SIGMAlid met ambulancebord achter de voorruit

Auteur Topic: SIGMAlid met ambulancebord achter de voorruit  (gelezen 39435 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #10 Gepost op: 1 april 2005, 23:38:31
Hoi Marco

Was die regio soms Noord- en Midden-Limburg ? Dan hoef je me nog alleen het type auto door te geven en weten we wiens bordje je hebt staan te bewonderen. Als het een zwarte Golf variant was, was het de mijne. Maar dat lijkt met sterk want ik ben afgelopen zaterdag op mijn niet als hulpverleningsvervoermiddel-herkenbare-fiets naar onze gezamelijke hulpverlening gekomen...

Bij ons Sigma-team (Weert) hebben inderdaad een paar mensen de hier afgebeelde gele bordjes van de brandweerwinkel aangeschaf en ik ben er daar dus 1 van. Op het bordje staat precies hetgeen ook op onze voertuigen staat: ambulance en dan voluit: snel inzetbare groep ter medische assistentie. Een bordje moet vooral duidelijk zijn. Een bordje waarop alleen de misterieuze term SIGMA staat werkt dan niet. Dit is als slecht bekent bij insiders in de hulpverlening laat staan bij het grote publiek.

Wat is het practisch doel van een autobordje (dus naast het hier genoemde trots op je club) dat je daarmee hoopt dat je medemensen je niet in-parkeren en dat onze vrienden in het blauw zich niet afvragen wat die auto daar in de berm doet als je bij een ongeval bent gestop om Eerste Hulp te verlenen. Ik (en zover ik weet mijn team genoten ook) weten dondersgoed dat dit geen ontheffing van de RVV is.

Dan met Rode Kruis of SOL: het Rode Kruis is beschermd eigendom van het Rode Kruis en mogen individuele NRK-leden niet gebruiken. De SOL is wettelijk vrij te gebruiken. Bovendien voor de situatie bij SIGMA Weert ben ik daar een van de weinige NRK-leden, de meerderheid is EHBO-vereeninginglid.

Tenslotte het gehobby met voorraden medische artikelen achter in de kofferbak... zo'n mensen ken ik ook en dat moeten ze vooral zelf weten zolang ze maar van mij en mijn familie afblijven met hun tengels! Daar moet je geautoriseerd voor zijn. Dus in mijn kofferbak vindt je een verbandkoffer A en een geel RWS hesje met opschrift EHBO.

m.v.g.

Robin

Je bent niemand verantwoording verschuldigd... maar da's mijn mening. :-X


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #11 Gepost op: 1 april 2005, 23:58:30
Ik heb ook twee bordjes met sigma erop eentje als die derde die afgebeeld staat maar dan zelf een stickertje van de star of life erop geplakt over het rk logo.(op de kast in de woonkamer)
En eentje waar reflecterend sigma op staat .(in de auto)
En waarom zul je nu vragen nou gewoon ik vind het leuk om te laten zien waar ik me zolang  voor uitgesloofd heb.
Dag in dag uit aan een stuk door met de neus in de boeken.
Ik heb me er te pletter voor geleerd en ben er trots op en dat wil ik laten zien. ;D

Waarom ook niet.
Je ziet zovaak mensen langs rijden in auto`s die helemaal beplakt zijn met voetbal spullen en ga zo maar door ze zijn er trots op fan te zijn .
Ik dus ook ;D
En mij gaat het er echt niet om dat ik er rechten aan wil ontlenen of wat mensen hier ook mogen denken het is gewoon een uit de hand gelopen hobby en zover ik weet is het niet verboden. ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 3 april 2005, 14:16:17
Hoi Marco

Was die regio soms Noord- en Midden-Limburg ? Dan hoef je me nog alleen het type auto door te geven en weten we wiens bordje je hebt staan te bewonderen. Als het een zwarte Golf variant was, was het de mijne. Maar dat lijkt met sterk want ik ben afgelopen zaterdag op mijn niet als hulpverleningsvervoermiddel-herkenbare-fiets naar onze gezamelijke hulpverlening gekomen...

Bij ons Sigma-team (Weert) hebben inderdaad een paar mensen de hier afgebeelde gele bordjes van de brandweerwinkel aangeschaf en ik ben er daar dus 1 van. Op het bordje staat precies hetgeen ook op onze voertuigen staat: ambulance en dan voluit: snel inzetbare groep ter medische assistentie. Een bordje moet vooral duidelijk zijn. Een bordje waarop alleen de misterieuze term SIGMA staat werkt dan niet. Dit is als slecht bekent bij insiders in de hulpverlening laat staan bij het grote publiek.

