Grote brand (schuur) Verlengde Tweede Groenedijk - Emmer-Compascuum 03-01-2013

Auteur Topic: Grote brand (schuur) Verlengde Tweede Groenedijk - Emmer-Compascuum 03-01-2013  (gelezen 6148 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Op newspower staat al een foto, nog geen verdere info daarbij.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

s.strijk

• BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
@Skippy02 DPH is DompelPompHaakarmbak, dus denk dat ze bij de n379 de pomp in het kanaal hebben gehangen.

Verder verbaast het mij onderdaad dat zowel de polite op twitter als RTV Drenthe nog niks gemeld heeft.

Overigens vermoed ik toch dat er wel een aantal stuks vee het niet overleefd heeft, gezien het tijdstip van de brand, normaliter zit het vee dan binnen (als ze deze periode niet opgesloten zitten in de stal)

Vlieger200

• Junior gebruiker
  • **
Op NieuwsEmmen.com staan wel al info en foto's.

De Dompelpomp is niet gebruikt. En voor de verkeersdoorstroming hadden ze dan beter naar Verlengde Scholtenskanaal kunnen rijden dat is niet veel verder.

soetevent

• BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Oosterdiep is wel iets dichterbij.
Ben zeer bekend met de lokale situatie.
Qua verkeer is er ook geen / nauwelijks hinder.
Aan de zuidwestkant van de Viertorenbrug (de oversteek over het Oosterdiep t.h.v. De 2de Groenedijk) kun je het water prima gebruiken zonder het dooegaande verkeer tot last te zijn.

http://nieuwsemmen.com/nieuws/Regionaal/2013/01/04/Schuur_van_agrarisch_bedrijf_gaat_in_vlammen_op.php

Hier staat dat enkele kalveren het niet hebben gered. En dat er 1 menselijke gewonde is.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
@Skippy02 DPH is DompelPompHaakarmbak, dus denk dat ze bij de n379 de pomp in het kanaal hebben gehangen.

Verder verbaast het mij onderdaad dat zowel de polite op twitter als RTV Drenthe nog niks gemeld heeft.

Overigens vermoed ik toch dat er wel een aantal stuks vee het niet overleefd heeft, gezien het tijdstip van de brand, normaliter zit het vee dan binnen (als ze deze periode niet opgesloten zitten in de stal)

Drenthe is niet zo snel met twitteren.  ;)
En dank voor je info.
Helaas inderdaad toch al een aantal dieren omgekomen. (volgens nieuwsemmen.nl)

Voederbietel

• Forum gebruiker
p2kflex
06:49:04 04-01-13GROUP-1P 3 Aflossing Brand agrarisch bedrijf VERLENGDE TWEEDE GROENEDIJK 22 EMMER-COMPASCUUM
0500898BRW Emmen (Monitorcode)
0500950BRW Emmen (Emmer-Compascuüm) (Blusploeg)
0500968BRW Emmen (Emmer-Compascuüm) (Besturing Kazerne)

Voederbietel

• Forum gebruiker

De 03-9861 is inderdaad een dompelpomphaakarmbak en staat gestationeerd in Coevorden.
Naast de dompelpomp bevindt zich in deze container nog 1000m 150mm slang.
Als ik zo inschat op google zou dit idd voldoende moeten zijn om bij het Oosterdiep te komen.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Op newspower staat nu een video, klik op het woord video om deze te zien.

Voederbietel

• Forum gebruiker
Citaat
UPDATE Schuur Emmer-Compas gaat in vlammen op
 DVHN | Gepubliceerd op 04 januari 2013, 10:19 Laatst bijgewerkt op 04 januari 2013, 12:41

EMMER-COMPASCUUM - Een grote brand heeft vrijdagnacht een grote vee- en opslagschuur van een agrarisch bedrijf aan de Verlengde Tweede Groenedijk in Emmer-Compascuum compleet verwoest. Zes kalveren kwamen om het leven. De eigenaar liep brandwonden op en is naar het ziekenhuis gebracht. De oorzaak van de brand is nog niet bekend.

Brandweerkorpsen kregen vlak na 0.00 uur de melding van de brand. Bij aankomst bleek het om een materialenberging te gaan waar ook hooi en strobalen lagen opgeslagen, vertelt woordvoerder Jacco Rodermond. "Verder stonden er vijf of zes kalveren," De brandweer kon de dieren niet redden. "Het was te gevaarlijk voor ons om de schuur in te gaan. Er lagen 260 balen stro en hooi en de kapschuur had een stalen constructie."

De focus werd daarom gelegd op een melkveeschuur die vijf meter verderop stond. "In die schuur staan veel koeien en die kwamen in de rook te staan. We hebben de rook neergeslagen en de schuur natgehouden zodat het vuur niet over zou slaan. De brandende schuur hebben we gecontroleerd laten uitbranden."

Pas in de ochtend is begonnen met het langzaam afbreken van de schuur. "Het was te onveilig dit in de nacht te doen. Nu kunnen we dus pas bij de brandhaard komen en de strobalen komen en de boel blussen." Rodermond verwacht dat het nog een paar uur duurt voor de brand is geblust. "Dan kunnen we op zoek naar de oorzaak van de brand."

De eigenaar van de boerderij liep brandwonden op en is naar het ziekenhuis gebracht. Hoe ernstig zijn verwondingen zijn is niet bekend. De naastgelegen melkveeschuur liep volgens Rodermond waterschade op.

Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/article9687811.ece/UPDATE-Schuur-Emmer-Compas-gaat-in-vlammen-op

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Als ik de juiste locatie voor me heb, dan is het hele object pas een paar jaar oud en ken ik de familie. De veestal (die behouden is gebleven) is hypermodern ingericht met robotica en dergelijke. De afgebrande loods was onder andere de opslag. Schuin links voor deze loods (op de video buiten beeld, op Streetview te zien) staat het woonhuis. Als één of twee van de andere opstallen (veestal, woonhuis) ook afgebrand zou zijn, dan was de ramp voor de familie compleet. Ik denk zelf dat de nu verloren gegane loods het object is wat je het meest zou kunnen missen - hoe erg het ook is... :-\
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill