Middelbrand (woning) Molenstraat - Nijmegen 03-01-2013

Auteur Topic: Middelbrand (woning) Molenstraat - Nijmegen 03-01-2013  (gelezen 3668 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2013, 10:06:05
Waarschijnlijk missen we op dit forum meerdere middelbranden in Nijmegen. Het standaard uitrukvoorstel voor een woningbrand daar is 2x TS, 1x HW en 1x OVD.

Bij opschaling naar middelbrand zie je dit nergens terug in een (nieuwe) alarmering, pas wanneer ze daar naar grote brand gaan komt er een extra alarmering.  ;)

Als dat zo is gaat de lijst met incidenten minstens 3x zo lang worden als ie nu is. In Groningen-Stad gaan soms zelfs 3 TAS en 1x HW eruit voor een OMS... Moet ik deze dan hier ook maar plaatsen omdat het "Grote Brand" is? Naar mijn mening is het pas middelbrand als dit door de bevelvoerder / ovd is aangegeven via de Meldkamer en hiervan een melding is.
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geďnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2013, 10:11:53
Vertel waarom er hier een melding van zou moeten zijn? Het potentieel wat voor MB normaal wordt ingezet is hier ter plaatse en is ingezet. De TS'en zijn enkele uren bezig geweest, gezien Lent op een gegeven moment (10uur) een melding moest rijden in het uitrukgebied van Post West. Het is vast wel aangegeven richting Meldkamer, anders is die 2e TS niet ingezet Nijmegen kennende. Niet alles hoeft over P2000 te gaan. Want wat zouden ze nu nog over P2000 moeten alarmeren? Niks toch...
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2013, 10:17:52
Als dat zo is gaat de lijst met incidenten minstens 3x zo lang worden als ie nu is. In Groningen-Stad gaan soms zelfs 3 TAS en 1x HW eruit voor een OMS... Moet ik deze dan hier ook maar plaatsen omdat het "Grote Brand" is? Naar mijn mening is het pas middelbrand als dit door de bevelvoerder / ovd is aangegeven via de Meldkamer en hiervan een melding is.

Nee, dat snap ik, je begrijpt me verkeerd  ;)
Dat ze aanrijden met 2x TS betekend natuurlijk niet dat het 'atijd'  middelbrand is. Logisch, anders zou elke OMS hier geplaatst kunnen worden inderdaad.

In Nijmegen is het echter zo dat ze met middelbrand-materieel aanrijden, waardoor ze áls er daadwerkelijk 2x TS wordt ingezet, en ze dus opschalen naar middelbrand, niks extra gealarmeerd wordt.

Voor de pers in die regio is het dus lastig inschatten, omdat veel woningbranden niet nieuwswaardig zijn, en ze pas een opschaling op P2000 zien bij grote brand  :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2013, 10:29:45
Als dat zo is gaat de lijst met incidenten minstens 3x zo lang worden als ie nu is. In Groningen-Stad gaan soms zelfs 3 TAS en 1x HW eruit voor een OMS... Moet ik deze dan hier ook maar plaatsen omdat het "Grote Brand" is? Naar mijn mening is het pas middelbrand als dit door de bevelvoerder / ovd is aangegeven via de Meldkamer en hiervan een melding is.
Als er ergens uitgerukt wordt met 2 of 3 of voor mij part 6 TSen kan dat zijn dat dit een uitrukvoorstel is voor een bepaald object, dus bij elke OMS melding gaan zoals jij het voorbeeld geeft 3xTS rijden. In dit geval kun je op je klompen nagaan dat dit middelbrand is geweest, en zal dit netjes door de Bevelvoerder of OVD kenbaar gemaakt zijn aan de RAC.
Alleen is dit dan niet zichbaar op P2000. ::)


DennisVenemaFotografie

  • Fotojournalist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 736
  • www.dennisvenema.nl - Persfotografie -
    • Dennis Venema Fotografie
Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2013, 11:53:35
Als er ergens uitgerukt wordt met 2 of 3 of voor mij part 6 TSen kan dat zijn dat dit een uitrukvoorstel is voor een bepaald object, dus bij elke OMS melding gaan zoals jij het voorbeeld geeft 3xTS rijden. In dit geval kun je op je klompen nagaan dat dit middelbrand is geweest, en zal dit netjes door de Bevelvoerder of OVD kenbaar gemaakt zijn aan de RAC.
Alleen is dit dan niet zichbaar op P2000. ::)

Dus hierbij krijg ik toestemming om een topic te openen als er zo'n dergelijke melding is?

Snap trouwens precies wat je bedoelt hoor Roy, datzelfde heb ik ook in omgeving Groningen regelmatig. Meeste korpsen rukken vaak (indien ze die hebben) met 2 tas'sen uit, zelfs voor buitenbrandjes..
DennisVenemaFotografie www.dennisvenema.nl - 112Midden-Groningen.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 4 januari 2013, 12:16:16
Dus hierbij krijg ik toestemming om een topic te openen als er zo'n dergelijke melding is?
Nee, want een uitrukvoorstel betekend nog steeds geen middelbrand.
En dan nog bekijken we het van geval tot geval. Zoals hier ligt het er duimendik bovenop.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #16 Gepost op: 4 januari 2013, 15:47:19
Dus hierbij krijg ik toestemming om een topic te openen als er zo'n dergelijke melding is?

Gewoon in 'P2000 WWEMV'-topic plaatsen en dan wordt het als er genoeg berichtgeving over is vanzelf afgesplitst. Zo is dit topic ook begonnen.

Nu weer on-topic?