Regio team Noodhulp Friesland

Auteur Topic: Regio team Noodhulp Friesland  (gelezen 22582 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Kenny

• vrijwilliger Rode Kruis, Pilot Regio Team Fryslân
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #40 Gepost op: 4 januari 2013, 18:54:04
Maar dat doe je wel, je zegt letterlijk: we zijn beter en niet duurder!

daarnaast heb ik mijn twijfels over hoe jezelf afsplitsen samenscholing en vrijwilligers werven zou bevorderen.....

We streven een hogere kwaliteit na voor dezelfde prijs, en dat willen we graag in de hele regio zo zien!! Kwaliteit omhoog, prijs zo laag mogelijk houden. Inmiddels hebben wij binnen die dikke week dat we nu bezig zijn er al meerder reacties ontvangen van sollicitanten variërend van beroepen van Psycholoog tot brandweerman in een leeftijdsmarge van 24 tot 38 jaar. Blijkbaar is er dus iets wat de mensen wel aantrekt aan een Regionaal Team ten aanzien van een afdeling. Vooral een vooruitgang in kleding is vooral voor jongeren al een plus punt ten opzichte van het huidige imago. Daarnaast is de jeugd van tegenwoordig veel flexibeler en zoekt men uitdaging.

Jongeren zitten niet meer te wachten op wekelijkse bijeenkomsten met een clubje ouderen om wat over EHBO te babbelen. En wij hopen door o.a. het flexibel aanbieden van de basis en uitgebreide EHBO daar verandering in te brengen, door mensen meer praktijk te bieden en minder theorie. Dus meer mee laten mee draaien op evenementen minder wekelijkse babbel uurtjes in een afdelingsgebouw.

En mensen staren zich hier geloof ik een beetje scheel op het aantal van 15... maar je moet ergens beginnen, we zoeken 15 ervaren vrijwilligers. dat is de eerste insteek geweest, er moet namelijk wel geïnvesteerd worden. Dus ergens moet een begin gemaakt worden. Aangevuld wordt de pilot met nieuwe vrijwilligers, immers beginnen deze als aspirant en zijn ze niet direct ervaren en zelfstandig. De 15 leden van het team zullen fungeren als een 'coach' of 'buddy' waar nieuwe vrijwilligers bij terecht kunnen met vragen. Misschien dat het nu wat duidelijker wordt betreffende die 15 vrijwilligers?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en geheel mijn eigen mening en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #41 Gepost op: 4 januari 2013, 19:12:35
We streven een hogere kwaliteit na voor dezelfde prijs, en dat willen we graag in de hele regio zo zien!! Kwaliteit omhoog, prijs zo laag mogelijk houden. Inmiddels hebben wij binnen die dikke week dat we nu bezig zijn er al meerder reacties ontvangen van sollicitanten variërend van beroepen van Psycholoog tot brandweerman in een leeftijdsmarge van 24 tot 38 jaar. Blijkbaar is er dus iets wat de mensen wel aantrekt aan een Regionaal Team ten aanzien van een afdeling. Vooral een vooruitgang in kleding is vooral voor jongeren al een plus punt ten opzichte van het huidige imago. Daarnaast is de jeugd van tegenwoordig veel flexibeler en zoekt men uitdaging.

Jongeren zitten niet meer te wachten op wekelijkse bijeenkomsten met een clubje ouderen om wat over EHBO te babbelen. En wij hopen door o.a. het flexibel aanbieden van de basis en uitgebreide EHBO daar verandering in te brengen, door mensen meer praktijk te bieden en minder theorie. Dus meer mee laten mee draaien op evenementen minder wekelijkse babbel uurtjes in een afdelingsgebouw.

En mensen staren zich hier geloof ik een beetje scheel op het aantal van 15... maar je moet ergens beginnen, we zoeken 15 ervaren vrijwilligers. dat is de eerste insteek geweest, er moet namelijk wel geïnvesteerd worden. Dus ergens moet een begin gemaakt worden. Aangevuld wordt de pilot met nieuwe vrijwilligers, immers beginnen deze als aspirant en zijn ze niet direct ervaren en zelfstandig. De 15 leden van het team zullen fungeren als een 'coach' of 'buddy' waar nieuwe vrijwilligers bij terecht kunnen met vragen. Misschien dat het nu wat duidelijker wordt betreffende die 15 vrijwilligers?

Nog minder theorie is de oplossing om het niveau omhoog te brengen? Dat vind ik een erg rare gedachten. Natuurlijk moet een lesavond niet wekelijks een uurtje kletsen zijn. maar niets is belangrijker dan gewoon goede kennis en vaardigheden die je in de veiligheid van een leslokaal opdoet. Praktijk ervaring is belangrijk, maar niet zaligmakend. Je hebt gewoon veel oefenmomenten nodig, en de praktijk is geen oefenmoment, maar the real deal. Daarnaast betwijfel ik ook of je daar zo heel veel extra van zult leren. Want over je voorbeeld van het wonddrukverband. Ik neem aan dat je dat prima kunt aanleggen. Maar waar heb je dat geleerd? De al die keren in de praktijk dat het nodig was of al die keren in het leslokaal met een lotus?

Ik zie zo 1,2,3 ook niet in wat voor het rode kruis nu precies het voordeel van deze constructie is. Er is een groep die bijna letterlijk zegt "jullie zijn niet goed genoeg voor ons, wij gaan zelf verder." maar natuurlijk wel van materiaal (tegen betaling of niet doet er niet echt toe) gebruik makend onder het mom van "we doen toch nog dingen samen"

Je lost er het probleem ook helemaal niet mee op. Alles zou terug komen naar het niveau van opleidingen en herhalingslessen. Daardoor zouden jongeren weg blijven en er geen interessante inzetten komen. Ga dan eens rond de tafel met de instructeurs, investeer die middelen in de kwaliteit van de lessen.

Als kleding een argument is om niet bij het rode kruis te gaan, dan zegt dat eigenlijk meer over de motivatie van die persoon dan over de kleding.

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 4 januari 2013, 19:26:43
@ Kenny

In hoeverre hou jij rekening met de functies waar jij jezelf en anderen in de basis voor op hebben gegeven?

Ik bedoel hiermee stel je hebt een voetbalwedstrijd en je wordt opgeroepen als Sigma of als O&V wordt de voetbalwedstrijd dan stilgelegd omdat de helft van het Rode Kruis wegloopt of zijn deze mensen dan niet inzetbaar voor Sigma/O&V?

Daarnaast vraag ik mij af in hoeverre jouw mede Rode Kruizers blij zijn met jouw uitlatingen hier op het forum. Ik neem aan dat jij als adjunct hoofd toch ook een voorbeeldfunctie hebt.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

Kenny

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #43 Gepost op: 4 januari 2013, 19:33:24
Nog minder theorie is de oplossing om het niveau omhoog te brengen? Dat vind ik een erg rare gedachten. Natuurlijk moet een lesavond niet wekelijks een uurtje kletsen zijn. maar niets is belangrijker dan gewoon goede kennis en vaardigheden die je in de veiligheid van een leslokaal opdoet. Praktijk ervaring is belangrijk, maar niet zaligmakend. Je hebt gewoon veel oefenmomenten nodig, en de praktijk is geen oefenmoment, maar the real deal. Daarnaast betwijfel ik ook of je daar zo heel veel extra van zult leren. Want over je voorbeeld van het wonddrukverband. Ik neem aan dat je dat prima kunt aanleggen. Maar waar heb je dat geleerd? De al die keren in de praktijk dat het nodig was of al die keren in het leslokaal met een lotus?

