Wet- en regelgeving aangaande het openbaar vervoer

Auteur Topic: Wet- en regelgeving aangaande het openbaar vervoer  (gelezen 6828 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #20 Gepost op: 6 januari 2013, 21:00:04
Interessante discussie, ik ben dan ook erg benieuwd wie er meer over kan vertellen. Is filmen hier toegestaan? Ik zeg van wel, er moet dan wel een kaartje worden gekocht maar de voertuigen zijn publiek toegankelijk. Ofterwijl, iedereen mag zich daar bevinden zolang hij/zij betaalt.
Beetje vergelijkbaar met het commerciele parkeerterrein, dit is een voor het openbaar verkeer openstaande weg al is het vaak 'ook' privéterrein.

Ik denk dat de huisregels voornamelijk doelen op professionele opnames, ook de NS verbiedt het filmen maar geeft in een toelichting aan dat dit louter voor professionele opnames is en niet voor hobbisten die foto's of film maken tijdens de treinrit.
Desalniettemin, interessant! Ben benieuwd of dit zomaar kan.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #21 Gepost op: 6 januari 2013, 21:10:50
als ik publiceer met de regels van de NS in acht nemen door BOA's van NS onherkenbaar in beeld te brengen; wie kan mij juridisch tegenhouden? Niemand!

Iedereen die in beeld komt, heeft het portretrecht, maar de rechter kan het algemeen belang van publicatie zwaarder wegen, bijvoorbeeld, wanneer een misdrijf wordt gefilmd. De NS kan overigens niet anders doen dan bij publicatie naar de rechter stappen.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #22 Gepost op: 6 januari 2013, 21:15:38
ook de NS verbiedt het filmen

De NS is een particulier bedrijf en een filmverbod alleen regelen in de vervoersvoorwaarden. Nakoming van de vervoersvoorwaarden is een privaatrechtelijke zaak, daar kunnen BOA's niet voor worden ingezet.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Ewald_TrafficS

  • beroepsverkeersregelaar traffic support
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #23 Gepost op: 6 januari 2013, 22:10:50
Filmen is bij de meeste vervoersbedrijven niet toegestaan volgens de (huis)regels van het betreffende vervoersbedrijf.
Hieronder het hoe en wat omtrent in dit geval bij de Amsterdamse GVB.

Filmen of fotograferen op locaties van GVB
Als u wilt filmen in de GVB voertuigen of op GVB locaties, dan moet u daarvoor schriftelijk toestemming vragen via media@gvb.nl.
Het kan een aantal dagen duren voor u antwoord hebt.
 
Vanaf de openbare weg.
Voor fotograferen of filmen vanaf de openbare weg heeft u geen toestemming nodig,

Wel gelden de volgende regels:
- Medewerkers van GVB worden niet door u geďnterviewd of tegen hun wil herkenbaar in beeld gebracht.
- De normale dienstuitvoering mag niet worden gehinderd.
- Passagiers mogen niet worden gehinderd.

BRON: http://www.gvb.nl/overgvb/Filmen/Pages/filmen.aspx

volgens mij is dit alleen voor filmploegen van televisie, het filmen met een telefoon valt daar niet onder.
Beroepsverkeersregelaar Project Coördinator Bhv,er Event Security Officer en amateur fotograaf


Frankovski

  • Artikel 141 én 142 SV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #24 Gepost op: 6 januari 2013, 22:12:37
Het niet mogen filmen in de tram is een huisregel van de vervoerder net zoals dat je b.v. je hond niet op de bank mag laten liggen. Het niet houden aan de huisregels is strafbaar gesteld in artikel 73 van de wet personenvervoer 2000. Artikel 74 geeft aan dat er bij algemene maatregel van bestuur nadere regels gesteld kunnen worden aan wat er onder verstoring van de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt verstaan en hoe deze aanwijzingen onder meer aangegeven kunnen worden. Vermoedelijk zal het dus ergens wat verder gespecificeerd vast liggen.

Ik denk dat de boa's in het filmpje hier dus juridisch gezien ook op door hadden kunnen pakken. Aan de andere kant blijf ik er bij dat ik  daar persoonlijk verder nooit iets mee zou doen, omdat ik ook vind dat zolang je je werk goed en correct uitvoert je niets te verbergen hebt. Daarnaast zit de filmer op zijn plek en hindert hij de boa's niet in de werkzaamheden. Wat mij betreft zinloos om daar aandacht aan te besteden.

Ik zal het even navragen aan boa collega's van de HTM hoe zij hiermee om (kunnen) gaan en of het kant noch wal slaat wat ik hierboven zeg :)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #25 Gepost op: 6 januari 2013, 22:26:37
Als inwoner behoor je de wetten van een land te kennen, die snap ik.

Maar als gebruiker van een openbare ruimte (want dat is het ook al moet je betalen voor het gebruik, er is geen toelatings beleid verder) hoef ik niet alle gebruiksregels te kennen die niet bij een ingang staan aangegeven. Dat betekend dat ik gewoon mag filmen tot iemand mij wijst op andere geldende regels. Gelijk betekend dat ook dat ik nog steeds rechten behoud op het ervoor opgenomen film materiaal.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #26 Gepost op: 6 januari 2013, 22:54:06
Aanwijzingen in het kader van artikel 74 moeten opgevolgd worden, dat is dan ook strafrechtelijk te vervolgen, tot zover ben ik het met je eens. Maar ik zie nergens staan dat het wederrechtelijk is om je niet aan de gebruiksregels te houden. ::)

Als ik in een bioscoop aan het filmen ben kan ik ook buiten worden gezet, omdat het in de huisregels staat, maar dan ik ben nog niet strafbaar...


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #27 Gepost op: 6 januari 2013, 22:57:33
Als ik in een bioscoop aan het filmen ben kan ik ook buiten worden gezet, omdat het in de huisregels staat, maar dan ik ben nog niet strafbaar...

Echter bij de meeste bioscopen hangt een aanwijzing met een camera met en een streep erdoor waardoor je gevoegelijk kunt aannemen dat je niet mag filmen. In sommige bioscopen hangt deze regel totzelfs volledig uitgeschreven bij de ingang op muur of deur.

Eigenlijk is het hetzelfde als het APV verhaal, als het niet duidelijk staat aangegeven hoef ik niet te weten dat iets volgens het APV niet mag.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #28 Gepost op: 6 januari 2013, 23:10:39
Echter bij de meeste bioscopen hangt een aanwijzing met een camera met en een streep erdoor waardoor je gevoegelijk kunt aannemen dat je niet mag filmen. In sommige bioscopen hangt deze regel totzelfs volledig uitgeschreven bij de ingang op muur of deur.

Eigenlijk is het hetzelfde als het APV verhaal, als het niet duidelijk staat aangegeven hoef ik niet te weten dat iets volgens het APV niet mag.

Dan is het nog steeds niet strafbaar om te filmen ;) Filmen in een bioscoop (of in de trein/tram etc) is geen strafbaar feit. Pas als het personeel naar mij toekomt en mij meedeelt dat ik het pand moet verlaten en ik geef daar geen gehoor aan wordt het strafbaar.

In dit geval hebben we te maken met "aanwijzingen" gegeven door personeel van de vervoerder (BOA of geen BOA is niet van belang) en "aanwijzingen" uit de huisregels. Deze aanwijzingen moeten worden opgevolgd in de situaties omschreven in artikel 74. (Wet, bij niet opvolgen kan strafrechtelijk worden vervolgd) Het is zéér discutabel of het filmen in de tram hieronder valt.

Máár stel dat dat is zo, mag een aanwijzing/vordering etc nooit in strijd zijn met andere of hogere wetgeving. In dit geval kan zich men dan beroepen op "vrije nieuwsvergaring" (combinatie van verschillende grondrechten)... ;)


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #29 Gepost op: 7 januari 2013, 00:37:57
Eigenlijk is het hetzelfde als het APV verhaal, als het niet duidelijk staat aangegeven hoef ik niet te weten dat iets volgens het APV niet mag.

Volgens mij is de APV nog steeds een algemeen verbindend voorschrift waar men zich aan heeft te houden. Of moet er ook bij elke boom/winkelpui een bordje 'verboden te urineren' worden geplaatst?  ::)
Senior GGP / Oost-Brabant