SIGMAlid met ambulancebord achter de voorruit

Auteur Topic: SIGMAlid met ambulancebord achter de voorruit  (gelezen 39399 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #20 Gepost op: 23 april 2005, 10:32:25
(trouwens ik ben jarig vandaag)........ :D


Dat weten we, daarom feliciteren we je ook in de felicitatiehoek. ;)


Robert H

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 23 april 2005, 19:35:50
dankjewel! ;D


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #22 Gepost op: 23 april 2005, 22:28:32
(trouwens ik ben jarig vandaag)........ :D

Citaat

Ik ga gauw even naar de felicitatiehoek om je te feliciteren.


Robert H

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 24 april 2005, 20:52:50
Dank jullie wel allemaal! ;D


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #24 Gepost op: 24 april 2005, 22:11:16
Ik rijdt met Rode Kruisstickers rond omdat ik normaal gesproken als EHV'er acteer. SOL wordt door het grote publiek gekopppeld aan de ambulancezorg en dat ben ik op dat moment niet en ik wil ook niet dat ze op zo'n moment die koppeling maken.

Als ik de ambulance assisteer, dan is het voldoende als ik aangeef lid van de SIGMA Brabant Noord te zijn.


Trophy

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 27 april 2005, 01:11:57
Waarom toch het gebruik van de STOL? In datzelfde rijtje past ook het gebruik van ambulancekleding, het gebruik van ambulancestriping?
Voelt men zich soms minderwaardig? Of juist meer waard met een STOL sticker achter de voorruit?

Ik weet dat de opleiding tot SIGMA-lid pittig is, maar er zijn meer pittige opleidingen. Ik vindt het vergelijk met iemand die zijn voertuig vol plakt met stickers van zijn favoriete voetbalclub plakt dan ook manco gaan.
Ook de argumenten dat de politie je voertuig met rust laat bij een ongeval, herkenbaarheid, etc…..het is allemaal zoeken naar excuses om iets te gebruiken wat een ander toebehoord.

De termen ambulance en de STOL staan voor de ambulancehulpverlening. Dat schept verwachtingen bij het publiek. Deze verwachtingen maken de ambulancehulpverleners waar door scholing, bijscholing, profchecks en wat al niet meer. Met andere woorden: de STOL staat voor een bepaalde maat van kwaliteit. Het is dan ook jammer dat het teken niet beschermd is in Nederland.
Zonder de SIGMA-leden tekort te doen, de kwaliteiten liggen nu eenmaal op een ander niveau dan van de professionele ambulancehulpverlener.

Wat is de meerwaarde van dat stickertje achter je voorruit in de hulpverlening. Volgens mij nul komma nul.
Robin heeft goed werk verricht bij de bewusteloze wielrenner. Hij heeft het voorwerk voor de ambulancehulpverleners gedaan. Zoals het een goed hulpverlener betaamt. Zou jij dat zonder stikker minder goed doen?

Bovendien: het is mijn ervaring dat het een slachtoffer worst zal wezen wie hem helpt, als hij maar geholpen wordt. En dat doet iedere hulpverlener op zijn niveau.
Naar omstanders toe: ik heb geen stikker, bordje of wat niet meer achter mijn (motor)ruit. Nog nooit heb ik uit hoeven te leggen wie ik ben en wat ik doe en waarom. Ik bied mijn diensten aan, die worden geaccepteerd. Door handelend optreden blijkt wat je waard ben.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #26 Gepost op: 27 april 2005, 23:30:32
Wat is de meerwaarde van dat stickertje achter je voorruit in de hulpverlening.

Geen enkele, want je wordt er niet een betere of slechtere hulpverlener van.

Herkenbaarheid tijdens de hulpverlener is ook een discutabel onderwerp.

Waarom dan toch stickers ? Ik zie ze meer als een vistiekaartje. Ik heb ze daarom niet op het raam, maar voor en achter links op de donkerblauwe bumper geplakt. Daar vallen ze wel degelijk op.
Het valt mensen regelmatig ook op als ik bij een ongeval stop.


Karim

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 1 mei 2005, 00:31:52
Ik vindt het vergelijk met iemand die zijn voertuig vol plakt met stickers van zijn favoriete voetbalclub plakt dan ook manco gaan.




lobke

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 31 mei 2005, 10:25:20
???hoi hoi
volgens mij kun je gewoon rijden met die bordjes.
dat doet mijn vriend en zijn colega ook en wij woonen in losser en daar had ik het na gevraagt .
het kan gewoon  want hij/ zij is van een geneeskundige eenheid dus moet het duidelijk aan geef baar zijn voor de buiten wereld .
en als er een calmit/ramp is moet de politie en brandweer toch kunnen zien dat hij/zij van het sigma team is en dat hij/zij wil komen helpen.
en als er een ongeval is dan kunnen de omstandders zien dat er hulp aan wezig is .
ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven.
 groetjes lobke :)

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]


Ambuutje

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 1 juni 2005, 17:20:51
In het geval van een ramp of grote calamiteit is het als ehv'er veel beter om naar je opkomstplaats te gaan ipv op je eigen houtje naar het rampterrein.
Als je niet gealarmeerd bent kun je je verzamelen bij je opkomstlocatie en daar met spullen richting terrein gestuurd worden.
De politie accepteert als het goed is geen stickers of bordjes in zo'n geval. Je kunt die bordjes en stickers zo via internet bestellen dus die hebben totaal geen enkele waarde. Als ik hoor waar bordjes en stickers voor gebruikt worden, springen de tranen in mijn ogen. Een zo'n voorbeeld is dat je niet vastgeparkeerd wordt omdat je van het sigma bent. Met alle respect hoor. Maar 95% van de mensen weet niet eens wat sigma is en daarbij is de opkomstfrequentie zo laag. Bovendien zijn er altijd wel genoeg mensen die opkomen en maakt 1 iemand dan ook uit. Verder ben ik van mening dat je het zelf in de hand hebt om te zorgen dat je niet vastgezet kan worden.