Waarom toch het gebruik van de STOL? In datzelfde rijtje past ook het gebruik van ambulancekleding, het gebruik van ambulancestriping?
Voelt men zich soms minderwaardig? Of juist meer waard met een STOL sticker achter de voorruit?
Ik weet dat de opleiding tot SIGMA-lid pittig is, maar er zijn meer pittige opleidingen. Ik vindt het vergelijk met iemand die zijn voertuig vol plakt met stickers van zijn favoriete voetbalclub plakt dan ook manco gaan.
Ook de argumenten dat de politie je voertuig met rust laat bij een ongeval, herkenbaarheid, etc…..het is allemaal zoeken naar excuses om iets te gebruiken wat een ander toebehoord.
De termen ambulance en de STOL staan voor de ambulancehulpverlening. Dat schept verwachtingen bij het publiek. Deze verwachtingen maken de ambulancehulpverleners waar door scholing, bijscholing, profchecks en wat al niet meer. Met andere woorden: de STOL staat voor een bepaalde maat van kwaliteit. Het is dan ook jammer dat het teken niet beschermd is in Nederland.
Zonder de SIGMA-leden tekort te doen, de kwaliteiten liggen nu eenmaal op een ander niveau dan van de professionele ambulancehulpverlener.
Wat is de meerwaarde van dat stickertje achter je voorruit in de hulpverlening. Volgens mij nul komma nul.
Robin heeft goed werk verricht bij de bewusteloze wielrenner. Hij heeft het voorwerk voor de ambulancehulpverleners gedaan. Zoals het een goed hulpverlener betaamt. Zou jij dat zonder stikker minder goed doen?
Bovendien: het is mijn ervaring dat het een slachtoffer worst zal wezen wie hem helpt, als hij maar geholpen wordt. En dat doet iedere hulpverlener op zijn niveau.
Naar omstanders toe: ik heb geen stikker, bordje of wat niet meer achter mijn (motor)ruit. Nog nooit heb ik uit hoeven te leggen wie ik ben en wat ik doe en waarom. Ik bied mijn diensten aan, die worden geaccepteerd. Door handelend optreden blijkt wat je waard ben.