht. Ik heb de keuze aan de betrokkene gelaten of hij door wilde gaan of niet tot de ambulance er was. Ik zal niemand dwingen te stoppen.
Ik heb wel eens een poot moet amputeren van een oud mannetje waarbij het allemaal zo stijf was dat de poot buiten de operatietafel ergens in de lucht hing.
Bedankt voor je prachtige edoch totaal nutteloze toevoeging aan dit topic.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1341 Gepost op: 23 mei 2013, 12:06:59
Bedankt voor je prachtige edoch totaal nutteloze toevoeging aan dit topic.

Nutteloos? Wat weet jij in vredesnaam van stijfheid van een lichaam of lijkstijfheid.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1342 Gepost op: 23 mei 2013, 12:14:13
Nutteloos? Wat weet jij in vredesnaam van stijfheid van een lichaam of lijkstijfheid.
Niets, het is slechts iets wat ik waarneem en dat in combinatie met andere bevindingen kan dat leiden tot een keuze die je maakt. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, dat interesseert me ook niet zo veel.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


guest13155

  • Gast
Reactie #1343 Gepost op: 23 mei 2013, 12:20:06
Betekent dit andersom dat je als niet ambulanceverpleegkundige altijd moet beginnen met reanimeren? Zo lees ik het indirect wel in ieder geval...


helm

  • Gast
Reactie #1344 Gepost op: 23 mei 2013, 12:21:45
Niets, het is slechts iets wat ik waarneem en dat in combinatie met andere bevindingen kan dat leiden tot een keuze die je maakt. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, dat interesseert me ook niet zo veel.

En je desinteresse (danwel gebrek aan kennis) zou een onjuiste interpretatie van stijfheid kunnen geven.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1345 Gepost op: 23 mei 2013, 12:28:53
En je desinteresse (danwel gebrek aan kennis) zou een onjuiste interpretatie van stijfheid kunnen geven.
Het is niet desinteresse, juist het tegendeel. Daarom vermeld ik ook in mijn laatste bericht, het is een combinatie van factoren waarbij je een keuze moet maken. Iedere diender komt in die situatie terecht, meerdere keren zelfs.

En ja, het komt zeer regelmatig voor dat men niet een ambulance besteld maar een schouwarts. Maar kennelijk zijn de artsen het daar opeens niet mee eens en moeten we altijd een ambulance laten komen?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1346 Gepost op: 23 mei 2013, 12:44:31
Het gaat hier om reanimaties, als we er vanuit mogen gaan dat een burger geen debiel is mag je stellen dat een leek van mening is dat reanimatie mogelijk zinvol is. Deze burgers hebben een houvast aan de regels van de reanimatieraad.

Het is wijzer om een burger door te laten gaan met de reanimatie, omdat een politieman niet beschikt over meer medische expertise dan een burger. Je voorkomt daardoor de situatie dat jij als agent een burger hebt bewogen om de reanimatiepoging te staken. Als twee minuten later de ambulanceverpleegkundige ter plaatse komt zal hij geen genoegen nemen met de mening van een agent.

De ambulanceverpleegkundige is onderweg naar zijn patient, bij aankomst ziet hij iemand liggen. Stel dat de ambulanceverpleegkundige wel weer begint met reanimatie; ga jij dan uitleggen dat jij als agent er voor gezorgd hebt dat de reanimerende burger een paar minuten met de handen in de zak heeft staan kijken?


guest13155

  • Gast
Reactie #1347 Gepost op: 23 mei 2013, 13:17:39
Ik vind het toch een lastig verhaal. In de praktijk denk ik dat deze burgers vol afwachting naar de agent kijken met de vraag: "zeg jij maar wat we gaan doen".

Wel ben ik van mening (wat Red ook zegt) dat je nooit een burger onder druk kunt zetten om te stoppen.

Wat je in de praktijk van bovenstaande situatie wel krijgt, is dat een burger iemand aan het reanimeren is die al in staat van ontbinding is. Als je als agent niet (mee) gaat reanimeren geef je ook een signaal af natuurlijk.

Net zo goed als de agent de burger niet kan dwingen te stoppen, kan het toch ook de bedoeling niet zijn dat een agent, omdat hij "niets" mag zeggen zich gedwongen voelt te gaan reanimeren in zo`n geval.

Persoonlijk vind ik het een geval: letter van de wet of geest van de wet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1348 Gepost op: 23 mei 2013, 13:29:02
Ik vind het toch een lastig verhaal. In de praktijk denk ik dat deze burgers vol afwachting naar de agent kijken met de vraag: "zeg jij maar wat we gaan doen".

Als burgers dat inderdaad in praktijk doen komt het omdat de politieman zich profileert als een expert op dit terrein. De burger dient ze te beschouwen als een autodidact in uniform.


guest13155

  • Gast
Reactie #1349 Gepost op: 23 mei 2013, 13:34:45
Als burgers dat inderdaad in praktijk doen komt het omdat de politieman zich profileert als een expert op dit terrein. De burger dient ze te beschouwen als een autodidact in uniform.

Daar verschillen wij dan van mening. Je kunt niet van een agent verwachten dat hij zijn uniform uit gaat doen om blanco binnen te komen. Zodra hij in uniform komt doet zich dit verschijnsel voor. De burger heeft in dat geval misschien teveel vertrouwen in de kundigheid van de agent, maar daar kan de agent op zijn beurt weer niets aan doen.