Regio team Noodhulp Friesland

Auteur Topic: Regio team Noodhulp Friesland  (gelezen 22454 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #50 Gepost op: 5 januari 2013, 23:21:32
Dit is de naam van het Rode Kruis ten grabbel leggen.
Ten strijde van de grond beginselen van het Nederlandse Rode Kruis.
Met dit soort uit spraken wat ik lees op het forum, geef je een beeld dat vrijwilligers van een afdeling niet over voldoende capaciteit
beschikken om hun werk uit te voeren.

Na mijn idee Kenny heb jij de zelfde EHBO diploma als ik... waar haal jij het lef vandaan om dit soort uit spraken te doen.

De Cursus Hulp bij evenementen is om meer inzicht te krijgen wat er allemaal komt kijken bij een groot evenement.
Het geeft je handvatten om leiding te kunnen geven.
Dat maakt je niet een betere EHBO'er.

In jou functie moet je het Rode Kruis hoog in het vaandel dragen en niet de afdelingen en jou collega's de grond in boren.

ik probeerde het aardig te zeggen. Maar aangezien jullie beide in de zelfde provincie werkzaam zijn. Misschien moeten jullie dit gesprek even offline voortzetten en niet in een openbaar forum.

Het rode kruis is een organisatie als iedere andere, met goede punten en punten die je misschien zou kunnen verbeteren of waar je het niet mee eens bent. Maar dat soort dingen hoor je toch gewoon binnenshuis op te kunnen lossen en niet aan de grote klok te hangen op een druk bezocht forum.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #51 Gepost op: 6 januari 2013, 00:25:21




Wij stellen aan de vrijwilligers die lid willen worden van dit regio team wel hoge eisen. Dat wil zeggen wij eisen kwaliteit, kennis en professionaliteit. Dit team is dus niet vrij toegankelijk voor iedereen. Daarbij geven wij de voorkeur aan jonge vrijwilligers.


Hoe is dit verenigbaar met de 7 grondbeginselen van het RK. In het verleden was dit namelijk altijd een onderwerp van discussie.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #52 Gepost op: 6 januari 2013, 00:27:43
Ben benieuwd wat Janneke G hiervan vindt. Die is toch de 'baas' binnen NL als het over evenementenhulp gaat.
Kan me niet voorstellen dat zij hier goedkeuring aan heeft gegeven.

Amen,

Dat was ook mijn gedachte ;)

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #53 Gepost op: 6 januari 2013, 00:36:02
Na de hele discussie gelezen te hebben en hier een daar te snel gereageerd te hebben e050 kan ik maar 1 ding concluderen:

"Samen één" is nog heel ver weg in rode kruis land. En ik begin mij steeds vaker af te vragen of ik mijn naam na 22 jaar nog steeds wil blijven verbinden aan deze organisatie.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #54 Gepost op: 6 januari 2013, 00:51:20
Na de hele discussie gelezen te hebben en hier een daar te snel gereageerd te hebben e050 kan ik maar 1 ding concluderen:

"Samen één" is nog heel ver weg in rode kruis land. En ik begin mij steeds vaker af te vragen of ik mijn naam na 22 jaar nog steeds wil blijven verbinden aan deze organisatie.

RemRoof

Waarom zulke drastische beslissingen overwegen? zijn dit soort "probleempjes" niet tijdloos? Blijkbaar zijn zelfs binnen de provincie niet alle mensen overtuigd van het voordeel/nut van de constructie. Eerst maar eens zien wat er van komt en wat er op landelijk niveau over gedacht wordt.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #55 Gepost op: 6 januari 2013, 01:09:04
Is dat niet al het geval dan?? er is geen afdeling met dezelfde uniformen?
Niet bij het Rode Kruis niet bij het SIGMA...

overal in Nederland lopen afdelingen in andere kleding! Ooit in Nijmegen geweest bij de 4 daagse?
Daar loopt zat bewijsmateriaal rond.

Het Belgische Rode Kruis, is bij wet aangewezen, om medische hulp te verlenen.
Alle gelijksoortige voertuigen zijn identiek gepakt
Waar de Sigma tent in een kwartier op zet, doet de belgische collega's dat in 30 sec. (een aangepaste persluchtcylinder)
Het is de moeite waard om bij hun hoe zij de hulpverlening hebben opgezet


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #56 Gepost op: 6 januari 2013, 01:26:37
Het Belgische Rode Kruis, is bij wet aangewezen, om medische hulp te verlenen.
Alle gelijksoortige voertuigen zijn identiek gepakt
Waar de Sigma tent in een kwartier op zet, doet de belgische collega's dat in 30 sec. (een aangepaste persluchtcylinder)
Het is de moeite waard om bij hun hoe zij de hulpverlening hebben opgezet

mooi om te horen, maar hoe hangt dit samen met deze discussie?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #57 Gepost op: 6 januari 2013, 20:58:08
mooi om te horen, maar hoe hangt dit samen met deze discussie?

eerder citaat
-------------------------------------
Is dat niet al het geval dan?? er is geen afdeling met dezelfde uniformen?
Niet bij het Rode Kruis niet bij het SIGMA...

overal in Nederland lopen afdelingen in andere kleding! Ooit in Nijmegen geweest bij de 4 daagse?
Daar loopt zat bewijsmateriaal rond.
----------------------------------------------
ga eens kijken in Belgie


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #58 Gepost op: 6 januari 2013, 21:04:43
niet helemaal te vergelijken natuurlijk want in België hebben ze ook een grote rol in de ambulance hulpverlening.
 Ik zie overigens niet in wat de discussie over de situatie in Friesland te maken heeft met heel mooie snelle belgische tenten te maken heeft. (wat wel erg gaaf moet zijn om te zien, dat geef ik toe!)

Persoonlijk vind ik het geen heel grote ramp dat niet alle RK werkpakken exact het zelfde zijn. Bij andere hulpdiensten zie je toch ook kleine verschillen. De ene agent loopt in een donker blauwe jas, de ander in een knal gele, de ene met pet, de andere zonder.

Net als bij het rode kruis, de een heeft een nieuwe broek, de ander loopt nog een jaartje met een oude omdat die nog best mee kan. Zelfde is natuurlijk van toepassing op jassen, truien, polo's en shirts. Een voorbijganger ziet het toch niet, als je maar herkenbaar bent en er een beetje fatsoenlijk bij loopt ;-)


kodies

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #59 Gepost op: 7 januari 2013, 10:30:01
Regelmatig probeer ik EHBO’ers te bezoeken. Als bestuurder sta je snel  ver op afstand van de uitvoering van de daadwerkelijke inzet. Je kunt er voor kiezen om in de comfortabele zone te blijven of  geregeld af te dalen naar de wereld van de daadwerkelijke inzet van humanitaire hulp bieden voor iedereen die het nodig heeft. Afdalen is niet altijd leuk. Je krijgt klachten te horen, je hoort waar de organisatie hapert of waar de organisatie faalt. Tegelijk is afdalen ook heel inspirerend. Tenminste, als je er de moeite van anderen als bron van inspiratie wilt omarmen. Wij gaan hier iets doen wat eigenlijk volgens jullie helemaal niet kan. De pilot van vandaag is geïnspireerd op alle jeugd die we graag willen ontmoeten of iedereen die graag zelfredzaam wil worden. Geïnspireerd op de jong volwassen die ik voordurend ontmoet, schrijf ik vandaag een recept  voor iedereen.

De afgelopen maanden gonst het in Nederland van de kreten. Binnen onze organisatie zijn meerdere probleemgebieden. Wat hebben we het de afgelopen jaren verkeerd gedaan? Nee, helemaal niet. Onze aandacht ging uit naar de verkeerde doelstellingen. En de terechte vraag naar meer EHBO’ers en verbeteringen in scholingen, inzetten etc. Hebben we vaak gehonoreerd. We hebben niet de “jongeren”zelf  maar de machtsposities in het vizier gehouden. Tegelijk lopen we achter in het goed neerzetten van de  EHBO cursussen  naar andere doelgroepen.

