21:21:12 18-03-13 GROUP-1 PRIO 1 Bijgebouw : Kinderboerderij Cantecleer : Buitensingel : 3 8261DA Kampen 1450 (X) (rv)
Emoties rond bakhuisje Cantecleer laaien op na brandGeplaatst op:20 maart 2013Laatste update:20 maart, 11:32
Het bakhuisje van kinderboerderij Cantecleer in Kampen ging maandagavond in vlammen op, vermoedelijk door toedoen van baldadige jongeren. Beheerder Hanjo IJkhout bekijkt de puinhoop die rest. foto Freddy Schinkel KAMPEN - Als antwoord op de vraag of het nog wel leuk is een kinderboerderij te hebben, schiet Cantecleer-beheerder Hanjo IJkhout dinsdagochtend even vol. "De angst voor de veiligheid van m'n gezin en mijn huis is weg geweest na 2007", erkent hij ruiterlijk. "Maar die is nu wel even terug." Maandagavond werd het bakhuis naast de kinderboerderij grondig door brand verwoest, vermoedelijk door baldadige jongeren. "In december hebben we een groep hangjongeren laten weten dat het echt niet langer kon zo", weet IJkhout nog van eind 2012. "Daarna is de groep ook uit elkaar gegaan, maar af en toe was er nog wel wat reuring.
Een ei tegen een raam, of een waterslang die 's nachts werd aangezet." Niet dat hij daarvoor telkens de politie belde. "Je wilt niet iedere keer politieagentje spelen, maar leuk is het niet om 's nachts het varkenshok droog te moeten pompen." Over die politie gesproken; IJkhout is vol lof over het toezicht dat de sterke arm hield op Cantecleer. "Soms zag je ze midden in de nacht even voorbij rijden."
In juli vorig jaar raakte het bakhuis ook al beschadigd door een brandje. Toen bleef de schade beperkt tot het bakovengebouwtje. Afgelopen zondag ontdekte IJkhout al een schroeivlek aan de zijkant van het bakhuis. "En maandagavond was ik in mijn kantoor bezig met wat administratie toen er op het raam werd geklopt. Zo van; brand!", aldus IJkhout. "Ja, dan gaat er wel wat door je heen."
Kinderboerderij Cantecleer werd in 2007 getroffen door een grote brand, waarbij toen zes geiten en een aantal konijnen het leven lieten en de woning van IJkhout op een haar na gespaard bleef. In datzelfde jaar werd het bakhuis opgeleverd aan kant van het stadspark, wat een investering vergde van zo'n 40.000 euro. "Daar is nu niets meer van over", wijst IJkhout dinsdagochtend op de verkoolde resten. "Kijk maar, zelfs de stenen van de schouw zijn aangetast door de hitte." De boerderijbeheerder mag dan uit het veld geslagen zijn, hij is nog steeds strijdbaar. Al daags na de brand zijn bij hem plannen gerezen voor de herbouw van het bakhuis. "Maar dan iets meer in het zicht, verderop op het terrein. Dat moet binnen een maand of drie kunnen, we hebben de bouwtekeningen nog en goedkeuring van de welstand." Bovendien wil de kinderboerderij zo snel mogelijk het verkooppunt weer in de benen krijgen. "Want dat is toch voor ons een bron van inkomsten." En ja, IJkhout snapt ook wel dat de jongeren die vaak in het bakhuis rondhingen niet allemaal iets te verwijten valt.
"Als ik jong zou zijn geweest zou ik daar misschien ook wel hebben gezeten. Maar dan die brandstichters... Schrale troost die ik heb is dat het in ieder geval niet specifiek gericht is tegen de kinderboerderij.
http://www.destentor.nl/regio/kampen/emoties-rond-bakhuisje-cantecleer-laaien-op-na-brand-1.3724544