Ik zie zo 1,2,3 ook niet in wat voor het rode kruis nu precies het voordeel van deze constructie is. Er is een groep die bijna letterlijk zegt "jullie zijn niet goed genoeg voor ons, wij gaan zelf verder." maar natuurlijk wel van materiaal (tegen betaling of niet doet er niet echt toe) gebruik makend onder het mom van "we doen toch nog dingen samen"

Je lost er het probleem ook helemaal niet mee op. Alles zou terug komen naar het niveau van opleidingen en herhalingslessen. Daardoor zouden jongeren weg blijven en er geen interessante inzetten komen. Ga dan eens rond de tafel met de instructeurs, investeer die middelen in de kwaliteit van de lessen.

Als kleding een argument is om niet bij het rode kruis te gaan, dan zegt dat eigenlijk meer over de motivatie van die persoon dan over de kleding.

Ik snap je punt wat betreft de theorie, dat onderkennen ik ook niet. Daar zal zeker ook aandacht aan besteed worden.

Om even terug te komen op wat het voordeel van deze constructie gaat zijn? nou dat zal zich het komend jaar gaan uitwijzen, daarvoor is het een pilot van één jaar. op eind van het jaar zal daarover een balans opgemaakt worden.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en geheel mijn eigen mening en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met

Kenny

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #44 Gepost op: 4 januari 2013, 19:42:50
@ Kenny

In hoeverre hou jij rekening met de functies waar jij jezelf en anderen in de basis voor op hebben gegeven?

Ik bedoel hiermee stel je hebt een voetbalwedstrijd en je wordt opgeroepen als Sigma of als O&V wordt de voetbalwedstrijd dan stilgelegd omdat de helft van het Rode Kruis wegloopt of zijn deze mensen dan niet inzetbaar voor Sigma/O&V?

Daarnaast vraag ik mij af in hoeverre jouw mede Rode Kruizers blij zijn met jouw uitlatingen hier op het forum. Ik neem aan dat jij als adjunct hoofd toch ook een voorbeeldfunctie hebt.

Allereerst zijn alle uitspraken op persoonlijke titel. En men is algemeen op de hoogte wat betreft mijn bedenkingen over het huidige niveau van EHBO. En gelukkig ben ik binnen Friesland niet de enige die er zo over denkt!! Met mij nog vele anderen.
Wat betreft je opmerking over mijn andere functies bijv. SIGMA of O&V. (overigens ben ik zelf geen Sigma lid omdat ik Adjunct O&V ben).
Daar gaan we het zelfde mee om als iedere andere afdeling in Nederland... want die situaties zijn vergelijkbaar?
Ons team bestaat lang niet alleen maar uit SIGMA of O&V leden.  

Maar wel een goed punt om eens mee te nemen in een overleg / meenemen in draaiboeken mocht het ooit zover komen. Maar in de tijd dat ik als vrijwilliger bij het Rode Kruis ben is het nog nooit voorgekomen.

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 4 januari 2013, 19:53:28

Maar wel een goed punt om eens mee te nemen in een overleg / meenemen in draaiboeken mocht het ooit zover komen. Maar in de tijd dat ik als vrijwilliger bij het Rode Kruis ben is het nog nooit voorgekomen.

Het bevreemd mij dat dat niet in draaiboeken is meegenomen maar oké "er gebeurd toch nooit wat"
Dus eigenlijk geef je aan dat O&V en Sigma bij het Rode Kruis opgeheven kunnen worden?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

Kenny

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #46 Gepost op: 4 januari 2013, 20:05:19
Het bevreemd mij dat dat niet in draaiboeken is meegenomen maar oké "er gebeurd toch nooit wat"
Dus eigenlijk geef je aan dat O&V en Sigma bij het Rode Kruis opgeheven kunnen worden?

Haha misschien moet ik jullie een keer meenemen in de harde werkelijkheid (de praktijk) zie dit als een uitnodiging om een keer op visite te komen in Friesland. De meeste afdelingen werken niet eens met draaiboeken of zijn er recent pas mee begonnen...
Dat even ter zijde het afschaffen van SIGMA en O&V...

