SIGMAlid met ambulancebord achter de voorruit

Auteur Topic: SIGMAlid met ambulancebord achter de voorruit  (gelezen 39400 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #60 Gepost op: 7 januari 2006, 23:22:10
Het deed mij in eerste instantie ook denken aan een verf- en coatingfabriek....  :-X  ;)

groet,

Michel

Ik ken beide, want de een is mijn hobby en de ander is een zusterbedrijf van het mijne .
En ze zijn heel goed uit elkaar te houden


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #61 Gepost op: 7 januari 2006, 23:26:40
Maar wie kent er in godsnaam het SIGMA? Ik had er echt nog nooit van gehoord voor ik er aan begon.
Dus toch ook de SOL op het bordje laten staan ?
Terplaatse kun je duidelijk maken wat je bent....

Ik rijd zelf met NRK stickers, die zijn bekender ....


peepklep

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 19 januari 2006, 01:24:33
Zijn er ook stickers: "Ik rem niet voor SIGMA-leden"?


peepklep

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 19 januari 2006, 01:25:03
Grapje...


Karim

  • Gast
Reactie #64 Gepost op: 19 januari 2006, 02:04:13
ha...ha....ha....


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #65 Gepost op: 19 januari 2006, 17:04:42
Leuke discussie,

Eerste uitleggen aan de poltie dat je absoluut mag parkeren bij een ongeval omdat je een vage sticker hebt en moet uitleggen wat Sigma nu eigenlijk inhoud en wat je meerwaarde (wellicht) is t.o.v. een EHBO-er. Trek en plaats dan je eigen afzet pylonnen en loop met je zelf samengestelde ALS-koffer naar het ongeval en ga dan pas hulpverlenen ! Alleen jammer van de kostbare en verspilde tijd.

Iedereen in Nederland weet waar EHBO voor staat.
Goed hulpverlenen doe je niet met pochen, maar met handelen !!

Als Sigmalid ben je IN JE VRIJE TIJD GEWOON EHBO-er, en niets anders en niets meer.
Dat je IN EEN SIGMA INZET (na toestemming van de VPK/arts) meer mag doen is meegenomen, maar enkele handelingen mogen nooit buiten Sigma verband worden toegepast omdat dit medische handelingen zijn. Toepassen ervan zonder direct toezicht van een arts kan je lelijk opbreken als het fout gaat. Zowel civiel als strafrechtelijk kan het je kop kosten.

DUS VERANDEREN DIE BORDJES SIGMA, IN EHBO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
en houd je bij een ongeval aan de EHBO regels.

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Karim

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 19 januari 2006, 17:58:17

Als Sigmalid ben je IN JE VRIJE TIJD GEWOON EHBO-er, en niets anders en niets meer.

Officieel ben je misschien niets meer, maar aan de andere kant weer wel, omdat je gewoon meer kennis en ervaring heb als de gewone huis-tuin-en-keuken ehbo'er.

En wat voor handelingen zou een sigma-lid invredes gaan uitvoeren waar ie vervolgd voor kan worden ? Ik zie ze echt nog geen infusen gaan aanleggen o.i.d. hoor...

Ga d'r maar vanuit dat er vanuit onze sector ook anders tegen 'n sigmalid als tegen 'n "gewone" ehbo'er aangekeken wordt. Bij dat sigmalid weten we tenminste wat voor opleiding die heeft gehad, die gewone ehbo'er kan net zo goed 10 jaar geleden een kleine cursus gevolgd hebben en zich nu nog steeds ehbo'er noemen.