Wat is het practisch doel van een autobordje (dus naast het hier genoemde trots op je club) dat je daarmee hoopt dat je medemensen je niet in-parkeren en dat onze vrienden in het blauw zich niet afvragen wat die auto daar in de berm doet als je bij een ongeval bent gestop om Eerste Hulp te verlenen. Ik (en zover ik weet mijn team genoten ook) weten dondersgoed dat dit geen ontheffing van de RVV is.

Dan met Rode Kruis of SOL: het Rode Kruis is beschermd eigendom van het Rode Kruis en mogen individuele NRK-leden niet gebruiken. De SOL is wettelijk vrij te gebruiken. Bovendien voor de situatie bij SIGMA Weert ben ik daar een van de weinige NRK-leden, de meerderheid is EHBO-vereeninginglid.

Tenslotte het gehobby met voorraden medische artikelen achter in de kofferbak... zo'n mensen ken ik ook en dat moeten ze vooral zelf weten zolang ze maar van mij en mijn familie afblijven met hun tengels! Daar moet je geautoriseerd voor zijn. Dus in mijn kofferbak vindt je een verbandkoffer A en een geel RWS hesje met opschrift EHBO.

m.v.g.

Robin

Uitstekend verhaal.....


Ambuman

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 3 april 2005, 21:57:07
Bordjes..... Tja, wat moet je ervan zeggen.
Laat ik het zo zeggen: Ik denk niet dat het uitmaakt of er sigma staat of "snel inzetbare groep ter medische assistentie", mensen hebben vaak ook niet van een snel inzetbare groep ter medische assistentie gehoord.

Zelf ben ik ook lid van het ambuteam in de regio (en dus ook oproepbaar) en ik heb ook geen bordje in de auto of ook maar iets waaruit op te maken is dat ik hulpverlener ben. Ook ik heb regelmatig hulp verleend bij ongevallen waarbij mijn auto in de berm stond. Nog geen enkele keer zijn daar vragen over gesteld of is daar moeilijk over gedaan door de politie. En ingeparkeerd worden ligt voor een deel ook bij jezelf. Je moet zorgen dat je niet vastgeparkeerd kan worden.

Ook ik ben trots op wat ik bereikt heb maar dat is voor mijn eigen gevoel en dat hoef ik niet naar een ander te tonen.
Ik veroordeel de mensen niet die het wel graag laten zien, maar ik plaats wel een kritische noot bij de argumenten die aangevoerd worden om een bordje te voeren.
Door het zichtbaar maken van je hobby loop je wel een grotere kans aangesproken te voelen op het moment dat je een fout begaat. Je hebt toch een voorbeeldfunctie.

Het woord ambulance is dan niet beschermd, maar er hangen wel verwachtingen van het publiek aan vast, die niet altijd waargemaakt kunnen worden.
Persoonlijk zou ik er mee oppassen, maar ja, dat is mijn mening.
Hou het gewoon bij een bordje SIGMA. De mensen die het moeten weten, weten dan wel genoeg.


Bytehunter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
    • de vries brandbeveiliging & opleidingscentrum
Reactie #14 Gepost op: 4 april 2005, 16:12:17
ik denk dat je deze bedoeld..

2
 
Het gaat dus om dit bordje. OP een prive auro!!!


Bytehunter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
    • de vries brandbeveiliging & opleidingscentrum
Reactie #15 Gepost op: 4 april 2005, 16:16:10
Hoi Marco

Was die regio soms Noord- en Midden-Limburg ? Dan hoef je me nog alleen het type auto door te geven en weten we wiens bordje je hebt staan te bewonderen. m.v.g.

Robin

Hoi Robin,

Zal je het wel even mailen.

Groetjes Marco


Bytehunter

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
    • de vries brandbeveiliging & opleidingscentrum
Reactie #16 Gepost op: 4 april 2005, 16:22:23

Het woord ambulance is dan niet beschermd, maar er hangen wel verwachtingen van het publiek aan vast, die niet altijd waargemaakt kunnen worden.
Persoonlijk zou ik er mee oppassen, maar ja, dat is mijn mening.
Hou het gewoon bij een bordje SIGMA. De mensen die het moeten weten, weten dan wel genoeg.

