Michel bedankt brandweerploeg11 jan 2013
RIJSWIJK - Amper een paar dagen na de jaarwisseling staat Michel van den Berg uit Rijswijk met een bos bloemen en taart in de brandweerkazerne aan de Waldorpstraat in Den Haag. “Ik ben de brandweer dankbaar voor hun inzet bij de brand in de flat aan de Huis te Landelaan tijdens de jaarwisseling”, vertelt hij. De oorzaak van de brand, die op de derde verdieping van zijn flat ontstond, is nog onduidelijk. De direct omwonenden zijn meteen geëvacueerd door de brandweer.
Michel van den Berg, die op de zevende verdieping woont van de flat aan de Huis te Landelaan, kan zich de avond nog goed herinneren. “Ik werd rond 05.00 wakker van het geluid van ambulances. Het leek me het beste om gewoon boven te blijven en daar af te wachten. Ik ben daar heel nuchter in”, glimlacht de Rijswijker. “Wat ik me ook nog goed kan herinneren van die avond was dat er ook een brandweervrouw was. Dat vond ik zo leuk.” De brandweervrouw in kwestie ‘Susanna’ kan hier best om lachen.
Ingewikkelde brand“Het was een ingewikkelde brand”, vertelt Kour van der Laan. Als eerste bevelhebber ter plaatse koos hij ervoor om eerst de mensen uit de flat te evacueren en daarna de brand aan te pakken. “De brand kon niet snel uitbreiden en er was niemand aanwezig in het appartement. Daarom hebben we prioriteit gegeven aan de evacuatie van de bewoners, ook vanwege de flinke rookontwikkeling.” Uiteindelijk kost vaak niet de brand zelf, maar de gevaarlijke rook mensenlevens.”
Ook loco-burgemeester Dick Jense van de gemeente Rijswijk is aanwezig bij de uitreiking van het bedankje aan de brandweerploeg van de nieuwjaarsnacht. “Ik was ook aanwezig die avond, uit solidariteit naar de bewoners. Zoiets heeft een behoorlijke impact op de bewoners.” Jense zag bewoners letterlijk uit de brandende flat vluchten. “Ik zag mensen met papegaaienkooien en katten onder de arm buiten staan.”
‘Hier zijn we voor opgeleid’De brandweerlieden vinden het bedankje van bewoner Michel (namens de hele flat aan de Huis te Landelaan) een symphatiek gebaar, maar stellen gewoon hun werk te doen. “We zijn geen helden”, stelt Jan Kuipers (hoofdofficier van dienst) nuchter. “Het is ons werk, hier zijn we voor opgeleid.” Desalniettemin komt het wel eens vaker voor dat een blije bewoner op de stoep staat bij de kazerne.
Bron:
http://www.deweekkrant.nl/artikel/2013/januari/11/michel_bedankt_brandweerploeg_87