Ik kan me goed voorstellen dat de conducteurs niet tegen alles zijn opgewassen....BHV'ers, waarschijnlijk (correct me if I'm wrong) getraind op ontruiming en LEH. Maar wat te doen met een flinke verwonding??
Een jaar of 2 terug 2 trillende conducteurs aangetroffen op het perron. Er zat een meisje in de coupe dat suïcidaal was (dat is natuurlijk wel een zeer vervelende bijkomstigheid op het spoor) en ze had haar hand opengehaald. Een hele plas bloed, alles ondergesmeurd, een lege coupe en de eerder vermelde conducteurs op het perron. Er was omgeroepen dat de trein met vertraging zou binnen komen en dan zou wachten op een ambulance, dus ik heb gevraagd wat er was en of ik hulp kon bieden. Ik werd naar binnen gestuurd: "daar zit ze". Een EHBOtrommel oid moest nog steeds opgezocht worden. Gelukkig had ik zelf handschoenen mee, dus handschoenen aan en de heftig bloedende hand maar dichtdrukken. De hele bovenkant lag open....eerdere hechtingen waren eruit gepeuterd en de hand had klem tussen de deuren gezeten.
Ik vond het triest voor het meisje, dat ze daar behoorlijk bloedend helemaal alleen zat zonder hulp.
Ik vond het slordig dat er geen EHBOtrommel of wat dan ook gehaald was.
Ik kon me ook goed voorstellen dat de conducteurs van streek waren, want wie weet wat ze eerder hebben meegemaakt met suïcidalen.
Mijn oudste zoon heeft ooit knel gezeten tussen het scharnierende gedeelte van de deur (hij was toen 3 en op een vage manier zat zijn vingertje tussen 2 delen van de draaistang geklemd...). Ik heb naar buiten gebruld dat de deuren niet gesloten mochten worden en de conductrice was nog meer van slag dan ik. Ik stond met een brullende peuter en een inmiddels meeblerend broertje...vinger zat enorm vast, helemaal platgedrukt en zie hem maar eens los te krijgen. Uiteindelijk gelukt, werd daarna doorverwezen naar overzijde perron (lang stuk lopen, eerst perron helemaal af en vervolgens andere perron weer helemaal op lopen), waar ik bij het toenmalige loket wel om hulp kon vragen en hups weg trein. De hulp bestond uit vragen of ik ergens kon bellen en kon koelen en of hij wat te drinken kon krijgen voor de schrik en pijn.
Het lijkt mij toch wel fijn om meer hulp te hebben in een trein. Ook in drukke treinen (vertraging/uitval), waarbij mensen soms enorm klem zitten, dreigen flauw te vallen door de warmte/benauwdheid, struikelen, gladheid op het perron....mensen zijn veelal afhankelijk van omstanders die ook vaak maar wat 'proberen', want lang niet altijd staat er een adequate EHBO'er vlakbij.