Hoi Marco,
Als het dus niet mijn auto was, weet ik al wie wel, want er was maar een ander sigma-lid van NM-Limburg bij die hulpverlening Paaszaterdag. Laat maar even iets weten via de forummail, dan zeg ik je wel wie en als je met hem hebt samengewerkt op een andere post weet je ook dat dit zeker geen cowboy is.
Over die verwachting die aldanniet schept met zo'n bordje en nog belangrijker het waarmaken hiervan. Dat is de reden dat ik hier uitgebreid op heb gereageerd, want daar heb ik ook lang over lopen denken bij de keuze tussen al die verschillende uitvoeringen van bordjes. Ik had dus eerst een wit bordje met blauwe tekst SIGMA en een star-of-life en 2 problemen:
- een buurvrouw die cursus-bloemstukjes-maken geeft, dit betekend dat een paar avonden in de week de hele straat vol staat met auto's en de dames krea's staan nu niet echt bekend om hun oplettendheid en parkeer kunst.
Dus een auto met SIGMA en sol achter de voorruit is geen reden onze oprit niet te blokkeren....
- voorvalletje, op weg van werk naar huis stop ik bij een aangereden wielrennen die bewusteloos tegen het asvalt lag, pak mijn EHBO-koffer uit de achterklep en wordt door een zeer paniekerige omstander gevraagd: "ben u iets ?" Toen was mijn conclusie SIGMA incl sol wordt niet geassosieerd met een hulpverlener !
Ik heb er toen zelfs overgedacht om met een bordje "brandweer" achter de voorruit te plakken. Die kent iedereen en ik maak immers ook deel uit van onze bedrijfsbrandweer. Maar dan ben ik me nu net weer aan het uitgeven voor iets wat ik dus niet ben: ik hoef niet als vrijwilligebrandweer vanuit de thuissituatie uitrukken te doen. Dus waarom dan een autobordje brandweer ?
Dus toen ik dat type bordje tegen kwam, met ambulance en voluit "snel inzetbare groep ter medische assistentie" voldeed het wat mij betreft aan alle eisen. Maar kun je het dan maken dat je als "slechts een SIGMA-vrijwilliger" met een bordje gaat rijden waarbij men in eerste instantie denkt aan de proffesionals die dit als dagelijkswerk doen.... Volgens mij wel dus: je hebt plegen, chauffers en assistenten. En deze ambulance-assistenten, voor de insiders SIGMA-leden genoemt, zijn vrijwilligers bij de ambulance-dienst zij worden opgepiept bij grote ongevallen ter als de profs handjes te kort komen. Probeer dit maar eens op een andere manier uit te leggen aan je oma zonder daar afkortingen als GHOR, RAV, GGD, GNK, BZK en moeilijke constructies met het Rode Kruis bij te halen.
Tenslotten het waarmaken van een geschepte verwachting: Kwalitatief goede Eerste Hulp verlenen en een fatsoenlijke melding doen uitgaan !
Die wielrenner was bewusteloos en had een snurkende ademhaling, middels manueel fixatie en jawtrust kreeg ik een vrije A en heb hem in een betere toestand aan de ambu kunnen overdagen dat ik hem had aangetroffen. Meegeholpen met de logrol en samen met de chauffeur gespind. Heeft toch wel meerwaarde hoor, als niet-meer-wetende EHBO-er had ik hem in de stabiele zij gedraaid.
grtz
Robin