Als we het roer niet omkrijgen, lopen we enorme risico’s dat we straks helemaal geen “jongeren” meer  bij het  NRK willen. Het zal ons toch niet gebeuren dat we zullen moeten zeggen:de kwaliteit is toegenomen, meer aanvragen voor hulpverlening, maar we zijn vergeten om alle doelgroepen hier in  te betrekken. Iedereen mag deelnemen (eenheid), dit is één van de zeven grondbeginselen.

Eigenlijk zou ik iedere  EHBO’er  persoonlijk willen complimenteren voor de inzet en de resultaten van de afgelopen tijd en tegelijk dringend willen verzoeken om verder  te kijken. We willen kijken naar de mogelijkheden om iedereen in de provincie de kans te bieden om zelfredzaam te worden ? Onpartijdig kijken of fantaseren over  een compleet nieuw idee. (tweede grondbeginsel)

Ik fantaseer over een korte toespraak voor alle EHBO’ers:

Beste collega’s, beste vrienden . Wij moeten de komende jaren kijken naar hoe????? Wij moeten de komende tijd de broekriem wat strakker aantrekken. Dat betekent een versobering op verschillende terreinen. Ook zullen we eerlijk moeten kijken hoe we er voorstaan. Maar als ik hier over nadenk, zie ik ook allerlei mogelijkheden. En wat mij hierbij sterkt, is dat ik de afgelopen weken van diverse collega’s initiatieven heb gehoord om meer mensen de kans te geven om zelfredzaam te worden. Er zijn kansen, ook kansen om te groeien en nieuwe innovaties te ontwikkelen.  De veranderingen hebben betrekking om afstand te doen van je vertrouwde materiële wereld. We moeten daarom het accent leggen op die plaats waar het moet en willen en durven te veranderen verbeteren. Waar ik niet op wil bezuinigen is onze grote passie en betrokkenheid bij eerstehulp verlenen. Waar ik niet in wil minderen, is dat we onderling belangstelling tonen en elkaar een helpende hand toesteken. We moeten te allen tijde de mensen om wie het gaat in het vizier houden. Het Rode Kruis is een sterke en inspirerende organisatie die deze periode zal overwinnen. Want hebben we niet allemaal het zelfde doel. Het Rode Kruis in Friesland blijft met deze nieuwe pilot nog steeds voldoen aan de zeven grondbeginselen.

Na jaren binnen NRK als vrijwilliger te hebben gewerkt, heeft de harde realiteit me uit een droom geholpen. Ieder mens heeft zo nu en dan hulp nodig. Het verschil tussen goed en fout tussen gek en gewoon, tussen beschaafd en onbeschaafd, is helemaal niet zo groot. Misschien heeft ons geloof over deze pilot , ook te maken met een vooroordeel. Ik, wij zijn zo slecht niet met onze ideeën als al die andere pilots die er in de loop der jaren zijn bedacht. De confrontatie met iets compleets anders is niet alleen een schok of afscheidsnemend van iets vertrouwds, maar bevat ook een diepe levensles. Iedereen is kwetsbaar en heeft goede en slechte kanten. Uiteraard mogen we hopen en er aan werken dat de goede kanten telkens weer zullen winnen. Een mens is creatief, gezellig, intelligent, zorgzaam , betrokken en ja soms ook heel klein beetje stout door even anders te denken dan de rest. Maar nooit alleen maar is een idee alleen maar slecht.  

Ondertussen is de wereld groot en onoverzichtelijker geworden . eerst voor onszelf of onze doelgroep, de ouderen, de huisvrouwen of jongeren . Uiteraard kunnen we niet iedereen tegelijk steunen, maar ik vroeg me meteen af of ik me nog wel zo solidair opstel.  In mijn passie voor mensen, groepen in nood en verdrukking in de loop der jaren niet wat uitgedoofd? Zou ik nog gaan , voor een goed doel. Ik besef ineens dat ik geen deel meer heb aan allerlei sociale veranderingen in deze wereld. Ben ik oud aan het worden? Of is het iets anders? We lopen denk ik allemaal het risico om vooral solidair te worden met onszelf , als het ons maar wat beter gaat en niks veranderd.
Saving lives, changing minds ?