Coniotomie door medische professionals

Auteur Topic: Coniotomie door medische professionals  (gelezen 15335 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

bjorn

• Gast
Gepost op: 31 maart 2005, 17:03:59
Hallo, voor de opleiding HBO-v ben ik even op zoek naar het begrip coniotomie, toegang tot de luchtweg via de larynx of zoiets.

De vraag is als volgt: Heeft een coniotomie zin bij een persoon die zich verslikt heeft in een nootje welk vast is komen te zitten ter hoogte van de bifurcatie?

Ik weet zelf niet of dit wel of geen zin heeft, mij lijkt van wel doordat je via die opening ook het nootje kunt verwijderen. Ik kon het niet zo heel snel vinden op internet dus leg ik de vraag maar neer op jullie schouders.

Groetjes en alvast bedankt, Björn

Ridder Pim

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2005, 19:02:30
Nee, dit heeft geen zin als het nootje zich ter hoogte van de bifurcatie bevindt.
Met een coniotomie kun je hooguit een niet te verwijderen obstructie ter hoogte van de larynx/ stembanden omzeilen.
Wel zou je kunnen proberen door beademing het nootje verder te laten zakken in de linkerlong (de hoogstwaarschijnlijke van de twee waarin het nootje zijn weg zal vervolgen) om de ademweg vrij te krijgen.

Dit geldt natuurlijk voor de acute situatie, als de ademweg volledig geobstrueerd is.

Op de ambulance passen we trouwens alleen een naaldconiotomie toe; en deze wordt op een nèt iets andere positie toegepast.
Door mbv een dikke venflon zuurstof toe te dienen waarbij je de in- en expiratie bij benadering probeert na te bootsen.
Deze methode dient ter overbrugging en spoedvervoer is nog steeds geïndiceerd.
Een bij effect is dat door de opbouw van druk het voorwerp dat de obstructie veroorzaakt ook weleens spontaan uit de trachea komt.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2005, 19:08:17
Bij de geneeskundige combinatie hebben we hier kant en klare sets voor.
Kijk eens op deze site van Jacques Schenk
http://als.jschenk.org/

bjorn

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2005, 19:34:43
He pim,

bedankt voor je reactie, Het enige wat me nog niet duidelijk is. Als je hebt hebt over de linker long bedoel je dan vanuit de patiënt.

Op internet heb ik het een en ander nagezocht en de longen draaien geloof ik per minuut. Links en rechts wordt helemaal door elkaar gegooid.

om nog duidelijker te zijn. bedoel je de zijde van de bronchus die zich 3 keer vertakt of 2 keer. Bij 2 keer noem ik het rechts (dus vanuit patiënt)

Merci björn

Kanarie

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2005, 19:57:17
Altijd vanuit de patiënt. (De linker long van de patiënt)

bjorn

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2005, 20:48:02
Dat denk ik ook kanarie, maar waarom is er dan een grotere kans dan het er links inschiet?
Bij mijn weten is er een grotere kans dat het er rechts inschiet doordat de schuinheid van de rechterkant minder is (20 graden rechts t.o.v. 45 graden links)

Dus ik dacht dat pim het verkeerde bedoeld had, en keek vanuit de kant van hulpverlener. Misschien dat iemand me dit uit kan leggen waarom er meer kans is dat een voorwerp er links inschiet dan rechts?

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2005, 21:12:08
misschien met het plaatje wat duidelijker?

[verwijderd door de admin]

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2005, 21:18:43
Volgens mij is de kans dat het in de rechter schiet inderdaad groter omdat die hoofdbronchus verticaler loopt als de linker.

Bij intubatie gaat de tube ook de rechtertak in als je die te diep plaatst

Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2005, 21:24:43
vanuit de patiënt gezien dan links ?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2005, 21:29:59
nee rechts, de tak waar de endotracheale tube ook meestal in verdwijnt als je die te diep inbrengt.
Maar het maakt voor de vraagstelling natuurlijk niet zo veel uit of het links of rechts is.
Op bijgaand plaatje is het nog wat duidelijker te zien

Volgens mij is het trouwens een schoolopgave want ik heb deze vraag al eens eerder gezien van ene Anja:

hoi,

Heel erg bedankt voor het antwoorden op mij vraag,
maar nou heb ik nog een vraag waar ik niet goed uitkom...

stelling: een persoon heeft een nootje ingeslikt. Dit nootje is blijven hangen ter hoogte van de biffurcatie van de trachea. In deze situatie is het zinvol om coniotomie te verrichten.
Beschrijf in het kort waarom dit zinvol of niet zinvol is.
Beschrijf, indien je het oneens bent met bovenstaande interventie, wat jou interventie in deze situatie zou zijn

kunnen jullie me hier mss ook mee helpen??

groetjes Anja

Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources