Meerkennis is nooit weg en kan ter dege van nut zijn, mits op een verantwoorde wijze toegepast.
Het onbevoegd medisch handelen is strafbaar, dat betekend dus ook als je iets kan maar op dat moment niet mag en je doet het toch en gaat er dan wat fout en je hebt niet onder direct toezicht van een arts gehandeld, ja dan....
Er zijn natuurlijk (helaas) een aantal categorie EHBO-ers, teweten :
- EHBO-ers die "moeten" van de baas en niet gemotiveerd zijn
- EHBO-ers die "moeten" van de baas en wel gemotiveerd zijn
- EHBO-ers die het uit menslievendheid doen en gemotiveerd zijn
- EHBO-ers die het uit menslievendheid doen en gemotiveerd zijn maar doorgeslagen zijn
- EHBO-ers die Sigma lid zijn en zich bekwamen in de assisterende rol en een grens trekken m.b.t. hun kennen, kunnen en verantwoordelijkheden
- EHBO-ers die Sigma lid zijn en zich bekwamen in de assisterende rol en doorgeslagen zijn.
Allen hebben ze als het goed is dezelfde opleiding en herhalingslessen, maar helaas verschilt de kwaliteit per opleidingsinstituut of vereniging.
De wil om te helpen is er ongetwijfeld wel, het is de wijze uitvoering en de mentaliteit van de EHBO-er die het verschil maakt.
Arrogant en pochend hulpverlenen kan weleens averechts werken.
Een ding telt, een slachtoffer dient adequaat en direct te worden geholpen door goed getrainde EHBO-ers. EHBO-ers die denken dat ze het goed doen omdat ze al dertig jaar EHBO-er zijn, en zijn blijven hangen in de jaren zeventig (methodes), tja ... daar heb ik niet veel van op.
Andere verlenen eerste hulp zoals ze recentelijk is geleerd of zijn bijgeschoold.
Je weet dus helaas nooit van te voren waarmee je te maken krijgt.
Ik heb uit eigen ervaring gezien dat er Sigma leden zijn die infuus zakken in de auto hebben liggen. Staat leuk als de kofferbak open gaat of is er sprake van potentieel gebruik door zo iemand. Ik heb trouwens geen operatie messen kunnen waarnemen.
Ik zou toch niet door zo'n EHBO-kwakzalver geholpen willen worden die denkt dat hij minstens "trauma arts" is.
Willem D.