Ontploffing van brandblusapparaat

Auteur Topic: Ontploffing van brandblusapparaat  (gelezen 8909 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 31 december 2012, 21:29:27
Even paniek na ontploffing van brandblusapparaat

Een brandblusapparaat zorgde vrijdagnacht even voor paniek in het Millennium Café. Dat ontplofte met een oorverdovende knal terwijl er nog verschillende klanten in het café aanwezig waren.

Voor zaakvoerder Jurgen Groeninckx mag 2012 snel voorbij zijn. Toch zal het jaar nog lang blijven nazinderen. Eerst waren er de wegenwerken aan het kruispunt in Eizeringen die hem klanten kostten. Nu alles eindelijk in zijn plooi begon te vallen zorgt een ontploft brandblusapparaat voor een nieuwe opdoffer. Op het moment van de ontploffing genoten verschillende klanten van een babbel en een drankje. Opeens werden ze opgeschrikt door een oorverdovende knal. ‘Ik dacht eerst dat de tv van de muur was gevallen, maar plots kwam er een gele stofwolk langs de trap naar beneden', vertelt cafébaas Jurgen Groeninckx. ‘Toen begon de brandsirene te loeien en enkele klanten geraakten in paniek. Ze liepen naar buiten. Maar al snel werd duidelijk het om een poederblusser ging die was ontploft. Het apparaat hing naast de ingang van de toiletten. Het drukpatroon sloeg enkele blutsen in een stalen ventilatiebuis en beschadigde een eiken leuning. Ondertussen was er zowat overal bluspoeder neergeslagen op de verdieping . Maar het fijne poeder drong ook door naar het café op het gelijkvloers.'

Intussen is al duidelijk dat de verzekering de schade niet dekt.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121230_00418083

laksappie

• Manschap A
  • Forum gebruiker
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2013, 12:54:51
hoe kan het dan??
Een blusser zal toch niet bij het minste geringste kunnen exploderen lijkt mij.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 1 januari 2013, 13:17:18
Ik kan het op dit moment ook even niet verklaren, ondanks dat ik dagelijks met die dingen werk.
Ik kan uit het verhaal alleen opmaken dat het toestel gewoon aan de muur hing, en zomaar ontplofte. Dat kan haast niet.

laksappie

• Manschap A
  • Forum gebruiker
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #3 Gepost op: 1 januari 2013, 13:19:33
Lijkt mij toch ook zeer onwaarschijnlijk.
Ik heb een oude brandblusser staan op zolder dat ding is al 20 jaar oud ofzo,
en het nodige stoot en vallen is er mee gebeurd. niks aan het handje.
Ik denk dat er meer aan de hand is geweest.
Maar ja dat zullen we toch wel niet horen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 1 januari 2013, 13:30:32
Lijkt mij toch ook zeer onwaarschijnlijk.
Ik heb een oude brandblusser staan op zolder dat ding is al 20 jaar oud ofzo,
en het nodige stoot en vallen is er mee gebeurd. niks aan het handje.
Ik denk dat er meer aan de hand is geweest.
Maar ja dat zullen we toch wel niet horen.
Inderdaad, een brandblusser kan niet zomaar ontploffen. Dan moet er echt technisch iets helemaal fout zijn, maar dan nog zou je dit soort dingen pas bij activering verwachten. Niet als hij alleen maar aan de muur hangt.
Het enige wat ik nu zo kan verzinnen (speculeren) is dat er aan de zijkant van de blusser een CO2patroon heeft gehangen, die bijvoorbeeld door de een of andere manier op overdruk is gekomen en daardoor ontploft is. Maar ook dan is er een technische oorzaak aangezien er overdruk beveiliging op die patronen zitten.
Ik ben zeer nieuwsgierig naar wat er is gebeurd.

toto15

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #5 Gepost op: 1 januari 2013, 15:47:26
Op nu.nl staat een bericht over "ontploffende" blussers.
Het bericht komt van een Belgische nieuwssite.
Er staat alleen geen datum bij.
Blijkbaar zorgt niet alleen Belgisch vuurwerk voor enorme knallen.

http://www.nujij.nl/algemeen/ontploffende-brandblussers.5619999.lynkx

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 1 januari 2013, 16:32:04
Brandblussers Pyromaster teruggeroepen wegens ontploffingsgevaar

Brandblussers Pyromaster teruggeroepen wegens ontploffingsgevaar
15 mei 2009

De Federale Overheidsdienst Economie waarschuwt dat de brandblussers van het merk Pyromaster kunnen ontploffen. Het roept de toestellen, die in ons land verkocht werden door Colruyt, dan ook terug.

De bodem van de spuitbus kan onder hoge druk loskomen. Dat leidde in ons land al tot vijf explosies. De FOD Economie raadt daarom de volgende procedure aan:

1. Verplaats de brandblusser niet.
 2. Ga naar de plaats waar de brandblusser zich bevindt en neem veiligheidshandschoenen, een badhanddoek en een emmer mee.
 3. Doe de veiligheidshandschoenen aan en neem de brandblusser met gestrekte armen verticaal vast met de goede kant naar boven.
 4. Bedek de brandblusser met de handdoek en druk op de knop om de volledige inhoud ervan leeg te maken in de handdoek. Zorg ervoor dat hij boven de emmer wordt gehouden.

De lege brandblussers mogen opnieuw naar de winkel worden gebracht. De resterende toestellen zijn uit de winkelrekken gehaald.
bron : http://www.vandaag.be/binnenland/6035_brandblussers-pyromaster-teruggeroepen-wegens-ontploffingsgevaar.html

Het is dus al 3,5 jaar bekend dat pyromaster brandblussers ondeugdelijk zijn

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 1 januari 2013, 16:36:32
Ik ga eens kijken of ik meer info kan vinden over dit hele verhaal.
Als ik dit zo lees heb je haast het EOD nodig om die dingen onschadelijk te maken. :-X

toto15

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #8 Gepost op: 1 januari 2013, 16:47:53
Maar dat zijn geen Poederblussers.
Dit levert lang niet zoveel schade op.
Een poederblusser heeft een druk van 75bar volgens mij.
een spuitbusje om een "vlam in de pan" te doven, maximaal 3 denk ik.

Het linkje van mij over die Belgische dingen heeft  dus niets te maken met de poederblusser in het café

bendelange

• Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #9 Gepost op: 1 januari 2013, 20:35:00
De poederblussers die ik hier heb staan hebben volgens de manometer erop 6 bar druk.
Ik denk dat je in de war bent met co2 blussers, daar staat inderdaad veel meer druk op.
Toch heb ik bij mijn instructie brandblussen van een brandweerinstructeur gehoord dat je met poederblussers met een patroon erin, ervoor moet zorgen dat de kop van de blusser van je af wijst als je de patroon activeert. Het schijnt weleens te gebeuren (gebeurt te zijn) dat de kop erafvliegt.