Die gasten die in van die DV&O busjes arrestanten heen en weer rijden, hebben die dezelfde bevoegdheden als agenten (lees: kunnen die je iets maken als je je ze inhaald met 'n iets te hoge snelheid) ?
Naar ik aanneem is dat niet het geval.
De Dienst Vervoer & Ondersteuning is een justitie organisatie en hebben 3 hoofdtaken n.l. het vervoeren, beveiligen en ondersteunen.
Ze werken niet uitsluitend voor de dienst justitiele inrichtingen maar verzorgen ook andere bewakings en beveiligings taken bij andere (semi)overheden.
De V van vervoer als eerste is cruciaal in de organisatie.
Verdachten,vreemdelingen en afgestrafte gedetineerden worden door de transportgeleiders kriskras door het hele land gereden.
Zij halen en brengen mensen van en naar justitiele inrichtingen, rechtbanken, politiebureaus en tal van andere bestemmingen.
Het vervoer kent 3 gradaties,het Regulier Beveiligd Vervoer (RBV) richt zich vooral op de minste veiligheidsrisico's.
Voor agressieve en psychisch gestoorde gedetineerde wordt het Extra Beveiligd Vervoer (EBV) ingezet.
In uitzonderlijke gevallen, zoals bij mogelijke liquidatie of ontsnapping van de delinquent met hulp van buitenaf komt het Bijzonder Ondersteunings Team (BOT) in actie, deze beschikken over zwaar beveiligde voertuigen en voeren daarmee de Bijzondere BeveiligingsOpdrachten (BBO) uit.
Denk bijvoorbeeld aan die donkerblauwe of zwarte auto's met alleen een zwaailampje op het dak, niet te verwarren met soort gelijke auto's van de Dienst Koningklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKDB).
Afgelopen dagen was op televisie zichtbaar hoe Samier A de rechtbank werd binnen gebracht in een donkere auto met getint glas gevolgd door een tweede.
Daarvoor worden de medewerkers van het DV&O intern door eigen docenten van het DV&O snel (aanvullend) opgeleid.
Zelfstandig of in samenwerking met het Opleidingsinstituut DJI verzorgen de docenten de verschillende beroeps opleidingen, voortgezette praktijkgerichte opleidingen en onderhoudstrainingen.
Centraal hierbij staan de fysieke training en het aanleren van praktische vaardigheden, zoals aanhoudings- en afweertechnieken, celbetreding, rijvaardigheid, bewakingstechnieken, vuurwapentraining en het omgaan met verbindingsmiddelen.
Uit bovenstaand blijkt dat zij een aantal taken van politie/justitie hebben overgenomen als het gaat om vervoeren, beveiligen en bewaken, maar aanhouden voor het rijden met te hoge snelheid zal aan de daarvoor bedoelde diensten worden over gelaten.
tekst is niet helemaal van mijzelf, deels komt uit de brochure van hoe kan het ook anders het DV&O.