Ik heb me speciaal voor dit item maar even aangemeld.
Ons korps (noord-holland) heeft een enquete geopend waarop je je klachten kunt plaatsen.
Ik heb deze enquete met mild wantrouwen ingevuld. De ME pakken zijn wat mij betreft net zo slecht
als de Fyra-treinen en waarschijnlijk kost het ook een fortuin om ze te vervangen.
De kritieke punten opgesomd:
1: De bescherming tegen invloeden van buitenaf is over het algemeen slecht tot heel slecht.
De standaardbescherming in scenario 0 en 1(vredestijd) zijn ok, maar de bescherming tijdens scenario's 2 en 3 (oorlog) schiet te kort.
De bescherming op schouderdelen is echt flinterdun, dat houdt geen steen tegen. De grote beenkappen zijn weliswaar licht en makkelijk,
maar de zgn popnagels die het geheel bij elkaar houden, schieten er bij de eerste steen (of houten blok) er al af.
2. Pak warm/koud: Het pak is op zichzelf niet warm, maar ventileert cq ademt voor geen meter. Dat komt omdat de fabrikant (jomex) er op diverse
vlakken plastic in verwerkt heeft. Je zou dan denken dat het waterdicht is, maar ook dat is niet het geval. Bij een temperatuur van 12 graden en wind is het
pak ronduit KOUD, bij een temperatuur van 18 graden en zon is het smorendheet! VOoral in combinatie met het steek/kogelwerende ondervest dat we dragen.
Dit vest is verplicht! En dat is niet zo gek, aangezien we de "harde bijstand" zijn, when all others fail
3. Kwaliteit vd stof; de stof is heel dun en licht, maar schuurt op alle gewrichten: vooral bij ellebogen, knieen en liezen. Dit is erg comfortabel.
4. De gele kleur is zeer besmettelijk; bij een pittige oefening of een inzet met krakers (lees verf en eieren) is het maar de vraag of het ooit nog schoen wordt.
Naja, ik kan nog wel even doorgaan, maar dit zijn mijn persoonlijke ervaringen met het pak. Hopelijk wordt er wat mee gedaan!
Sterkte allen!!