Het bevreemd mij dat dat niet in draaiboeken is meegenomen maar oké "er gebeurd toch nooit wat"
Dus eigenlijk geef je aan dat O&V en Sigma bij het Rode Kruis opgeheven kunnen worden?
Haha misschien moet ik jullie een keer meenemen in de harde werkelijkheid (de praktijk) zie dit als een uitnodiging om een keer op visite te komen in Friesland. De meeste afdelingen werken niet eens met draaiboeken of zijn er recent pas mee begonnen...
Dat even ter zijde het afschaffen van SIGMA en O&V...
Persoonlijk antwoord is:
SIGMA vooralsnog niet!
O&V ben ik voorstander van om het af te schaffen ondanks dat ik met veel plezier Adjunct ben.
Reden hiervan is ik ben nu al enkele jaren betrokken ben bij de O&V, en in al die jaren zijn er zat incidenten geweest waarbij er door gemeentes over is gegaan tot opvang van slachtoffers echter is nog nooit bij geen enkel incident in Friesland O&V of het Rode Kruis gealarmeerd. Opzicht niet zo een ramp, wij blijven lekker oefeningen organiseren en jaarlijks onze vrijwilligers paraat en geschoold houden wat echt duizenden euro's kost. Maaar wat maakt het uit, de gemeentes betalen jaarlijks netjes hun bijdrage om O&V in stand te houden toch?? dat is maar belastinggeld, dus ze betalen voor O&V maar 'vergeten' steeds te alarmeren... Vraag is waarom zou je dan O&V in ieder geval in het Noorden in stand houden? kost gemeentes onnodig geld terwijl ze een opvang ook zelf wel af kunnen handelen, dat geld kan beter besteed worden aan veiligheid, criminaliteit of werkeloosheid...
Dit geldt overigens alleen voor het Noorden, elders in het land zie en hoor ik vaker over inzetten.
Mocht er daadwerkelijk ondersteuning nodig zijn bij gemeentes kan er altijd een beroep gedaan worden op het Rode Kruis.
Koffie schenken kan iedereen, en mensen een formulier laten invullen is ook geen hogere wiskunde.
Praatje maken en effectief communiceren kan in het reguliere EHBO programma opgenomen worden, als EHBO-er moet je ook kunnen praten.
Dit is even mijn eigen mening laat daar geen misverstanden over verstaan, en dit is een mening die regio gebonden is met de inzichten die ik van hieruit heb.