Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257416 keer)

0 gebruikers (en 79 gasten bekijken dit topic.

JV39

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #1360 Gepost op: 25 mei 2013, 14:59:43
Het maakt het dan wel weer makkelijk om de luchtweg vrij te krijgen want de blokkade loopt er vanzelf uit......

Wat ik probeerde duidelijk te maken met 2 extremen (de steriliteit van een OK en de hooligans op een voetbal veld) is dat OOK het leren communiceren met omstanders belangrijk is zeker voor de hulpverleners op straat. Ja ik ben het met je eens dat je eerst voor je eigen veiligheid moet zorgen en de reanimatie moet borgen maar als dat eenmaal gedaan is, is er niks mis mee om op een goede en verstandige manier de situatie NOG veiliger te krijgen door bijv. mensen uit het proces te halen of gewoon te vertellen wat er gebeurd of gaat gebeuren.

De uitspraak
Citaat
Waarom zou je moeten weten hoe je om moet gaan met omstanders
is dus te kort door de bocht.
Dit moet je weten omdat je in onverwachte situaties wel iets hebt gehoord over hoe omstanders kunnen reageren en je dus niet meteen uit het veld geslagen bent.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1361 Gepost op: 25 mei 2013, 15:10:59
Het maakt het dan wel weer makkelijk om de luchtweg vrij te krijgen want de blokkade loopt er vanzelf uit......

Wat ik probeerde duidelijk te maken met 2 extremen (de steriliteit van een OK en de hooligans op een voetbal veld) is dat OOK het leren communiceren met omstanders belangrijk is zeker voor de hulpverleners op straat. Ja ik ben het met je eens dat je eerst voor je eigen veiligheid moet zorgen en de reanimatie moet borgen maar als dat eenmaal gedaan is, is er niks mis mee om op een goede en verstandige manier de situatie NOG veiliger te krijgen door bijv. mensen uit het proces te halen of gewoon te vertellen wat er gebeurd of gaat gebeuren.

De uitspraak  is dus te kort door de bocht.
Dit moet je weten omdat je in onverwachte situaties wel iets hebt gehoord over hoe omstanders kunnen reageren en je dus niet meteen uit het veld geslagen bent.

Je hebt helemaal gelijk, het beste is eerst even een kopje koffie gaan drinken met de omstanders om uit te leggen wat reanimatie precies is, wat je gaat doen bij het slachtoffer, uitleggen wat de mogelijke complicaties kunnen zijn en wat de prognose is. Communiceren tijdens het reanimeren kun je van de van de manager leren.


JV39

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #1362 Gepost op: 25 mei 2013, 15:42:56
Het eerste deel van je zin zal ik dan maar aannemen, en het tweede gedeelte als cynisme, waar de meeste mensen induiken als ze denken 'ergens heeft iemand wel een beetje gelijk, maar ik durf dat niet te zeggen"  ;)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #1363 Gepost op: 25 mei 2013, 16:10:37
Het eerste wat je leert is eigenveiligheid, veiligheid SO en dan gewoon aan de gang, niks omstanders daar ben je niet voor gekomen en heb je in basis geen zak mee van doen ook de naasten in principe niet.(hoewel die wel een bron van info kunnen zijn).
Dan komen er in de loop van enkele minuten nog een aantal mensen die je kunnen aflossen en ook RED en of zijn collega's komen aan vliegen. Vooral RED en zijn collega's zijn er voor aangenomen om zich, zeker als de reanimatie goed verloopt, bezig te houden met de naasten en andere omstanders. In de praktijk zullen ze waarschijnlijk hun handjes laten wapperen bij de reanimatie om af te lossen en in het "treintje" mee te gaan.

Voor de burgerhulpverlener is er geen andere plaats dan zorg te dragen voor een goede reanimatie en eventueel begeleiden van de voertuigen van de prof's (lees gidsen) en hun eigen "te veel" aanwezige collega's.

Waarom denk ik er zo over, ik heb geen opleiding gehad om aan naasten noch omstander uit te leggen wat er is en gaat gebeuren ik heb een klein stukje opleiding gehad om te kunnen handelen en zal dat dan ook doen.
Ik weet daarom eigenlijk niet welke rol je je verder aan wilt meten JV
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1364 Gepost op: 25 mei 2013, 16:25:53
Het eerste deel van je zin zal ik dan maar aannemen, en het tweede gedeelte als cynisme, waar de meeste mensen induiken als ze denken 'ergens heeft iemand wel een beetje gelijk, maar ik durf dat niet te zeggen"  ;)

Vraag de moderators eens of ze willen stoppen met mijn berichten te verwijderen, dan ben je er redelijk snel achter of ik iets niet durf te zeggen. Als ik van mening was dat je een beetje gelijk had dan had ik dat wel zelf geschreven.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #1365 Gepost op: 26 mei 2013, 01:18:15
Het eerste wat je leert is eigenveiligheid, veiligheid SO en dan gewoon aan de gang,
Oh, ik heb dat rijtje nog anders geleerd. Wanneer is het OK dat anders gaan doceren?


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #1366 Gepost op: 26 mei 2013, 10:52:01
Oh, ik heb dat rijtje nog anders geleerd. Wanneer is het OK dat anders gaan doceren?

Moet ik het rijtje volledig uitschrijven dan....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1367 Gepost op: 26 mei 2013, 12:48:18
Over communicatie bij een reanimatie:

Een lekenhulpverlener hoeft voor mij niet te communiceren met omstanders. Of dat nou familie is of niet.
Een lekenhulpverlener heeft alle concentratie nodig om goed te reanimeren en te luisteren naar instructies, evt gegeven door een AED.
Daarnaast beschikt een lekenhulpverlener niet over de nodige kennis en vaardigheden om te kunnen communiceren met directe naasten in deze situatie

Een professional zal in mijn ogen wel moeten communiceren. Met name bij een inzet van een hartmassage apparaat is dit van belang want mensen(leken) schrikken zich een ongeluk van zo'n ding. Tevens kun je op dit moment mensen informeren over het hoe en wat verder. Dit is geen last, maar meer een lust. Door ze in deze fase al goed met ze te communiceren kun je later een hoop gemak hebben van je werk. En juist door bv de Lucas heb je de tijd en mogelijkheid om te communiceren.

Politie is niet altijd ter plaatse en veel politiemensen hebben geen idee van wat er verder gaat gebeuren behalve een transport naar het ziekenhuis.

Verpleegkundigen zijn opgeleid om te communiceren. Sterker nog: ik denk dat het ongeveer 60-70% van ons werk is. En dan doel ik niet alleen op communicatie met de zorgvrager maar zeker ook met andere betrokkenen zoals naaste familie.
Hier haal je pure winst uit.

Ik kan in mijn beroep niet voorbij gaan aan de naasten. Een patiënt maakt deel uit van een sociaal milieu wat je niet kunt negeren. Sterker nog: een goede communicatie geeft jezelf en/of de patiënt uiteindelijk winst.

En over omstanders weg sturen:
Ja, dat kan. Echter directe naasten kunnen er juist baat bij hebben om aanwezig te zijn bij de reanimatie. Uit mijn inmiddels redelijk uitgebreide ervaring met reanimatie patiënten heb ik geleerd dat dit juist ten goede komt aan het verwerkingsproces.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1368 Gepost op: 26 mei 2013, 13:52:16
Kan je daar een praktijkvoorbeeld bij noemen? Want ik kan me er vrij weinig bij voorstellen. Wanneer is dit bij jou voorgekomen? hoe vaak en in welke situaties?  
Ik ben namelijk wel nieuwsgierig waar deze mening vandaan komt.

Om even naar mijn eigen geschiedenis te kijken:
Ik val niemand lastig met mijn kennis, maar als iemand aan het reanimeren is op een persoon welke duidelijk al langer overleden is dan zal ik hem  dat zeker laten weten. En ja, ik en met mij velen dienders hebben veel ervaring met doden en in reanimatie settings. Dat is inderdaad allemaal BLS niveau en daar blijft het bij. Dat neemt niet weg dat we wel degelijk kunnen coachen als iets niet goed gaat. (net zoals wij af en toe gecoached worden door burgers en/of medewerkers van de ambulance als we iets verkeerd doen ;) )

(en dan doel ik niet op het coachen van de ambulance, daar wil ik me niet mee bemoeien)

Het betreft in ieder geval niet het coachen of opmerking vanuit politie mbt de ambulanceteams ;-)
Maar meer het etaleren van deskundigheid op reanimatiegebied/heldenverhalen naar derden toe in diverse situaties.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1369 Gepost op: 26 mei 2013, 14:02:33
Je hebt helemaal gelijk, het beste is eerst even een kopje koffie gaan drinken met de omstanders om uit te leggen wat reanimatie precies is, wat je gaat doen bij het slachtoffer, uitleggen wat de mogelijke complicaties kunnen zijn en wat de prognose is. Communiceren tijdens het reanimeren kun je van de van de manager leren.

Een soort Reanimatie College Tour, dat zou best eens gekund hebben in de financieel gunstige tijden, gewoon ter plekke GVO (Gezondheidsvoorlichting en opvoeding) gestalte geven, zou een mooie stage opdracht zijn voor HBO-V ers  ;) :D ;D
en leren de mensen meer van het aanschouwelijk onderwijs dan het turen naar allerlei medische ellendeprogramma's op de kwelbuis.

Maar dat is natuurlijk een volledige hilarische opmerking mijnerzijds, met toch een ietwat serieuze ondertoon.  Soms lijkt ene reaniamtie of onwelwording op straat net een kijkdag bij de veiling te worden; jan en alleman er omheen, van belangstellend tot aan regelrecht ramptoerisme.Dan zou het apart zetten van die groep toeschouwers, het creeren van werkruimte en rust voor de zorgverleners en het geven van wat GVO tenminste nog wat didactisch rendement kunnen bieden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod