Regio team Noodhulp Friesland

Auteur Topic: Regio team Noodhulp Friesland  (gelezen 22831 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #60 Gepost op: 7 januari 2013, 12:32:41
Kodies,

het zelfredzaamheidsaspect van dit idee is zeer mooi, wat de meesten hier stoort is de verhevenheid die dit concept creërt van ehbo-ers die boven andere ehbo-ers staan, en dat ook nog middels een onderscheidend uniform willen laten zien.  Er worden m.i. teveel aspecten vermengd, wanneer je spreek over zelfredzaamheid, en mensen opleiden tot hulpverlener, kun je niet direct ook spreken van een hogere kwaliteit, je zit immers met meerdere "studenten" in je team, die weinig tot geen ervaring hebben.  Aan de andere kant wordt er geroepen dat de kwaliteit van dit team hoger is doordat er minder les wordt gegeven, hier zit ook een discrepantie. Het grootste probleem is m.i. echter dat het niet voor alle EHBO vrijwilligers openstaat, waardoor je de EENHEID verliest, en er een tweedeling plaatsvindt in je vrijwilligerspopulatie.

Het idee van opleiden van burgers om zelf de ehbo te voorzien bij hun vereniging is zeer goed, kennis laten opdoen bij het rk is ook mooi, maar ik denk dat de combinatie met een soort "eliteteam"fout is.

Een regioteam waarin alle vrijwilligers die interesse hebben zich meer kunnen bekwamen in evenementenhulp, en de opleidingen hier meer op focussen is een mooi idee, maar het moet in den beginne wel toegankelijk zijn voor iedereen, en de hulpverleners zijn nog steeds gelijk aan alle anderen, en blijven binding houden met de afdeling.

Zo zou ik het graag willen zien.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

EGeen

• Vpk
  • Forum gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 6 januari 2014, 12:32:27
Ik vond het een interessante discussie om te lezen. Hoewel ik niet lid ben van het Rode kruis, ben ik wel benieuwd hoe het is afgelopen met het team. Het was namelijk een pilot van een jaar en dit jaar is nu voorbij. Is het team groter geworden en heeft deze leuke evenementen gedraaid? Is er in de tussentijd contact geweest met het hoofdkantoor van het rode kruis? Bij welke evenementen wordt dit team nu ingezet?
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #62 Gepost op: 7 januari 2014, 21:52:45
Citaat van: noordernieuws link=msg=1111384 date=1357238745
De leden zijn uit zichzelf een nieuwe weg gegaan binnen het rode kruis en voor zover ik weet willen ze evenementen overnemen waar 6 tot 12 hulpverleners voor nodig zijn. Deze kunnen ze dan goed bemannen en kunnen dus een hoge kwaliteit leveren. Hoe de organisatie het wil regelen bij een dermate groot evenement 12+ zou ik niet weten. We hebben in Friesland voor zover bij mij bekend niet echt van zulke evenementen. ( slachtemarathon, Elfstedentocht en de elfstedenfietstocht zijn provinciaal.)

Het blijft mijns inziens een poging om de rode kruis hulp te verbeteren en mogelijk op een hoge plan te zetten. maar de informstie die ik hier lees is niet echt een forse stap in die richting, men kan wel heel veel willen en spreken over''veel beter ehbo verlenen dan anderen'' maak dat eerst maar eens waar in de praktijk zou ik zeggen.

En dan zonder andere binnen en buiten het NRK voor het hoofd te stoten met onbesuisde uitspraken over kwaliteit en opleidingsniveau, laat staan leeftijd.  We weten allemaal dat iedere ehbo -er graag hulp wil verlenenen, andrs heeft t weinig zin om opgeleid te blijven en je voor een ehbo vereniging of rode kruis in te zetten.

Dat niet iedere ehbo-ereven geschikt is in de praktijk, dat is ook bekend. Velen melden zich aan omdat zij iets voor een ander in nood willen betekenen. En er zitten soms best ''bijzondere'' mensen bij een ehbo vereniging, net als bij iedere andere vrijwilligersgroep. Ook daar moet men normaal met elkaar omgaan en mensen inzetten voor taken waarvoor ze inzetbaar zijn, niet iedereen kan iedere taak voldoende aan, laten we daar ook eerlijk in zijn. Niet iedere BLS AED opgeleide eerste hulpverlener is even adequaat in het kunnen verlenen van die hulp als we kijken naar fysiek en psychisch niveau.
Opleiden zonder daadwerkelijke inzetten is geen garantie voor het voldoen aan uitvoeringseisen in de kwalitieit van eerste hulp.

Een apart team voor evenementen hulp of rampenhulp is geen probleem, maar wel als geschikte mensen worden uitgesloten en/of men zich presenteert als een ''eliteteam'' zonder dat waar te maken. Zich onderscheiden in kwaliteit van eerste hulp geeft meer krediet dan vooraf uitspraken doen die waarschijnlijk niet waargemaakt kunnen worden. Beter eerst in stilte beginnen en dan pas etaleren in plaats van andersom...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #63 Gepost op: 8 januari 2014, 09:00:11
Is het plan dat nu een jaar oud is uberhaupt echt van de grond gekomen?

AndriesNRK

• Eerste hulpverlener, chauffeur Rode kruis
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #64 Gepost op: 13 januari 2014, 21:12:45
Dit soort besluiten van afdelingen hebben er voor gezorgd dat de imago van het rode kruis is veranderd.
alle afdelingen en wellicht districten gaan meer voor zich zelf aan het werk dan wat er is afgesproken is in Den Haag.

Bijvoorbeeld: Er rijden ( nog steeds ) rode kruis voertuigen rond met blauwe kappen, andere basiskleuren en stripings.
                  Sinds 2010 is het overigens verboden om in pam voertuigen liggend vervoer aan te bieden, ook dit wordt nog steeds
                  door sommige afdelingen gedaan

Dit soort dingen heeft er na geleid dat er steeds meer regeltjes komen kwa hulpverlening. We mogen dus steeds minder.

maar als deze beslissing de hulpverlening bevorderd zou ik zeggen heel veel succes :D O0

Arno-BN

• Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #65 Gepost op: 13 januari 2014, 21:14:54
Alleen in PAM voertuigen mag ik aannemen? Wij hebben een oude ambulance als mobiele hulppost en daar zit een werkende brancard in waarmee we incidenteel sociaal vervoer mee doen. Lijkt me dat dat gewoon ongewijzigd is?

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 13 januari 2014, 23:39:25
Als er 1 ding is wat ik geleerd heb bij het Rode Kruis in de afgelopen jaren dan is het wel dat iedere afdeling zijn eigen versie heeft van de regels en ze op eigen manieren interpreteert.
Zaken als liggend vervoer, brancards in mobiele EHBO posten doe toevallig ook een Mercedes Sprinter zijn en dus zelf kunnen rijden, ook als de brancard er in ligt, sociaal vervoer, evenementen hulpverlening, blauwe kappen, amber kappen die ook wel eens blauw willen zijn, stripping met een hoek van 45 graden, striping met een hoek van 30 graden...

Het zorgt hier voor steeds erg interessante discussies, maar eigenlijk ontstaat er nooit duidelijkheid omdat er eigenlijk nooit een echt antwoord vanuit den haag komt. Op intranet is er ook gewoon totaal niks over te vinden als je het eens echt zou willen weten.

Het lijkt me dus ook wat onzinnig om die discussies hier nu weer aan te snijden (hoe vermakelijk ze ook kunnen zijn) en het gewoon even te houden bij dit Friese initiatief en de voor en nadelen daarvan te bespreken.

