ERNSTIGE ZORGEN OVER ME PAKKENhttp://www.anpv.nl/nieuws/ernstige-zorgen-over-me-pakken.aspx5 uur geleden - eka003
Op 25 april 2013 vond er in Woensdrecht tijdens een ME examinering een ernstig incident plaats waarbij 11 politiemedewerkers onwel werden. Bij 3 collega's moest assistentie ingeroepen worden van de GG & GD.
De redenen werden gezocht in de warmtestuwing zoals die plaats zou vinden in de nieuwe pakken. Een onacceptabel gegeven, reden genoeg voor de ANPV om direct de Korpschef en Plaatsvervangend Korpschef hiervan persoonlijk in kennis te stellen. Tevens is op 26 april hierover een brief gezonden naar de Korpsleiding Nationale Politie.
Op 7 mei heeft de ANPV in haar nieuwsflits collega's opgeroepen om uit eigen ervaring hun opmerkingen over het pak met ons te delen.
Dat heeft er toe geleid dat er vele tientallen reacties bij de ANPV zijn binnengekomen. De algemene teneur over de nieuwe ME pakken is dat deze pakken er modern, eigentijds en flitsend uitzien. Ze zijn het aanzien méér dan waard en komen professioneel over richting de burger. Echter over het draagcomfort bleken er veel klachten te zijn die globaal in een drietal groepen zijn in te delen. Dat betroffen (met tussen haakjes het aantal klachten):
1. Beperkingen in bewegingen 14 x
2. Schrijnende stof/harde naden binnenzijde 26 x
3. Warm/zweterig 31 x
Daarnaast hebben 8 ME medewerkers aangegeven dat zij brand- en schroeiplekken aan de binnenzijde van hun benen hebben opgelopen ten gevolge van het gestelde onder punt 2 (schrijnende stof/harde naden binnenzijde broek)
Feit is dat de gebeurtenissen op genoemde datum geen incident bleken te zijn. Met allerlei lapmiddelen wordt nu getracht om de klachten weg te nemen, variërend van het gebruik van vaseline voor de schrijnende stof, veel water ter beschikking stellen tijdens optredens tot het inkorten van oefeningen en examens. Maar dat kan geenszins de bedoeling zijn !
De politiebond ANPV is van mening dat politiepersoneel wat dienst moet doen onder zware werkomstandigheden en onder een grote gevaarzetting moet kunnen rekenen op beschermende kleding die voldoet aan de hoogste normering die er bestaat. Wij (Korpsleiding, Ministerie van Veiligheid & Justitie en vakbonden) kunnen en mogen het ons niet veroorloven om naar aanleiding van de klachten geen nadere actie te ondernemen. Als politiebond ANPV eisen wij in deze dan ook dat er een uitgebreid nader onderzoek wordt ingesteld naar deze klachten.
Deze eis is inmiddels in een brief d.d. 13 juni aan zowel de Minister van Veiligheid & Justitie alsmede de Korpschef Nationale Politie neergelegd. Wij gaan er van uit dat er op korte termijn concreet actie wordt ondernomen en dat er een onderzoek wordt ingesteld.
De Korpschef Nationale Politie, Gerard Bouman heeft ondertussen mondeling de toezegging gedaan dat er mede naar aanleiding van de genoemde klachten een onderzoek ingesteld gaat worden naar de ME pakken. Wij houden u van de resultaten vanzelfsprekend op de hoogte.
Klik op onderstaande linken om de verzonden brieven te downloaden.
Brief draagproblemen ME-pakken Bouman GBrief draagproblemen ME-pakken Opstelten IWIndien je zelf aan den lijve klachten ondervindt van de nieuwe ME pakken in welke vorm dan ook schroom niet en geef deze door aan de ANPV.