Wet- en regelgeving aangaande het openbaar vervoer

Auteur Topic: Wet- en regelgeving aangaande het openbaar vervoer  (gelezen 6700 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #30 Gepost op: 7 januari 2013, 01:42:40
Van de nationale toiletloze vervoerder:

Citaat van: http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/pers/filmen-en-fotograferen.html
 Particuliere opnamen

    Bij opnamen voor privé-doeleinden (voor familiealbum of hobby) vanaf voor het publiek toegankelijke gedeelten van het station en in treinen is geen toestemming van NS nodig.

    Let op: Op grond van onder meer het recht op de persoonlijke levenssfeer en het portretrecht mogen reizigers of NS-medewerkers in beginsel niet zonder hun toestemming herkenbaar worden afgebeeld in een publicatie of reportage

Gelukkig laat bovenstaande regel ook geen onduidelijkheid achter.  :)

De zin begint met 'Bij opnamen voor Privé-doeleinde' en eindigt met regels over Publicatie of reportage
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #31 Gepost op: 7 januari 2013, 08:18:13
Volgens mij is de APV nog steeds een algemeen verbindend voorschrift waar men zich aan heeft te houden. Of moet er ook bij elke boom/winkelpui een bordje 'verboden te urineren' worden geplaatst?  ::)

Nope Nick, zie diverse uitspraken inzake parkeren grote voertuigen wat niet mocht volgens de APV maar niet duidelijk stond aangegeven op de toegangswegen naar de bibeko.

En ik weet eigenlijk ook zeker dat ik een uitspraak ergens heb gelezen over filmen in het openbaar vervoer waar de rechter eenzelfde soort uitspraak deed. En of het moet veranderd zijn maar volgens mij staan de huisregels van de vervoerders nog steeds niet op het kaartje of krijg je nog steeds geen boekje bij het kopen van een kaartje. Tevens staat er nergens op een kaartje dat ik mij aan de huisregels moet houden wat ook gelijk in houdt dat ik niet hoef te weten dat er huisregels zijn.
Dit zie je zo vaak in bij diverse bedrijven die eigen BOA's hebben, de regels zo uitleggen dat ze in de wet vast liggen, echter liggen ze dat niet. Ik moet mij wel houden aan een aanwijzing van een BOA, echter zoals hier in het topic eerder al is aangegeven kan ik in het kader van nieuwsgaring gewoon door filmen evenzogoed als dat ik het reeds opgenomen beeldmateriaal nog steeds mag gebruiken.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #32 Gepost op: 7 januari 2013, 17:08:45
En of het moet veranderd zijn maar volgens mij staan de huisregels van de vervoerders nog steeds niet op het kaartje of krijg je nog steeds geen boekje bij het kopen van een kaartje. Tevens staat er nergens op een kaartje dat ik mij aan de huisregels moet houden wat ook gelijk in houdt dat ik niet hoef te weten dat er huisregels zijn.

Helaas (in dit geval) maak ik al een tijdje geen gebruik meer van papieren kaartjes. Maar ik meen mij te herinneren dat er altijd wel zoiets staat als dat de AvR-NS van toepassing zijn (in geval van een treinkaartje) of de regels van de betreffende vervoerder (in geval van een strippenkaart). Daarnaast vind je in de trein, tram, metro of wat dan ook vaak wel een aanplakbiljet waarop de belangrijkste huisregels nog eens staan aangegeven, inclusief plaatjes :)

Volgens mij is bovenstaande redenering dus iets te kort door de bocht. Of gewoon onjuist ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #33 Gepost op: 7 januari 2013, 17:40:53
Nog even een reactie op voorgaande posts, excuses voor het offtopic gaan.

Nope Nick, zie diverse uitspraken inzake parkeren grote voertuigen wat niet mocht volgens de APV maar niet duidelijk stond aangegeven op de toegangswegen naar de bibeko.

Het kan zijn dat een onderdeel na beroep door de rechter onverbindend wordt verklaard. Dat betekend dat een bepaling in de APV niet voldoet aan de eisen uit de Algemene Wet Bestuursrecht of in strijd met andere wetgeving. Het zou zo kunnen zijn dat dit in het verleden is gebeurd met het parkeren van grote voertuigen, daar ben ik eerlijk gezegd niet in thuis. Dat neemt echter niet weg dat de APV in beginsel nageleefd dient te worden en dat er diverse instrumenten zijn om te handhaven, zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk.

Helaas (in dit geval) maak ik al een tijdje geen gebruik meer van papieren kaartjes. Maar ik meen mij te herinneren dat er altijd wel zoiets staat als dat de AvR-NS van toepassing zijn (in geval van een treinkaartje) of de regels van de betreffende vervoerder (in geval van een strippenkaart). Daarnaast vind je in de trein, tram, metro of wat dan ook vaak wel een aanplakbiljet waarop de belangrijkste huisregels nog eens staan aangegeven, inclusief plaatjes :)

Volgens mij is bovenstaande redenering dus iets te kort door de bocht. Of gewoon onjuist ;)

Het verhaal van huisregels op spoor/metro is wettelijk ook anders geregeld dan bij bijvoorbeeld een kroeg of andere openbare gelegenheid. Er zijn diverse wetten die bepalen dat voorschriften van het bedrijf nageleefd moeten worden. Bijvoorbeeld:

Citaat
Artikel 79.1. Een ieder is verplicht de aanwijzingen betreffende de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang op te volgen, die door de directie duidelijk kenbaar zijn gemaakt.
Bron: Metroreglement (dit is een wet!).

Als een huisregel (=aanwijzing betreffende de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang) duidelijk is kenbaar gemaakt (bijvoorbeeld door stickers bij de ingang van het treinstel), dient de reiziger deze dus op te volgen.
Senior GGP / Oost-Brabant


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #34 Gepost op: 8 januari 2013, 15:30:36
Persoonlijk kan ik het mij goed voorstellen dat in de publieke taak het niet altijd goed uitkomt en/of prettig is als je door willekeurige op de camera wordt gezet. Maar….. wetgeving is dynamisch en tijden veranderen. Er bestaat momenteel behoorlijk wat jurisprudentie over dit onderwerp. Uitkomst is vaak hetzelfde (uitzonderingen daargelaten)….Je mag gewoon filmen zolang je niet aan het hinderen bent. EU hof heeft hier ook al uitspraken over gedaan. Vaak stoppen personen met procederen na eerste uitspraak. Doorprocederen (wat weer geld kost) is dan voor veel mensen geen optie, maar dat wil niet zeggen dat de zaak als kansrijk moet worden geacht in HB. Daarnaast is niet iedere advocaat, simpelweg gezegd…goed in zijn werk.  Jurisprudentie is nog niet hetzelfde als Wet. Huisregels moeten conform wetgeving worden opgemaakt, niet conform jurisprudentie.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #35 Gepost op: 8 januari 2013, 21:01:31
Helemaal zeker weten doe ik het niet, maar als je reist met het OV ga je akkoord met de algemene voorwaarden en huisregels die door de vervoerder zijn opgesteld. De wet personenvervoer 2000 geeft volgens mij in onderstaande artikels genoeg juridische gronden om op het filmen door te pakken. Er staat immers in artikel 11 van de vervoersvoorwaarden van het GVB http://www.gvb.nl/reisinformatie/reisregels/vervoervoorwaarden/Pages/Artikel-11---Verbodsbepalingen-voor-de-reiziger-.aspx dat er niet gefilmd mag worden. De Boa's kunnen hier mijn inziens dus doorpakken op artikel 73. Of je dat ook daadwerkelijk moet doen is weer een ander verhaal. Je gaat toch een extra situatie creëren die je al naast je aanhouding hebt. Mijn insteek met dit soort dingen is altijd dat ik niets te verbergen heb en dat men mij gewoon mag filmen.

Ik zie in geen van de hierboven genoemde artikelen wpv2000 bevoegdheden voor BOA's om "door te pakken" voor filmen. Dat zou mooi worden!!

Iemand die aan t filmen is aanhouden en weigert aan te houden op basis van dit artikel.   98uiye