Persoonlijk antwoord is:
SIGMA vooralsnog niet!
O&V ben ik voorstander van om het af te schaffen ondanks dat ik met veel plezier Adjunct ben.
Reden hiervan is ik ben nu al enkele jaren betrokken ben bij de O&V, en in al die jaren zijn er zat incidenten geweest waarbij er door gemeentes over is gegaan tot opvang van slachtoffers echter is nog nooit bij geen enkel incident in Friesland O&V of het Rode Kruis gealarmeerd. Opzicht niet zo een ramp, wij blijven lekker oefeningen organiseren en jaarlijks onze vrijwilligers paraat en geschoold houden wat echt duizenden euro's kost. Maaar wat maakt het uit, de gemeentes betalen jaarlijks netjes hun bijdrage om O&V in stand te houden toch?? dat is maar belastinggeld, dus ze betalen voor O&V maar 'vergeten' steeds te alarmeren... Vraag is waarom zou je dan O&V in ieder geval in het Noorden in stand houden? kost gemeentes onnodig geld terwijl ze een opvang ook zelf wel af kunnen handelen, dat geld kan beter besteed worden aan veiligheid, criminaliteit of werkeloosheid...

Dit geldt overigens alleen voor het Noorden, elders in het land zie en hoor ik vaker over inzetten.

Mocht er daadwerkelijk ondersteuning nodig zijn bij gemeentes kan er altijd een beroep gedaan worden op het Rode Kruis.
Koffie schenken kan iedereen, en mensen een formulier laten invullen is ook geen hogere wiskunde.
Praatje maken en effectief communiceren kan in het reguliere EHBO programma opgenomen worden, als EHBO-er moet je ook kunnen praten.

Dit is even mijn eigen mening laat daar geen misverstanden over verstaan, en dit is een mening die regio gebonden is met de inzichten die ik van hieruit heb.

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 4 januari 2013, 20:19:13
Ik wens je heel veel sterkte met je regioteam en je studie IVK, waarbij ik je vooral wil adviseren goed op te letten bij de onderdelen sociologie, ketenpartnes en beleid.

Kenny

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #48 Gepost op: 4 januari 2013, 20:25:32
Maar goed dit zijn discussies waar nooit een eind aan zullen komen, er zijn altijd voor en tegens te noemen.
Ik en ik denk dat ik ook namens de rest van het Team kan zeggen dat wij openstaan voor suggesties en ideeën.
Stuur gerust een bericht dat kan hier alla publiek of privé. Dan neem ik het mee in de vergaderingen.

Ik sta ook open voor ontmoetingen elders in het land om over dingen / zaken te discussiëren, u roept maar. Vaak praat dat makkelijker en duidelijker dan op een forum. Je kunt nu immers maar moeilijk opmaken hoe iemand het bedoelt en vaak zijn dingen maar moeilijk kort samen te vatten daarnaast worden zaken makkelijk anders geïnterpreteerd dan soms de bedoeling was.

Pieter Kiestra

• Plv. Coödinator Rode Kruis verbindingsdienst Fryslân
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #49 Gepost op: 5 januari 2013, 16:45:19
Dit is de naam van het Rode Kruis ten grabbel leggen.
Ten strijde van de grond beginselen van het Nederlandse Rode Kruis.
Met dit soort uit spraken wat ik lees op het forum, geef je een beeld dat vrijwilligers van een afdeling niet over voldoende capaciteit
beschikken om hun werk uit te voeren.

Na mijn idee Kenny heb jij de zelfde EHBO diploma als ik... waar haal jij het lef vandaan om dit soort uit spraken te doen.

De Cursus Hulp bij evenementen is om meer inzicht te krijgen wat er allemaal komt kijken bij een groot evenement.
Het geeft je handvatten om leiding te kunnen geven.
Dat maakt je niet een betere EHBO'er.

In jou functie moet je het Rode Kruis hoog in het vaandel dragen en niet de afdelingen en jou collega's de grond in boren.