Ik ga er van uit dat er wél nog stroom op de bovenleiding staat en er nog 'gewoon treinen rijden: LEVENSGEVAARLIJK.
Niemand weet of er een trein aankomt. Wat is procedure van NS of ProRail wanneer er één of meerdere treinovergangen in storing raken - en dus sluiten (rood licht etc)?
Als oud inwoner van de wijk de Leijen in Bilthoven vaak genoeg een spoorwegovergang met storing meegemaakt.
Op het moment dat de stroomvoorziening uitvalt, of enig andere storing optreed gaat de helft van de overgang dicht (aankomend rijverkeer kan er dus niet op zonder te slalommen). De andere bomen blijven recht of schuin overeind staan maar klipperen wel (hierdoor kan men zien dat er een storing is).
Ik weet niet zeker of Prorail automatisch bericht krijgt van een storing maar de keren dat ik de politie (en tegenwoordig rechtstreeks met Prorail) belden was de storing al bekend.
Op het moment dat de storing bekend is rijden
alle passerende treinen ''met last'', dit houd in dat zij luid toeterend en stapvoets de overgang passeren (knappe jongen die dan nog geraakt wordt). Vroeger kwam de politie nog wel het verkeer regelen en dan werd ook gevraagd om de bomen omhoog te duwen als er geen trein aankomt (en weer te laten zakken als de trein komt). Hierdoor konden de auto's sneller doorrijden.
Tegenwoordig komt de politie niet meer (of je krijgt te horen dat ze komen maar na 50 minuten nog niemand), ondanks het dat de wijk volkomen afgesloten is door twee spoorwegovergangen moeten de burgers het zelf maar uitzoeken. Totdat Prorail aanwezig is duurt meestal 30-45 minuten en daarna moet het nog gerepareerd worden.
Ik zie dan ook liever dat een paar mensen de bomen omhoog duwen als er geen trein voorbijkomt, dan dat automobilisten zelf gaan slalommen zonder goed zicht. Nog fijner zouden wat agenten zijn die verkeerschaos beheersen en zorgen voor doorstroming ipv van burgers die zelf het verkeer gaan regelen om te zorgen dat de halve stad niet vastloopt, maar dat is schijnbaar niet meer mogelijk (of zou de Nationale Politie daar verandering in brengen
)
Overigens worden er in Bilthoven nu twee spoortunnels gebouwd, nog even en dan is het probleem verleden tijd.