Vind het ook een vreemde beslissing, athans voor een deel. Als ik verhaal zo lees, en gezien het geweld dat bepaalde personen plegen bij ramkraken, dan is volgens mij een aanhouding middels vuurwapen gerechtvaardigd (zie art 7 ambtsinstructie). Maar daarbij zeg ik gelijk dat ik niet weet wat er voor voor info was. Feit is wel dat de bestuurder zich onttrok aan de aanhouding en dat hij door zijn handelen wel mogelijk diverse personen verwondingen aan zou kunnen doen.
Dat de rechter het bewezen acht dat de AE'er met zijn schot had kunnen aannemen dat de bijrijder geraakt kon worden daar kan ik wel in mee gaan. Zeker gezien de training van deze mensen kan je verwachten dat zij weten dat een schot door een raam kan gaan afwijken, en het blijkt niet uit het verhaal dat de AE'er hier rekening mee heeft gehouden. Dat dan hier de conclusie word gebezigd dat de AE'er dus de (voorwaardelijke) opzet had om het slachtoffer te doden vind ik dan wel weer erg ruim genomen. Dan had ik een poging zware mishandeling eerder bewezen gezien.
Vraag me trouwens wel af of de advocaten die de agenten mee krijgen naar de rechtbank ook wel eens anders kijken dan alleen noodweer. Want ik had in dit geval als advocaat ook richting wettelijk voorschrift (ambtsinstructie) en overmacht (afketsen door het raam) gegaan. Hoop dat de agent en het korps in hoger beroep gaan. Want 2 jaar krijgen voor dit geval vind ik wel vrij zwaar, wat CopVR3 al zegt.