Niet verplicht voor mensen in privétijd, inderdaad. Zo gauw het onderdeel wordt van de beroepsuitoefening, en daar is bij een motoragent sprake van, valt beschermende kleding onder de PBM's in de zin van de ARBO-wet. Ofwel: de baas moet het beschikbaar stellen, de werknemer moet het gebruiken. Net als dat een wegwerker ook bij 30+ zijn oranje kleding aan moet, een bouwvakker bij 30+ een helm op moet en een glazenwasser zijn valharnas aan moet.
Want als het misgaat, is het een bedrijfsongeval en de Inspectie SZW is niet zuinig met hun oordeel bij het niet gebruiken van PBM en veiligheidsmiddelen.
Je zou mij niet horen klagen als wielrenners een pak krijgen dat beter beschermd tegen vallen hoor Diegene die het tegenhouden zijn de ploegen. Je weet hoeveel weerstand er is geweest toen ze de helmen verplicht stelden? Daar hebben ook eerst een paar dodelijke slachtoffers voor moeten vallen.
Het waren niet zozeer de ploegen, maar het hele systeem, met heel diverse redenen. Warmte, comfort, sponsoruitingen op je bandana, zou niets veiliger zijn, eigen risico, enzovoort enzovoort. Er is zelfs nog een periode geweest waarin bij bergetappes de helm in de laatste X kilometers af mocht. Uiteindelijk heeft het systeem na een aantal ernstige ongevallen toch maar besloten dat veiligheid voor comfort gaat. Ik denk echter dat het voor de andere beschermende kleding niet zo makkelijk zal worden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld paardrijden (cross country) waarbij je een soort opblaasvest aankunt, moet je op je fiets behoorlijk hard werken en dat continue voor uren achter elkaar. Dan ben je blij als je je shirtje open kunt hangen om af te koelen, ik kan me niet voorstellen dat je dan blij wordt van allerhande beschermers die lekker strak rond je gewrichten en torso zitten.
Als ik het mij goed herinner was er afgelopen dinsdag nog een motorrijder van de gendarmerie die onderuit ging. Die zal ook niet hard hebben gereden, maar zal toch blij zijn dat hij z'n motorjas aan had
Ja, maar de beste man nam dan ook wel een ander risico: hij wilde passeren via de berm. Dat ging bijna goed, maar toen ie er bijna voorbij was ging er toch iets mis, klapt zijn stuur om, staat ie praktisch meteen stil en landde hij in het gras. Dat vind ik dan nog weer iets anders als onderuit gaan in de buitenbocht waarbij je nog een paar meter asfalt van dichtbij mag bekijken.