Tientallen grafmonumenten vernield op begraafplaatsen in Goor en DeldenAfgelopen dagen zijn tientallen grafstenen vernield op begraafplaatsen in de Overijsselse gemeente Hof van Twente. Het gaat om graven op de begraafplaatsen aan de Langestraat in Delden en aan de Goorseweg in Goor. Naar verwachting zijn de vernielingen in de avond of nacht van woensdag 25 september op donderdag 26 september gepleegd.
Veel nabestaanden namen een kijkje om te controleren of het graf van hun overleden dierbaren nog intact was. “Ik ben erg geschrokken van wat er hier gebeurd is. Wie doet nou zoiets? Gelukkig hebben ze de recente kindergraven intact gelaten, in tegenstelling tot een ouder graf van een 7-jarig kind” zegt een oudere man wiens naam liever niet gepubliceerd wil worden.
Ook een wethouder van de gemeente Hof van Twente is geschokt. “Na Delden was mijn verontwaardiging al groot. En nu ook in Goor! Het gaat om een groot aantal grafmonumenten dat flink is beschadigd. Bij sommige is het nog maar de vraag of ze hersteld kunnen worden. Met het college van B&W wil ik dan ook bespreken hoe we met het herstel, ook in de richting van eventuele gedupeerde rechthebbenden, om kunnen gaan.” De gemeente heeft van beide vernielingen aangifte gedaan bij de politie, zij onderzoeken de zaak.
Meer foto's: http://semvanderwal.nl/3317