Het enige wat ik kan bedenken (maar let op, ik zit dit dus te bedenken) is dat er geen afdelingen binnen het disctrict zijn die zelf groot genoeg zijn om een goede evenementenhulpverlening groep op te zetten. Als je natuurlijk maar een stuk of 10 mensen hebt is het lastige de organisatorische zaken als planningen, materiaal, communicatie met evenementen organisatoren etc ook nog allemaal op dat kleine groepje te leggen. Dat maakt je organisatie niet slagvaardig. Het lijkt mij dan logisch dat je (een deel) van je overhead verplaatst naar het district niveau en zo effectiever kunt werken en ook grotere evenementen makkelijker kunt oppakken.
Stom voorbeeldje, er is een groter evenement, hardloop wedstrijd ofzo, de organisatie benaderd de plaatselijke RK afdeling met het verzoek 30 BLS'ers, een grotere post bij de finish, langs het parcours een paar tenten als EHBO post, een bezemwagen, verbindingen, en een wagen om tussentijds al uitvallers op te kunnen pikken en naar de finish te rijden. Wanneer die afdeling maar een handje vol evenementen per jaar doet, 12 actieve vrijwilligers heeft, 1 PAM en een partytent zullen ze nog een flinke kluif hebben aan deze opdracht. Natuurlijk vragen ze hulp bij buurafdelingen, maar voordat dat gebeurd is kunnen ze niet direct ja zeggen. Het blijft ook altijd maar een gok of die andere afdelingen niet net ook dat weekend veel te doen hebben.
Wanneer je de zaken voor deze kleine afdeling echter op district niveau regelt, weet het disctrict in dit geval echter dat ze 50 actieve mensen in de regio hebben, 4 PAM's en een aantal mobiele posten en tenten. Ze kunnen dan veel effectiever te werk gaan in het organiseren van de hulpverlening.
Enige vraag blijft wel: als je de hulpverlening op district niveau gaat aanpakken omdat de afdelingen niet slagvaardig genoeg zijn. Wat rechtvaardigd het bestaan van de individuele afdelingen dan nog en waarom voeg je ze niet samen?