En volgens mij hebben sigmaleden ook geen toestemming nog van 'n arts of verpleegkundige voor ze mee mogen doen met 'n sigma inzet, als ze ter plaatse komen hebben ze hun eigen taken zoals bijv. die tent opzetten enzo.
Ze kunnen wel op aanvraag die arts/vpk assisteren, maar zij bepalen niet of je wel of niet mee mag doen. Denk dat dat eerder door 't hoofd GNK (of hoe al die functie's ook heten) gedaan wordt.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #67 Gepost op: 19 januari 2006, 18:17:39
Bij alles wat we bij de sigma leren heeft als uitvoerindicatie "verpleegkundige". En ik denk niet dat je per se een betere ehbo-er bent als je ook een sigmacursus hebt gehad. Kunnen we beter iedere arts en verpleegkundige een bordje geven voor achter de autoruit.
Arts  www.alphalog.nl


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #68 Gepost op: 19 januari 2006, 20:33:21
Meerkennis is nooit weg en kan ter dege van nut zijn, mits op een verantwoorde wijze toegepast.
Het onbevoegd medisch handelen is strafbaar, dat betekend dus ook als je iets kan maar op dat moment niet mag en je doet het toch en gaat er dan wat fout en je hebt niet onder direct toezicht van een arts gehandeld, ja dan....

Er zijn natuurlijk (helaas) een aantal categorie EHBO-ers, teweten :
- EHBO-ers die "moeten" van de baas en niet gemotiveerd zijn
- EHBO-ers die "moeten" van de baas en wel gemotiveerd zijn
- EHBO-ers die het uit menslievendheid doen en gemotiveerd zijn
- EHBO-ers die het uit menslievendheid doen en gemotiveerd zijn maar doorgeslagen zijn
- EHBO-ers die Sigma lid zijn en zich bekwamen in de assisterende rol en een grens trekken m.b.t. hun kennen, kunnen en verantwoordelijkheden
- EHBO-ers die Sigma lid zijn en zich bekwamen in de assisterende rol en doorgeslagen zijn.

Allen hebben ze als het goed is dezelfde opleiding en herhalingslessen, maar helaas verschilt de kwaliteit per opleidingsinstituut of vereniging.
De wil om te helpen is er ongetwijfeld wel, het is de wijze uitvoering en de mentaliteit van de EHBO-er die het verschil maakt.
Arrogant en pochend hulpverlenen kan weleens averechts werken.
Een ding telt, een slachtoffer dient adequaat en direct te worden geholpen door goed getrainde EHBO-ers. EHBO-ers die denken dat ze het goed doen omdat ze al dertig jaar EHBO-er zijn, en zijn blijven hangen in de jaren zeventig (methodes), tja ... daar heb ik niet veel van op.
Andere verlenen eerste hulp zoals ze recentelijk is geleerd of zijn bijgeschoold.
Je weet dus helaas nooit van te voren waarmee je te maken krijgt.

Ik heb uit eigen ervaring gezien dat er Sigma leden zijn die infuus zakken in de auto hebben liggen. Staat leuk als de kofferbak open gaat of is er sprake van potentieel gebruik door zo iemand. Ik heb trouwens geen operatie messen kunnen waarnemen.
Ik zou toch niet door zo'n EHBO-kwakzalver geholpen willen worden die denkt dat hij minstens "trauma arts" is.


Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #69 Gepost op: 19 januari 2006, 21:21:35
Willem,

Alsjeblieft heb het nou eens over die 99% die normaal is.
EHBO-er, BHV-er, Sigma enz.
In jouw ogen zijn ze allemaal doorgeslagen en weet ik het allemaal.
Laat die ene procent voor wat het is. Als die over de schreef gaan ontfermt justitie zich daar wel over.
Doe gewoon effe positief mee. ;)

De een heeft een bordje brandweer, de ander dierenambulance, de ander sigma, de ander ehbo of een vlaggetje van zijn voetbalclub. 8)

RAdeR

P.S. Delta heeft gelijk als sigma kan je de AHV-ers assisteren. Dus kom je alleen aan dan kun je niks meer en niks minder dan een EHBO-er. Alhoewel in de HOC cursus en herhalingslessen, oefeningen e.d. krijg je wel meer mee dan een gewone EHV-er.
Maar AHV-ers maken soms dankbaar gebruik van "toevallig" passerende sigma-leden; weet ik uit ervaring.