In Amsterdam heb ik met verschillende toezichthouders en handhavers moeten (of mogen
) werken. Wat betreft de handhavers is mijn indruk over het algemeen goed als het gaat om de specifiekere afdelingen zoals waternet (voormalige BinnenwaterBeheer Amsterdam), boswachterij A'damse bos en milieuhandhavers. Mensen met goede en positieve instelling, uitgebreide kennis en prettig om mee samen te werken.
Als het gaat om de handhavers en toezichthouders openbare ruimte, parkeerbeheer/cition en OV is mijn indruk over het algemeen minder goed. Het beeld wat bij mij is ontstaan (en collega's, maar praat nu voor mijzelf) is dat van ongeïnteresseerd, niet serieus (willen) werken en niet weten wat men doet. Dit is gebaseerd op ervaringen die ik de afgelopen jaren helaas heb opgedaan.
Bij de negatieve ervaringen heb ik het over: Onnodig lang blijven hangen in bureau('s), niets zien of kennelijk willen aanpakken, voor situaties weg lopen en daarbij zelfs een keer naar de politie wijzen (ik dus) en zeggen dat die degenen zijn waar men bij moet zijn en niet kunnen handelen in moeilijkere situatie's.
Dit is over het algemeen gesproken.