Over betrouwbaarheid: Ik ben zelf beroepsmatig bij incidenten en zie soms zelfs de grootste nieuwssites enorme missers maken. Hoe dat komt weet ik niet maar de informatievoorziening lijkt aan alle kanten te rammelen.
Maar los daarvan: Terug even naar de topicvraag:
Foto's kunnen zeker helpen bij de verwerking. Voor mezelf heb ik foto's op die manier nog nooit echt bewust gebruikt, maar ik zit ook nog niet zo lang in het ambulante vak, dus dat komt wellicht nog?
Wel heb ik in mijn klinische werkperiode soms slachtoffers (of hun familie) gewezen op het feit dat er foto's beschikbaar zijn. Niet om die nu direct te bekijken (sommigen wilden dit echter wel) maar wel voor later.
En de reacties daarop waren positief. Mensen konden zich daarna pas voorstellen waardoor ze gewond waren, wat de impact was.
Misschien weer een klein beetje off-topic, maar ik adviseerde familie soms om foto's te maken van hun familielid, aan alle toeters en bellen op de IC. En ook dat werd positief ontvangen. Het kunnen bekijken van de foto's maakte toch weer een stukje verhaal in hun hoofd compleet.
Niet iedereen kan daarmee om gaan, maar al pratende merk je vanzelf of je mensen dit wel of niet moet vertellen.