Wet- en regelgeving aangaande het openbaar vervoer

Auteur Topic: Wet- en regelgeving aangaande het openbaar vervoer  (gelezen 6829 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

AVLS142

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78




DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2013, 15:44:41
In dit filmpje wordt door iemand gesteld dat "filmen in een voertuig" niet mag. Volgens mij is de metro een voor het publiek toegankelijke plaats en filmen daarom toegestaan. Voorts is een aanhouding (of is het een overval...?) een ingrijpende gebeurtenis en kan er sprake zijn van een zwaarwegend publiek belang deze gebeurtenis vast te leggen.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2013, 15:49:28
Filmen is bij de meeste vervoersbedrijven niet toegestaan volgens de (huis)regels van het betreffende vervoersbedrijf.
Hieronder het hoe en wat omtrent in dit geval bij de Amsterdamse GVB.

Filmen of fotograferen op locaties van GVB
Als u wilt filmen in de GVB voertuigen of op GVB locaties, dan moet u daarvoor schriftelijk toestemming vragen via media@gvb.nl.
Het kan een aantal dagen duren voor u antwoord hebt.
 
Vanaf de openbare weg.
Voor fotograferen of filmen vanaf de openbare weg heeft u geen toestemming nodig,

Wel gelden de volgende regels:
- Medewerkers van GVB worden niet door u geïnterviewd of tegen hun wil herkenbaar in beeld gebracht.
- De normale dienstuitvoering mag niet worden gehinderd.
- Passagiers mogen niet worden gehinderd.

BRON: http://www.gvb.nl/overgvb/Filmen/Pages/filmen.aspx
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2013, 15:52:32
Mee eens. De filmer zit op ruime afstand en houd zich niet hinderlijk op bij de aanhouding. Ik snap dat je er als OA misschien niet op zit te wachten, maar get used to it. Commentaar van de filmer vond ik dat ook een rake opmerking: we leven niet in oost-Duitsland.

Wees transparant als je aan't werk bent, probeer ik ook altijd zoveel mogelijk te doen.


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2013, 15:54:27
Filmen is bij de meeste vervoersbedrijven niet toegestaan volgens de (huis)regels van het betreffende vervoersbedrijf.

De regels van een vervoerbedrijf zijn natuurlijk ondergeschikt aan de wet, maar ik vraag mij af of het voertuig zelf onder een voor het publiek toegankelijke plaats moet worden gerekend. De perrons in elk geval wel.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #5 Gepost op: 6 januari 2013, 16:34:48
De regels van een vervoerbedrijf zijn natuurlijk ondergeschikt aan de wet, maar ik vraag mij af of het voertuig zelf onder een voor het publiek toegankelijke plaats moet worden gerekend. De perrons in elk geval wel.

Ehm, het publiek wordt er toch mee vervoerd?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2013, 16:51:24
Ehm, het publiek wordt er toch mee vervoerd?

Tegen betaling.. dus je koopt de dienstverlening om van A naar B vervoerd te worden. Als je niet betaald ben je zwartrijder en word je eruit gezet. Kortom geen publiek toegankelijke plek denk ik dan in mijn simpelheid en dus moet je toestemming hebben om te filmen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2013, 16:52:00
De regels van een vervoerbedrijf zijn natuurlijk ondergeschikt aan de wet, maar ik vraag mij af of het voertuig zelf onder een voor het publiek toegankelijke plaats moet worden gerekend. De perrons in elk geval wel.

Denk het niet. Je moet immers een geldig kaartje hebben om je op het perron te mogen bevinden. Is dus niet publiek toegankelijk.

Ehm, het publiek wordt er toch mee vervoerd?

Sterk woordgrapje!  O0 Helaas moet je aan boord ook een kaartje hebben.

In beide gevallen ga je volgens mij een overeenkomst aan zodra je een kaartje koopt. Zij vervoeren jou van A naar B, jij houdt je aan de huisregels.

Maar misschien zit ik er helemaal naast. Is er hier niet iemand die bij een OV bedrijf werkt die er meer van weet?


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2013, 17:00:24
Ehm, het publiek wordt er toch mee vervoerd?
Een vliegtuig of taxi vervoert in principe ook publiek. Een tram, bus, metro of trein is niet een voor het publiek toegankelijke plaats. Er moet immers toestemming worden gevraagd (in vorm van een kaartje danwel het inchecken met de ov-strippencard) alvorens het instappen.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #9 Gepost op: 6 januari 2013, 17:06:55
Mee eens. De filmer zit op ruime afstand en houd zich niet hinderlijk op bij de aanhouding. Ik snap dat je er als OA misschien niet op zit te wachten, maar get used to it. Commentaar van de filmer vond ik dat ook een rake opmerking: we leven niet in oost-Duitsland.

Wees transparant als je aan't werk bent, probeer ik ook altijd zoveel mogelijk te doen.

wat vind je raar aan die opmerking>?