Pyromanen teisteren Detroit: een jaar helmet-cam met de brandweer

Auteur Topic: Pyromanen teisteren Detroit: een jaar helmet-cam met de brandweer  (gelezen 2858 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Pyromanen teisteren Detroit: een jaar helmet-cam met de brandweer

2012 a year on my lid, in Highland Park MI
door Jules Seegers
Buitenland

Politieke en financiële crises zorgden voor werkloosheid en leegloop in Detroit. Wat deels achterblijft is verveling en leegstand in het eens zo trotse Motor City. Nu is het er in delen van de stad feest voor brandstichters. Een brandweerman neemt ons een jaar lang mee ‘op’ zijn helm. Een intens ritje.

Dat Detroit al enige tijd niet meer het trotse Motor City van de Verenigde Staten is, weten we wel. Het dystopische beeld dat van de stad werd geschetst in Robocop is ineens niet zo heel futuristisch meer.

ABC meldde eerder al dat de verlaten gebouwen in Detroit dankbaar doelwit zijn van pyromanen of gewoon mensen die niks te doen hebben. Nog nooit waren er zoveel branden als afgelopen zomer.

De beelden zijn in elk geval boeiend. En natuurlijk staan de ronkende beats en venijnige rijm van stadsdichter Eminem onder het materiaal. Backdraft, eat your heart out.

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/01/04/pyromanen-teisteren-spookstad-detroit-een-jaar-helmet-cam-met-de-brandweer/

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2013, 13:29:20
In 2010 is er al een documentaire gemaakt over de Firefighters in Detroit: Burn, volgens mij al eerder op dit forum ergens gepost.
Toen was er al sprake van een failliete stad met leeg loop van hele wijken. Met een toenemend gevaar voor ontstaan van brand (al dan niet moedwillig) en exponentieel toenemend gevaar voor Brandweerlieden.
(Waarbij je dus ook moet bedenken dat er ook op de Detroit FD steeds verder bezuinigd werd.....)

BURN - The Detroit Firefighter Documentary

Op de website van Burn staat ook een nieuwe trailer
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Nickvm

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2013, 16:49:46
Wat mij toch altijd weer opvalt is dat er weinig ademlucht wordt gedragen in de USA.

Kolkkie

• Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2013, 21:17:47
Wat mij toch altijd weer opvalt is dat er weinig ademlucht wordt gedragen in de USA.

Dat is het eerste wat ik dacht toen het filmpje bij 1.20 was.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

I1985

• Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2013, 13:25:13
Mja doek over het gezicht viel mij ook meteen op. Maar ook dat er naar mijn idee meerdere keren een behoorlijk risico word genomen voor lege verlaten vrijstaande gebouwen. Maar ook het openmaken van de motorkap terwijl z'n collega nog niet klaar is om te blussen, lijkt mij toch de voorkeur hebben om eerst klaar te staan met water.

Maar goed dat zijn gewoon een paar dingen die mij zo opvielen. Verder gaaf filmpje om te zien.