Ik hoop eigenlijk dat de TS ons kan vertellen hoe het verder gegaan is. Als de ervaringen positief zijn dan hoor ik dat graag, als ze minder positief zijn dan hoor ik dat ook graag, niet om de TS af te branden met: "zie je wel"  opmerkingen maar om er een goed leer moment van te maken. Want dat kan iedereen van tijd tot tijd gebruiken.

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #67 Gepost op: 25 mei 2014, 21:54:35
Besluit bestuur District Fryslân over voormalige pilotgroep evenementenhulpverlening

Het districtsbestuur heeft besloten om per 2 april 2014 de voortzetting van de “pilotgroep evenementenhulpverlening” in de huidige vorm te beëindigen. De vrijwilligers zijn per direct ondergebracht in een nieuw districtsonderdeel met nader te bepalen naam. Het districtsonderdeel ressorteert onder het Hoofd Evenementenhulp van het District Fryslân en houdt zich strikt bezig met hulpverlening bij grootschalige evenementen.

Dit is een belangrijke keuze voor de toekomst. Het Rode Kruis heeft grote ambities op het vlak van grootschalige evenementenhulpverlening en in Fryslân vinden veel grote evenementen plaats. Middels de oprichting van dit districtsonderdeel vertrouwt het District erop aan de groeiende vraag voor evenementenhulpverlening te kunnen blijven voldoen.

Het is mogelijk voor afdelingen om een beroep te doen op de inzet van dit nieuw gevormde districtsonderdeel bij niet-reguliere evenementenhulpverlening van een nader te bepalen (grote) omvang. Afdelingen kunnen hiervoor contact opnemen met ..., Hoofd Evenementenhulpverlening van het District Fryslân, via ... Bij grootschalige evenementen zullen afdelingsvrijwilligers onder leiding van het district samenwerken met de vrijwilligers van het nieuwe districtsonderdeel.

Met de beslissing tot oprichting van het nieuwe districtsonderdeel worden de vrijwilligers van de voormalige “Pilotgroep Evenementenhulpverlening” volkomen geïntegreerd in de bestaande structuren en samenwerkingsverbanden binnen het district. Het District Fryslân verwelkomt hiermee 15 enthousiaste en betrokken Rode Kruis vrijwilligers in de gelederen. Het bestuur van het District Fryslân hoopt dat het nieuwe districtsonderdeel binnen 2 jaar uit 35 vrijwilligers zal bestaan. Met instemming van de Afdeling Fryslân Noord is bepaald dat het Rode Kruis gebouw in Leeuwarden als thuisbasis voor het nieuwe districtsonderdeel zal dienen.

Het bestuur spreekt grote waardering uit voor de durf en volharding waarmee de betrokken vrijwilligers zich hebben ingezet voor de voormalige “Pilotgroep Evenementenhulpverlening”. Met hun betrokkenheid bij het nieuwe districtsonderdeel is het districtsbestuur ervan overtuigd dat het Rode Kruis zich kan blijven ontwikkelen op het vlak van grootschalige hulpverlening in Fryslân.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #68 Gepost op: 25 mei 2014, 21:58:22
Citaat van: noordernieuws link=msg=1270598 date=1401047675
Besluit bestuur District Fryslân over voormalige pilotgroep evenementenhulpverlening

...

Ik snap er niets van... Binnen Friesland kunnen de afdelingen elkaar toch gewoon helpen. Waarom een aparte afdeling waarvan die vrijwilligers ongetwijfeld ook bij een plaatselijke afdeling horen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 25 mei 2014, 22:02:18
Citaat van: RemRoof link=msg=1270602 date=1401047902
Ik snap er niets van... Binnen Friesland kunnen de afdelingen elkaar toch gewoon helpen. Waarom een aparte afdeling waarvan die vrijwilligers ongetwijfeld ook bij een plaatselijke afdeling horen.

RemRoof

Er heeft daar iemand een management consultant ingehuurd :-)