Nieuw uniform Mobiele Eenheid (ME)

Auteur Topic: Nieuw uniform Mobiele Eenheid (ME)  (gelezen 48954 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Koningpinterman

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #110 Gepost op: 19 juni 2013, 18:06:12
Ik heb me speciaal voor dit item maar even aangemeld.
Ons korps (noord-holland) heeft een enquete geopend waarop je je klachten kunt plaatsen.
Ik heb deze enquete met mild wantrouwen ingevuld. De ME pakken zijn wat mij betreft net zo slecht
als de Fyra-treinen en waarschijnlijk kost het ook een fortuin om ze te vervangen.
De kritieke punten opgesomd:
1: De bescherming tegen invloeden van buitenaf is over het algemeen slecht tot heel slecht.
De standaardbescherming in scenario 0 en 1(vredestijd) zijn ok, maar de bescherming tijdens scenario's 2 en 3 (oorlog) schiet te kort.
De bescherming op schouderdelen is echt flinterdun, dat houdt geen steen tegen. De grote beenkappen zijn weliswaar licht en makkelijk,
maar de zgn popnagels die het geheel bij elkaar houden, schieten er bij de eerste steen (of houten blok) er al af.
2. Pak warm/koud: Het pak is op zichzelf niet warm, maar ventileert cq ademt voor geen meter. Dat komt omdat de fabrikant (jomex) er op diverse
vlakken plastic in verwerkt heeft. Je zou dan denken dat het waterdicht is, maar ook dat is niet het geval. Bij een temperatuur van 12 graden en wind is het
pak ronduit KOUD, bij een temperatuur van 18 graden en zon is het smorendheet! VOoral in combinatie met het steek/kogelwerende ondervest dat we dragen.
Dit vest is verplicht! En dat is niet zo gek, aangezien we de "harde bijstand" zijn, when all others fail ;)
3. Kwaliteit vd stof; de stof is heel dun en licht, maar schuurt op alle gewrichten: vooral bij ellebogen, knieen en liezen. Dit is erg comfortabel.
4. De gele kleur is zeer besmettelijk; bij een pittige oefening of een inzet met krakers (lees verf en eieren) is het maar de vraag of het ooit nog schoen wordt.
Naja, ik kan nog wel even doorgaan, maar dit zijn mijn persoonlijke ervaringen met het pak. Hopelijk wordt er wat mee gedaan!
Sterkte allen!!

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #111 Gepost op: 19 juni 2013, 20:27:59
laten we hopen dat een deel van de klachten mbt de warmte stuwing met de komst van denieuwe vesten opgelost worden.

en mbt de gele kleur, tsja, niks anders dan het wit van de huidige overhemden of het geel van de Blouson's. 1 voordeel, krakers gooien meestal witte verf, die zie je ook goed op een blauwe overall  ;D ;D

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #112 Gepost op: 20 juni 2013, 05:32:48
Citaat van: PatrickSP link=msg=1175365 date=1371666479
laten we hopen dat een deel van de klachten mbt de warmte stuwing met de komst van denieuwe vesten opgelost worden.

en mbt de gele kleur, tsja, niks anders dan het wit van de huidige overhemden of het geel van de Blouson's. 1 voordeel, krakers gooien meestal witte verf, die zie je ook goed op een blauwe overall  ;D ;D

Opvangen met schild ^-^

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #113 Gepost op: 20 juni 2013, 08:20:05
Volgens mij is een ME uniform niet bedoeld om schoon te blijven...

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #114 Gepost op: 20 juni 2013, 14:44:48
precies dus dat vind ik kulargumenten...

Daarentegen... die brandwondjes op de knieen heb ik ook ervaren (en gemeld) en zijn gewoon erg vervelend. Pijnlijk is een groot woord maar wel irritant.

Verder waren de meeste blauwe plekken op de armen en schouders, precies op de plekken waar de nieuwe protectie stukken in de jas zaten. Uiteraard niet je schildhand, maar je wapenstokkant.... en dan zeker als er niet frontaal werd gegooid  ;D

Warm ? absoluut...
waterdicht ? absoluut niet

Mooi pak, volgens mij ook beter beschermend als het oude pak, echter niet comfortabel, ventilerend en dus gevaarlijk bij heel warm of heel koud weer.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #115 Gepost op: 20 juni 2013, 22:29:25
Citaat van: grizz link=msg=1175697 date=1371732288
Daarentegen... die brandwondjes op de knieen heb ik ook ervaren (en gemeld) en zijn gewoon erg vervelend.

Ik hoor ook een hoop klachten over dit puntje van de chauffeurs inderdaad....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #116 Gepost op: 22 juni 2013, 11:26:56
Met het ME-uniform wordt tijdelijk gestopt tot nader order: http://nos.nl/op3/artikel/520522-politie-stopt-met-zweterig-mepak.html
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #117 Gepost op: 22 juni 2013, 11:30:47
gelukkig zit er in het contract met de leverenacier voor het ME spul een paragraaf dat 'doorontwikkeling' oid heet. Ik ga er dus vanuit dat de leverancier dit probleem ism vtspn netjes oplost. *kruist vingers*

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #118 Gepost op: 22 juni 2013, 13:03:46
Citaat van: Arie link=msg=1176383 date=1371893216
Met het ME-uniform wordt tijdelijk gestopt tot nader order: http://nos.nl/op3/artikel/520522-politie-stopt-met-zweterig-mepak.html

Hoezo 'stopt'? Hebben we het dan over de uitgifte van nieuwe pakken waarmee gestopt wordt, of met het dragen van de nieuwe pakken?

Ik denk het eerste...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #119 Gepost op: 22 juni 2013, 15:15:30
Citaat van: Maarten link=msg=1176426 date=1371899026
Hoezo 'stopt'? Hebben we het dan over de uitgifte van nieuwe pakken waarmee gestopt wordt, of met het dragen van de nieuwe pakken?

Ik denk het eerste...

Gaan we dan het oude pak dragen... Hier hadden ze voor de uitlevering van het nieuwe pak al te weinig vervangende onderdelen van.