Het is inderdaad een feit dat in geval van een kinderreanimatie de oorzaak in verreweg de meeste gevallen ligt in een A en/of B probleem, en zelden een gevolg is van een ritmestoornis. Het nut van een AED is in die gevallen inderdaad (helaas) erg klein. In de praktijk geven wij ook maar zelden het advies om kinderelektroden bij de AED aan te schaffen. Naast het feit dat ze meestal nutteloos zijn, komen er ook nog eens extra kosten bij, en bijkomend nadeel is dat kinderelektroden in veel gevallen een kortere houdbaarheid hebben dan volwassen elektroden.
De situatie waar René op wijst (althans, zo interpreteer ik het) ligt anders: Als er eenmaal binnen een organisatie besloten is om een AED aan te schaffen, dan lijkt mij dat erg nuttig, en een mooi besluit. Immers, er werken ook vele begeleiders op kinderdagverblijven, er komen veel ouders, en wellicht kan de AED niet alleen voor intern gebruik dienen, maar ook ingezet worden in burgerhulpsystemen. Als er binnen deze organisaties besloten wordt om een AED aan te schaffen, dan lijkt mij de aanschaf van kinderelektroden wel degelijk relevant. In die gevallen lijkt mij het ook raadzaam om te oriënteren op een AED die geschikt is voor gebruik bij kinderen.
Andere fabrikanten zijn enorm geheimzinnig over hoe hun detectie werkt en hoe de resultaten zijn.
Dat is mij niet bekend hoor!
Volgens mij zijn de meeste fabrikanten hier vrij helder over: Immers, de meeste fabrikanten werken met een stroom-reducer die ervoor zorgt dat er geen "volwassen" stroomsterkte wordt afgegeven, maar een gereduceerde schok. Daar zit weinig geheimzinnigheid aan: Ze doen eigenlijk niet meer dan een extra weerstand inbouwen in hun kinderelektroden. Op zich redelijk effectief, maar het is geen hogere defibrillatiekunde die hierbij komt kijken....
Voor zover mij bekend heeft alleen Primedic een meer geavanceerd systeem (overigens momenteel alleen nog maar beschikbaar voor de volautomaat, welke gebaseerd is op een nieuw moederboard), waarbij de gehele analyse van het ritme wordt omgegooid.
Interessant detail is wel dat in de VS de kinder electrodes alleen op doktersrecept te krijgen zijn, met andere woorden. AED alleen bij kinderen als de dokter vooraf heeft aangegeven dat dat voor dit kind (vanwege reeds aanwezig probleem) effect heeft / het voordeel de gevaren overtreft.
Amerika is een raar land, auditor, met een totaal ander systeem dan bijvoorbeeld in Nederland. Voor zover ik weet zijn de meeste AED's niet vrij verkrijgbaar, maar uitsluitend op recept. Alleen Philips adverteert ermee dat zij de enige AED in huis hebben (HS1) die "over the counter" verkocht mag worden, dus zonder doktersrecept. Dat zal best kloppen. Dus dat de kinderelektroden dan ook niet vrij verkrijgbaar zijn, kan ik me wel voorstellen