Ambuman. Ik ben het volledig met je eens. Iedereen mag achter zijn raam hangen wat hij wil.  En net zoals je zelf al aan geeft, het schept een bp verwachting.


sigmash

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 4 april 2005, 21:52:01
Hoi Marco,

Als het dus niet mijn auto was, weet ik al wie wel, want er was maar een ander sigma-lid van NM-Limburg bij die hulpverlening Paaszaterdag. Laat maar even iets weten via de forummail, dan zeg ik je wel wie en als je met hem hebt samengewerkt op een andere post weet je ook dat dit zeker geen cowboy is.

Over die verwachting die aldanniet schept met zo'n bordje en nog belangrijker het waarmaken hiervan. Dat is de reden dat ik hier uitgebreid op heb gereageerd, want daar heb ik ook lang over lopen denken bij de keuze tussen al die verschillende uitvoeringen van bordjes. Ik had dus eerst een wit bordje met blauwe tekst SIGMA en een star-of-life en 2 problemen:
- een buurvrouw die cursus-bloemstukjes-maken geeft, dit betekend dat een paar avonden in de week de hele straat vol staat met auto's en de dames krea's staan nu niet echt bekend om hun oplettendheid en parkeer kunst.  :-X Dus een auto met SIGMA en sol achter de voorruit is geen reden onze oprit niet te blokkeren....
- voorvalletje, op weg van werk naar huis stop ik bij een aangereden wielrennen die bewusteloos tegen het asvalt lag, pak mijn EHBO-koffer uit de achterklep en wordt door een zeer paniekerige omstander gevraagd: "ben u iets ?" Toen was mijn conclusie SIGMA incl sol wordt niet geassosieerd met een hulpverlener !

Ik heb er toen zelfs overgedacht om met een bordje "brandweer" achter de voorruit te plakken. Die kent iedereen en ik maak immers ook deel uit van onze bedrijfsbrandweer. Maar dan ben ik me nu net weer aan het uitgeven voor iets wat ik dus niet ben: ik hoef niet als vrijwilligebrandweer vanuit de thuissituatie uitrukken te doen. Dus waarom dan een autobordje brandweer ?

Dus toen ik dat type bordje tegen kwam, met ambulance en voluit "snel inzetbare groep ter medische assistentie" voldeed het wat mij betreft aan alle eisen. Maar kun je het dan maken dat je als "slechts een SIGMA-vrijwilliger" met een bordje gaat rijden waarbij men in eerste instantie denkt aan de proffesionals die dit als dagelijkswerk doen.... Volgens mij wel dus: je hebt plegen, chauffers en assistenten. En deze ambulance-assistenten, voor de insiders SIGMA-leden genoemt, zijn vrijwilligers bij de ambulance-dienst zij worden opgepiept bij grote ongevallen ter als de profs handjes te kort komen. Probeer dit maar eens op een andere manier uit te leggen aan je oma zonder daar afkortingen als GHOR, RAV, GGD, GNK, BZK en moeilijke constructies met het Rode Kruis bij te halen.  :D

Tenslotten het waarmaken van een geschepte verwachting: Kwalitatief goede Eerste Hulp verlenen en een fatsoenlijke melding doen uitgaan !

Die wielrenner was bewusteloos en had een snurkende ademhaling, middels manueel fixatie en jawtrust kreeg ik een vrije A en heb hem in een betere toestand aan de ambu kunnen overdagen dat ik hem had aangetroffen. Meegeholpen met de logrol en samen met de chauffeur gespind. Heeft toch wel meerwaarde hoor, als niet-meer-wetende EHBO-er had ik hem in de stabiele zij gedraaid.

grtz

Robin


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 5 april 2005, 20:53:12
Ik rijdt met rode kruis stickers op mijn wagen en heb in mijn dashboard een reflecterende zacht plastic bordje SIGMA voor het geval het zinnig zou zijn om het voor de voorruit te leggen.

Mijn ervaring is dat de Rode Kruis stickers over het algemeen de juiste associatie opwekken.


Robert H

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 23 april 2005, 09:44:39
Daar kan ik bij aansluiten, ik heb zelf ook nog een bordje achter de voorruit met een sol met gecombineerd met een rood kruis.

Maar ik denk ook zelf dat achteraf het gele bordje met snel inzetbare enz. + een rood kruis of GHOR logo het beste is en op die wijze naar het publiek toe betere uitstraling kan hebben.
Zo wek je ook geen valse verwachtingen op.

En de eeuwenlange durende discussie, wel of niet bordje achter de voorruit, sluit ik me aan bij Bianca.

Je slooft je uit om iets te bereiken en dat doe je met een bepaald doel en die kennnen we allemaal.
En dat mag gerust een ander zien!

Groetjes Robert, SIGMA Midden- en West Brabant.

(trouwens ik ben jarig vandaag)........ :D