'Stoffelijk overschot' blijkt toch in leven
GORINCHEM - Het 'stoffelijk overschot' dat gisterenmiddag op het strandje Buiten de Waterpoort in Gorinchem werd aangetroffen bleek toch nog in leven te zijn. Dit heeft een politiewoordvoerder zojuist bevestigd aan deze krant.
Update zondag 5 mei
Het bizarre verhaal begint als twee jongens van rond de 13 jaar op zaterdagmiddag 4 mei het lichaam van een man aantreffen op het strandje Buiten de Waterpoort. Zij twijfelen geen moment en bellen direct 112. Politie gaat met spoed ter plaatse en reanimeert de man met behulp van de AED. Al gauw arriveert de ambulancedienst die het werk van de agenten overneemt. Na enige tijd besluiten zij dat verder reanimeren geen zin meer heeft; Het lichaam wordt, in afwachting van het onderzoek door de technische recherche, afgedekt en de ambulancedienst vertrekt.
Echter, als de recherche enige tijd later arriveert constateren zij al vrij snel dat er wel degelijk sprake is van een hartslag bij het vermeende 'stoffelijk overschot'. ,,Een bizarre situatie," beaamt politiewoordvoerder Gijs van Nimwegen. Hoeveel tijd er tussen de constatering van de ambulancedienst en die van de technische recherche heeft gezeten kan Van Nimwegen niet zeggen. ,,Maar dit is zeker geen sprake van minuten geweest. Het duurt al gauw een uur voordat de technische recherche arriveert bij zo'n onderzoek. Alles was afgezet en het slachtoffer zou zijn overleden. Van spoed was dus geen sprake meer."
De politie roept opnieuw een ambulance op die de man vervolgens, levend, vervoert naar het ziekenhuis. Over de huidige toestand en de identiteit van het slachtoffer is bij de politie niets bekend. Ook over de oorzaak kan de politie nog niets kwijt; Hiernaar wordt uitvoerig onderzoek gedaan. De ambulancedienst was vanochtend niet bereikbaar voor commentaar.
Bron: http://www.destadgorinchem.nl/scripts/edoris/edoris.dll?tem=%2F_NEW-LAYOUT%2FLN_TEXT_VIEW&doc_id=45655676&pageid=2674269&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter#.UYYsPPrsdc8.twitter
p2kflex
13:44:26 04-05-13 | GROUP-1 | A1 18195 BUITEN DE WATERPOORT GORINCHEM RITNR 14694 |
1423395 | Ambu 18-195 (Reserve Zuid-Holland Zuid) |
p2kflex
13:40:41 04-05-13 | GROUP-1 | A1 18175 BUITEN DE WATERPOORT GORINCHEM RITNR 14693 |
1423375 | Ambu 18-175 (Meerkerk) |
p2kflex
15:19:23 04-05-13 | GROUP-1 | A1 18175 BUITEN DE WATERPOORT GORINCHEM RITNR 14701 |
1423375 | Ambu 18-175 (Meerkerk) |
p2kflex
15:17:08 04-05-13 | GROUP-1 | A1 18195 BUITEN DE WATERPOORT GORINCHEM RITNR 14700 |
1423395 | Ambu 18-195 (Reserve Zuid-Holland Zuid) |
Van diverse forumleden heb ik een PM ontvangen met de vraag hoe dit mogelijk is. Mijn antwoord op deze vraag is heel simpel; ik heb geen idee.
De enige die het antwoord kan geven is de betrokken ambulancedienst. Het is evident dat er een onjuiste inschatting is gemaakt.
Aangezien de politie is gaan reanimeren en het ambulancepersoneel verder is gegaan met reanimeren ga ik er vanuit dat er geen reden was om aan te nemen dat het slachtoffer al (uren of dagen) dood was (geen aangespoeld lijk).
Ambulancepersoneel mag besluiten dat verdere reanimatie geen zin meer heeft, als je zoiets doet koppel je beademing los en controleert na ongeveer 5 - 10 minuten nog een keer voor de zekerheid of de ademhaling en hartsslag niet terug zijn gekomen. Mogelijk kan een ambulanceverpleegkundige de vraag beantwoorden of het ambulanceprotocol dat ook voorschrijft.
Het ambulancepersoneel is niet bevoegd om iemand officieel dood te verklaren, dat moet een arts doen, meestal is dat de gemeentelijk lijkschouwer onder deze omstandigheden. Of en wanneer deze arts ter plaatse is gekomen weet ik niet.
Hoe dan ook is dit een nachtmerrie voor iedereen, in de eerste plaats voor het slachtoffer maar zeer zeker ook voor de betrokken verpleegkundige(n). Ik kan me er niets bij voorstellen dat het iets te maken heeft met ondeskundigheid, laakbaar of nonchalant handelen of iets van die strekking. Geen arts of verpleegkundige op de wereld wil dit soort dingen meemaken.
Wat mogelijk ook mee kan spelen is misschien de rol van de politie. De ambulanceverpleegkundigen moeten hun werk doen op een strandje, die omstandigheden (weersinvloeden, omgevingsgeluiden, afleiding enz) zijn niet vergelijkbaar met een behandelkamer in een ziekenhuis. In het artikel staat ook dat er recherche ter plaatse kwam voor onderzoek, ik heb daarom ook de indruk dat de politie uit is gegaan van een misdrijf. Mogelijk is dat de reden dat het ambulancepersoneel het "lijk" heeft laten liggen.